Show simple item record

dc.contributor.advisorErsanlı, Kurtman
dc.contributor.authorBaşkaya, Sevinç
dc.date.accessioned2021-05-08T10:42:31Z
dc.date.available2021-05-08T10:42:31Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-10-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673737
dc.description.abstractBu çalışma lise öğrencilerinin eleştiriye açık olma ve affetme düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla lise öğrencilerinin eleştiriye açık olma ve affetme düzeyleri arasındaki ilişkiye ve bu ilişkinin cinsiyete, öğrencilerin hayatlarından memnun olma durumlarına, öğrencilerin anneleri- babaları- kardeşleri- arkadaşları ve öğretmenleri ile olan ilişkilerini algılamalarına ve eleştiriye açık olup olmadıklarına dair kendileriyle ilgili düşüncelerine göre değişip değişmediğine bakılmıştır. Bu çalışma 2017 yılında Samsun ili sınırları içerisinde yaşayan 203'ü kız, 129'u erkek olmak üzere toplam 332 lise öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Çalışmada lise öğrencilerinin eleştiriye açık olma düzeylerini ölçmek amacıyla 2017 yılında araştırmacı tarafından geliştirilen Eleştiriye Açık Olma Ölçeği (EAOÖ), affetme düzeylerini ölçmek amacıyla Ersanlı ve Batık tarafından geliştirilen Affetme Ölçeği (AÖ) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. Veriler 22.0 SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler normal dağılım sergilediği için değişkenler arası farklılaşmaların tespitinde bağımsız örneklemler t testi ile tek yönlü varyans analizi (ANOVA); eleştiriye açık olma ve affetme arasındaki ilişkinin ne yönlü ve düzeyde olduğunu tespit etmek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizinden yararlanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda lise öğrencilerinin eleştiriye açık olma düzeyleri ile affetme düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Analiz sonuçları öğrencilerin eleştiriye açık olmaya dair kendilerini algıları ile eleştiriye açık olma ve affetme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Lise öğrencilerinin hayattan duydukları memnuniyet ile eleştiriye açık olma düzeyleri arasında manidar bir fark bulunmakta ancak affetme düzeyleri arasında istatistiksel açıdan bir fark bulunmamaktadır. Öğrencilerin kardeşleri ile aralarındaki ilişki ve eleştiriye açık olma düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu ancak affetme düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca lise öğrencilerinin cinsiyetlerine; anne- babalarıyla, arkadaşlarıyla, öğretmenleriyle aralarındaki ilişkilere göre eleştiriye açık olma ve affetme düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, literatür doğrultusunda yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis study was carried out to investigate the relationship between high school students' levels of openness to criticism and forgiveness. In accordance with this purpose, it was examined if there is a relationship between the levels of openness to criticism and forgiveness of high school students and whether this relationsip changes according to gender, students' being satisfied with their lives, relations with mother- father- siblings- friends- teachers and lastly their thoughts about being open to criticism or not. This study was carried out on a total of 332 high school students including 203 girls and 129 boys who are living in Samsun in 2017. In the study, Being Open To Criticism Scale (BOCS) which was developed by the researcher in 2017 was used to measure high school students' levels of openness to criticism. So as to measure forgiveness level of students, Forgiveness Scale (FS) developed by Ersanlı and Batık was used. Personal Information Form prepared by the researcher was also used. The data were analyzed with the 22.0 SPSS package programme. Because of the fact that the data displays normal distribution, t test and one way ANOVA were employed in order to determine differentiation between variables. The Pearson Moments Multiplication Correlation was used to identify the aspect of the relationship between openness to criticism and forgiveness. To evaluate the data statistically, statistical significance level of .05 was taken into consideration.As a result of the analysis, there was a significant positive relationship between high school students' levels of openness to criticism and forgiveness. The analysis's results showed that there was a significant relationship between high school students' levels of openness to criticism and forgiveness and their own thoughts about openness to criticism. There was significant difference between students' levels of openness to criticism and their life satisfaction; however there was no difference as to forgiveness level. There was also a significant relationship between the students' levels of openness to criticismand their satisfaction with the relation with their siblings. And lastly there was no significant difference between the levels of openness to criticism and forgiveness of the students according to their gender; their relations with their parents, friends and teachers. Findings attained from this study were interpreted in accordance with the literature and suggestions were made.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinin eleştiriye açık olma ve affetme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of the relationship between high school students' levels of openness to criticism and forgiveness
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-15
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmCriticism
dc.subject.ytmForgiveness
dc.identifier.yokid10188569
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid515514
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess