Yapılandırılmış oyun terapisine dayalı geliştirilen psiko-eğitim programının boşanmış aile çocuklarının depresyon ve uyum düzeyleri üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Balcı Çelik, Seher | |
dc.contributor.author | Öztürk Serter, Gülden | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:42:33Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:42:33Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-02-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673746 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, yapılandırılmış oyun terapisine dayalı geliştirilen psiko-eğitim programının boşanmış aile çocuklarının depresyon ve uyum düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırma, 2016-2017 öğretim yılında, 9-12 yaş aralığında anne babası boşanmış 16 çocuğun katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, deney-kontrol gruplu ön-test, son-test ve izleme testi modeline dayalı yarı deneysel bir çalışmadır. Deney grubuna 9 hafta boyunca yapılandırılmış oyun terapisine dayalı psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada 2X3'lük (deney-kontrol grubu X ön-test/son- test/izleme testi) yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada çocukların boşanmaya uyum düzeylerini belirlemek amacıyla `Çocuklar için Boşanmaya Uyum Ölçeği`, depresyon düzeylerini belirlemek amacıyla `Çocuklar için Depresyon Ölçeği` kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına bu ölçme araçları ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Oturumların sonlanmasından üç ay sonra iki gruba da izleme ölçümü yapılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin istatistiksel analizi Mann Whitney-U testi ve Friedman İki yönlü ANOVA ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile gerçekleştirilmiştir.Yapılan istatistiksel analizler deney grubunun boşanmaya uyum düzeylerinin kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde arttığını ortaya koymuştur. Uygulanan psiko-eğitim programı sonrasında deney grubunda yer alan çocukların depresyon düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı olmasa da düşüş olduğu belirlenmiştir. Kontrol gruplarının depresyon ve boşanmaya uyum düzeylerine ait puanlarda ise, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Dolayısıyla yapılandırılmış oyun terapisine dayalı geliştirilen psiko-eğitim programının anne babası boşanmış 9-12 yaş çocuklarının boşanmaya uyum düzeylerini artırmada etkili olduğu ve depresyon düzeylerini azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine the effect of psychoeducation program based on structured play therapy on the depression and adjustment levels of divorced family children. The research was carried out with the participation of 16 children who in the age of 9-12 years in 2016-2017 academic year and whose parents were divorced. The research is based on the experiment and the control grouped pre-test, post-test and follow-up test models which is a semi-experimental study. The psychoeducation program based on the structured play therapy is applied to the experimental group for 9 weeks. In the study, a semi-experimental design was used in 2X3 (experimental-control group X pre-test / post-test / follow-up test). `The Children's Divorce Adjustment Inventory` was used to examine the levels of divorce adjustment, and `Children Depression Inventory` was used to determine the levels of depression. These measurement tools were applied as pre-test and post-test to the experimental and control groups. Three months after the end of the sessions, follow-up test were applied to both groups. Statistical analysis of the data obtained in the study was performed by the Mann Whitney-U test and the Friedman Two-way ANOVA and Wilcoxon Marked Ranks Test. The statistical analyzes showed that the level of adjustment of the experimental group to divorce was significantly higher than that of the control group. It was determined that the children in the experimental group after the applied psychoeducation program, had a decrease in depression levels, although not statistically significant. There was no statistically significant difference between the scores of the control groups on depression and divorce adjustment levels. Therefore, the psycho-education program based on structured play therapy has resulted in the fact that the parents of 9-12 year olds whose parents are divorced are effective in increasing divorce adjustment levels and reducing depression levels. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Yapılandırılmış oyun terapisine dayalı geliştirilen psiko-eğitim programının boşanmış aile çocuklarının depresyon ve uyum düzeyleri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | Psycho-education program based on structured play therapy effect on depression and adjustment level of divorced family children | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Game therapy | |
dc.subject.ytm | Divorce | |
dc.subject.ytm | Divorced families | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Depression | |
dc.subject.ytm | Adjustment level | |
dc.subject.ytm | Psycho-educational program | |
dc.identifier.yokid | 10185381 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 492296 | |
dc.description.pages | 189 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |