Üniversite öğrencilerinde kendini sabotajın yordayıcısı olarak cinsiyet, yaş ve farklı mükemmeliyetçilik tarzları
dc.contributor.advisor | Topkaya, Nursel | |
dc.contributor.author | Özlü, Göksel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:42:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:42:43Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673786 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde cinsiyet, yaş ve mükemmeliyetçiliğin farklı boyutlarının (olumlu mükemmeliyetçilik, olumsuz mükemmeliyetçilik, düzen) kendini sabotajla ilişkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın katılımcılarını oranlı küme örnekleme yoluyla seçilen, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitimlerine devam etmekte olan 606 öğrenciden oluşturmuştur. Katılımcılar, Kişisel Bilgi Formu, Olumlu-Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Kendini Sabotaj Ölçeğini cevaplamıştır. Yaş, olumlu-olumsuz mükemmeliyetçilik, düzen ve kendini sabotaj arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Cinsiyet ve yaş arasındaki ilişkiyi belirlemek için nokta çift serili korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Yukarıda sözü edilen değişkenlerin kendini sabotaj puanlarını ne düzeyde yordadığını belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin olumlu mükemmeliyetçilik düzeyinin, mükemmeliyetçiliğin düzen boyutunun ve yaşın artmasının kendini sabotajı negatif yönde; olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyinin ise kendini sabotajı pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Ancak, cinsiyetin kendini sabotajın anlamlı bir yordayıcısı olmadığı ortaya çıkmıştır. İlerleyen çalışmalarda kendini sabotaj ve mükemmeliyetçiliğin farklı boyutları arasındaki ilişkide hangi değişkenlerin aracı rolü olduğu araştırılabilir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the relationship between gender, age and different dimensions of perfectionism (positive perfectionism, negative perfectionism, order) with self-handicapping in university students. For this purpose, the participants of the research were 606 students who were selected through proportional cluster sampling and who are continuing their education at Samsun Ondokuz Mayıs University, Faculty of Education. Participants answered Positive-Negative Perfectionism Scale and Self-Handicapping Scale. Pearson correlation analysis was performed to determine the relationship between age, positive-negative perfectionism, order and self-handicapping. Multiple regression analysis was conducted to determine the extent to which the above-mentioned variables and gender predict self-handicapping scores. Study results have shown that positive perfectionism, the dimension of the order of perfectionism and the age of the increase are negative predictors of self-handicapping. Moreover, negative perfectionism has been found to be positive predictor of self-handicapping. However, gender are not a significant predictor of self-handicapping. Future studies may investigate mediating factors in the relationship between different dimensions of self-handicapping and perfectionism. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde kendini sabotajın yordayıcısı olarak cinsiyet, yaş ve farklı mükemmeliyetçilik tarzları | |
dc.title.alternative | Gender, age and different perfectionist styles as self-handicapping predictors of university students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Age factors | |
dc.subject.ytm | Sex | |
dc.subject.ytm | Perfectionism | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Self handicapping | |
dc.subject.ytm | Age | |
dc.identifier.yokid | 10159145 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 471983 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |