Ortaöğretim öğrencilerinin aleksitimi düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Kumcağız, Hatice | |
dc.contributor.author | Sevindi, Tuncay | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:42:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:42:44Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673789 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Amasya il merkezi ortaöğretim okullarında öğrenimine devam eden öğrencilerin aleksitimi düzeyleri ile iletişim becerileri arasında ki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır.Araştırmada, 2016-2017 öğretim yılında Amasya il merkezinde ortaöğrenimine devam eden 9,10,11 ve 12. Sınıf öğrencilerinden 395 kız ve 393 erkek olmak üzere toplamda 788 kişinin verileri değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmada veri toplama araçları olarak, araştırmacı tarafından çalışmaya katılanların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla hazırlanan kişisel bilgi formu, çalışmaya katılanların aleksitimi düzeylerini tespit etmek amacıyla Toronto Aleksitimi Ölçeği(TAÖ) ve iletişim becerilerini belirlemek için Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri(İBE) kullanılmıştır. Öğrencilerin aleksitimi düzeyi ile iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, öğrencilerin aleksitimi düzeylerinin iletişim becerilerinin anlamlı bir yordayıcı olup olmadığını belirlemek amacıyla Basit Regresyon Analizi ve öğrencilerin aleksitimi düzeyi ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin cinsiyete göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini belirleyebilmek için de MANOVA uygulanmıştır. MANOVA sonucunda çıkan farkın nedenini belirlemek amacıyla da Tek Yönlü ANOVA uygulanılmıştır ve elde edilen veriler incelenmiştir. Veriler SPSS 16 paket programı ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda yapılan veri analizlerinden elde edilen bulgulara göre aleksitimi düzeyi ile iletişim becerisi arasında negatif yönde yüksek dereceli ilişki, aleksitimi düzeyi ile iletişim becerileri alt boyutlarından bilişsel iletişim becerisi arasında negatif yönde düşük dereceli ilişki, aleksitimi düzeyi ile iletişim becerileri alt boyutlarından duygusal iletişim becerisi arasında negatif yönde yüksek dereceli ilişki ve aleksitimi düzeyi ile iletişim becerileri alt boyutlarından davranışsal iletişim becerisi arasında da negatif yönde düşük dereceli anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Aleksitimi düzeyinin iletişim becerileri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve öğrencilerin aleksitimi düzeyinin iletişim becerileri üzerinde cinsiyetin anlamsal bir farklılığa yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Aleksitimi, İletişim, İletişim Becerisi | |
dc.description.abstract | This study is a descriptive research which analyzes the relation ship between the communication skills and alexithymia levels of high school students who are studying in the center of Amasya.In the research the date og 395 female and 393 male totally 788 students from 9, 10, 11 and 12. grade who are studying in the center of Amasya in 2016-2017 educationa year were evaluated.A personel information form prepared bye the researcter determine the demographic characteristics of the participants in the study, Toronto Alexithymia Scale that are used for determining the levels of alexithymia of the participants and Communication Skills Inventory developed by Ersanlı and Balcı (1998) for determining communication skills of the participants were used as research data intruments.Pearson correlation coefficient was used to examine the relationship between the alexithymia levels and communication skills of the students. Regression analysis was used to determine whether the level of alexithymia was a significant predictor of communication skills. MANOVA was used to determine whether there is a significant difference between students' alexithymia levels and communication skills according to gender. One Way Anova was used to determine the cause of the difference in the result of MANOVA and the data that obtained were examined. The obtained data were analyzed by SPSS 16 packet program.According to the finding of research conducted after the data analysis, has been reached a high negative relationship between the students' alexithymia levels and their communication skills, alow grade negative relationship between alexithymia level and cognitive communication skills from sub-dimensions of communication skills, a low grade negative relationship between alexithymia level and emotional communication skills from the sub-dimensions of communication skills, and between the alexthymia level and behavioral communication skills from sub-dimension of communication skills. At the end of the research, Alexithymia level has a significant effect on communication skills and gender cause a semantic differnce on the students' alexithymia levels and communication skills.Key Words: Alexithymia, communication, communication skill | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğrencilerinin aleksitimi düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the hi̇gh school students alexithymi̇a levels and communication skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Secondary education | |
dc.subject.ytm | Secondary education students | |
dc.subject.ytm | Alexithymia | |
dc.subject.ytm | Communication | |
dc.subject.ytm | Communication skill | |
dc.identifier.yokid | 10146373 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 463291 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |