Show simple item record

dc.contributor.advisorKöçer, Mehmet
dc.contributor.authorAydemir, Volkan
dc.date.accessioned2021-05-08T10:42:50Z
dc.date.available2021-05-08T10:42:50Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673816
dc.description.abstractÖZETÜçüncü Dönem Türkiye Büyük Millet Meclisi Maarif Bütçesi Görüşmeleri1927–1931Volkan AYDEMİROndokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Tarih Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mayıs /2016Danışman: Prof. Dr. Mehmet KÖÇERCumhuriyetin ilanı eğitim alanına yenilik getirdiği gibi Milli Eğitim Teşkilatını çağa uygun ve çağın gereksinimlerini karşılayan bir yapı haline dönüştürülmüştür. Milli Eğitimle ilgili tüm siyasi, sosyal, ekonomik görüş ve kararlar Türkiye Büyük Millet Meclisinde tartışılır duruma gelmiştir. Hükümetin eğitim politikası faaliyetleri ve eğitime ayrılacak olan mali düzenlemeler millet adına onların seçmiş olduğu kişilerce görüşülüp karara bağlanmıştır. Böylece eğitim konusu bir grubun veya bir kişinin aldığı kararlar doğrultusunda uygulanmaktan kurtarılmıştır. Yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti her alanda olduğu gibi eğitim alanın da belirli düzeni ve faaliyeti olan millet adına iyisini gerçekleştirmek; sürekli değişen ve kendini yineleyen bir yapı oluşturma gayesine ulaşmıştır. Böylelikle eğitimin uzun süredir çözülemeyen mali kaynak sorunu Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından görüşülmeye başlanmıştır. 1927-1931 yılları arasını kapsayan dönemde eğitime gerekli bütçesel kaynaklar sağlandığı gibi bu mali kaynakları artırma yoluna da gidilmiştir. Neticede Maarifin en önemli sorunu çözülmüştür. Anahtar Kelimeler : Bütçe, Hükümet, Maarif, Milli Eğitim, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türkiye Cumhuriyeti.
dc.description.abstractABSTRACTThird-Term Turkish Grand National AssemblyEducation Budget Talks1927–1931Volkan AYDEMİROndokuz Mayıs University Institute of Educational SciencesSecondary Education Social BranchesDepartment of History of Education, Master's Thesis, May/2016Advisor: Prof. Dr. Mehmet KÖÇERThe proclamation of the Republic not only introduced many innovations in the field of education, but also turned the Organization of National Education into a contemporary structure that meets the requirements of the time. All political, social, economic opinions and decisions relevant to national education were then enabled to be discussed at Turkish Grand National Assembly. The government's education policy activities and the financial regulations on the funds to be allocated to education were discussed and concluded in the name of the nation by people elected by the nation. Therefore, educational practices were released from the confines of the decisions taken by a single group or a person. Like in all fields, the newly established Republic of Turkey attained the objective of establishing a constantly evolving and renewing structure in education in line with realizing the best in the name of the nation. Therefore, the long-lasting problem of financial resources in education was started to be discussed at the Turkish Grand National Assembly. During the period between 1927 and 1931, necessary budget resources were allocated to education, and such resources were enhanced. In conclusion, the most pressing problem of the Ministry of Education was resolved.Keywords : Budget, Government, Education, National Education, Turkish Grand National Assembly, Republic of Turkey.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleÜçüncü dönem Türkiye Büyük Millet Meclisi maarif bütçesi görüşmeleri 1927-1931
dc.title.alternativeThi̇rd term Turkish Grand National Assembly education budget talks 1927-1931
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish Grand National Assembly
dc.subject.ytmBudget
dc.subject.ytmBudget policies
dc.subject.ytmNational education
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10112734
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid429311
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineTarih Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess