Samsun ilindeki ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma düzeyleri (Çarşamba örneği)
dc.contributor.advisor | Bayram, Yavuz | |
dc.contributor.author | Kaya, Ezgi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:42:48Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:42:48Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673806 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini yerinde ve yeterince kullanma bakımından hangi düzeyde olduğunu tespit etmektir. Ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanım düzeylerinde, cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını ve Türkçe dersi notu ile noktalama işaretlerini kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmek de araştırmanın alt amaçlarındandır. Bu tespitler doğrultusunda noktalama işaretlerinin öğretimine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde Samsun ilinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem alma yoluna gidilmiştir. Samsun ili Çarşamba ilçesinden Durusu Ortaokulu ve Kızılot Ortaokulu araştırmanın yapılacağı okullar olarak belirlenmiştir. Durusu Ortaokulunun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarından otuzar ve Kızılot Ortaokulunun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarından otuzar olmak üzere 240 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmuştur.Araştırmada nokta, virgül, noktalı virgül, ünlem işareti, kesme işareti, soru işareti, üç nokta, iki nokta ve tırnak işaretinin kullanım düzeyleri gözlemlenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında veri toplamak amacıyla 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarından seçilen metinler kullanılmıştır. Bu metinlerde araştırmada kullanım düzeyleri belirlenecek noktalama işaretleriyle ilgili yerler boş bırakılmıştır. Öğrencilerden bu boşlukları uygun noktalama işaretleriyle tamamlamaları istenmiştir. Tesadüfi bir başarıya yer vermemek için her sınıf seviyesinde üç farklı metin hazırlanmış ve bu metinler üç farklı günde öğrencilere uygulanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında uzman görüşü alınarak hazırlanan `Yağmur` metni ile öğrencilere yazdırım uygulaması yapılmıştır. Noktalama işaretlerinin kullanım düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek için öğrencilere `Kişisel Bilgi Formu` doldurtulmuştur. Bu formla öğrencilerin sınıf, cinsiyet ve Türkçe dersi notlarını içeren bilgiler elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21 programı kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı görülmüştür. Verilerin cinsiyet değişkenine göre analiz edilmesi sonucunda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre noktalama işaretlerini kullanmada daha başarılı oldukları ve öğrencilerin Türkçe dersi notları ile noktalama işaretlerini doğru kullanma oranları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda noktalama işaretlerinin öğretimine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Noktalama işaretleri, ortaokul, Türkçe eğitimi, yazılı anlatım. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the level of secondary school students in terms of use of punctuation marks appropriately and sufficiently. Sub-objectives of the research include determining if there is a significant difference according to gender in the usage level of punctuation marks among secondary school students and if there is a significant relation between their Turkish lesson grades and he usage level of punctuation marks. Various recommendations have been made in line with these findings regarding the teaching of punctuation marks.The research population consists of secondary school students studying in second semester of the 2013-2014 academic year in Samsun province. The study was realized by virtue of sampling. The schools named Durusu Secondary School and Kızılot Secondary School in Çarşamba district of Samsun province were determined as secondary schools where the research would be conducted. The study sampling consisted of 240 students by taking thirty students from each of 5, 6, 7 and 8th classes of Durusu Secondary School and 5, 6, 7 and 8th classes of Kızılot Secondary School.The usage level of comma, semicolon, exclamation mark, apostrophe, question mark, three points, colon and quotation marks were observed in the research. Texts used in Turkish language textbooks of 5, 6, 7 and 8th classes were used at the first phase of the study to collect data. Relevant places to punctuation marks for which usage levels would be determined were left blank in the texts in the study. The students were asked to complete these blank places with appropriate punctuation marks. Three different texts for each class level were prepared to prevent coincidental success and these texts were applied to the students in three different days. In the second phase of the study, the text named `Rain` prepared on the basis of expert opinion was dictated to students. `Personal Information Form ' was filled out by students to examine the level of use of punctuation marks in terms of various variables. Information including class, gender and Turkish language scores of students were obtained by this form. Data obtained in the research was analysed using SPSS 21 software in compute environment.As a result of the study it was revealed that secondary school students did not have adequate levels of using punctuation marks. As a result of the analysis based on gender of the data female students were found to be more successful in using the punctuation marks compared to male students and significant positive relations was determined in correct use rate of punctuation marks and Turkish language scores of students. Various recommendations have been made in line with these findings regarding the teaching of punctuation marks.Keywords: Punctuation marks, secondary school, Turkish language education,written explanation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Samsun ilindeki ortaokul öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanma düzeyleri (Çarşamba örneği) | |
dc.title.alternative | Secondary school students usage level of punctuation marks in samsun (Sample of Çarşamba) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Punctuation marks | |
dc.identifier.yokid | 10123382 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 442981 | |
dc.description.pages | 153 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |