Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Gelen, İsmail | |
dc.contributor.author | Çinar, Gonca | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:42:52Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:42:52Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673823 | |
dc.description.abstract | Eğitimin kalitesinin artmasında öğretmenler önemli bir role sahiptir. Kuşkusuz, geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının düşünme stilleri ve yansıtıcı düşünme eğilimleri, onların öğretmenlik hayatlarını şekillendirecektir. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasında nasıl bir ilişki olduğunu incelemek ve öğretmen adaylarının düşünme stilleri tercihleri ile yansıtıcı düşünme eğilimlerinin düzeylerini belirlemek ve bazı değişkenlere göre (cinsiyetleri, okudukları sınıf ve bölümleri) farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Düşünme stilleri ve yansıtıcı düşünmenin çeşitli değişkenlere göre nasıl değiştiğini ve aralarındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. İstatistiksel analizler bir paket program kullanılarak ile yapılmıştır.Araştırmanın çalışma evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2015-2016 öğrenim yılında kayıtlı üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ndeki bölümleri arasından dokuz bölüm seçilmiş ve uygulama yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının demografik bilgilerini (cinsiyet, sınıf, bölüm) belirlemek için kişisel bilgi formu, düşünme stillerini belirlemek için Düşünme Stilleri Envanteri (Stenberg ve Wagner, 1992) ve yansıtıcı düşünme eğilimlerini ölçmek amacıyla Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği (Semerci, 2007) kullanılmıştır. Ölçekler 554 öğrenciye uygulanmıştır.Düşünme stilleri alt boyutları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde bulunan en yüksek ilişkiler yargılayıcı düşünme stili ile araştırmacı yansıtıcı düşünme boyutu arasında, aşamacı düşünme stili ile araştırmacı yansıtıcı düşünme boyutu arasında ve aşamacı düşünme stili ile öngörülü ve içten olma yansıtıcı düşünme boyutu arasındadır. Bu ilişkiler pozitif ve orta dereceli ilişkiler olarak bulunmuştur. Öğretmen adaylarının en fazla tercih ettikleri düşünme stillerinin sırasıyla; yasayapıcı ve aşamacı düşünme stilleri olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile cinsiyet, sınıf ve bölüm değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ile cinsiyet ve bölüm değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuşken, sınıf değişkeni ile arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.Anahtar Sözcükler: öğretmen adayı, düşünme stilleri, yansıtıcı düşünme | |
dc.description.abstract | Teachers have a significant role in enhancing education. Definitely, as being future teachers, pre-service teachers' thinking styles and their reflective thinking tendencies will shape their teaching lives. The purpose of this study is to investigate the relationship between thinking styles and reflective thinking tendencies and to identify thinking styles and reflective thinking tendencies of pre-service teachers according to their gender, grade and department.This study is correlational and descriptive research. In this study, the relationship between thinking styles and reflective thinking tendencies of pre-service teacher are evaluated and also how thinking styles and reflective thinking change according to some variables (gender, grade, and department) is evaluated. For statistical analyses a package program is used. The population of the study is third and fourth grade students of Ondokuz Mayıs University Faculty of Education during 2015-2016 year. The sample consisted of 554 pre-service teachers. In the study, personal information form was used to get knowledge about pre-service teachers' gender, grade and department. Thinking Styles Inventory (Stenberg and Wagner, 1992) is used to determine their thinking styles and Reflective Thinking Tendencies Scale for Teachers and Pre-service Teachers (Semerci, 2007) is used to determine their reflective thinking tendencies.As a result of the study, it is founded that the highest relationship exists between judicial thinking style and researcher reflective thinking tendency, and it is positive and medium-level relationship. There are also, positive and medium level relationships between hierarchic thinking style and researcher reflective thinking tendency, and also between hierarchic thinking style and being visionary and sincere.Pre-service teachers most preferred legislative and hierarchic thinking styles. There are significant differences between pre-service teachers' thinking styles and their gender, grade and department. There are significant differences between pre-service teachers' reflective thinking tendencies and gender and department, but there is not a significant difference between reflective thinking tendencies and grade.Key Words: pre-service teachers, thinking styles, reflective thinking | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between thinking styles and reflective thinking tendencies of pre-service teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Thinking styles | |
dc.subject.ytm | Reflective thinking | |
dc.identifier.yokid | 10123933 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 442980 | |
dc.description.pages | 112 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |