Show simple item record

dc.contributor.advisorErsoy, Esen
dc.contributor.authorÖzkan, Cansu
dc.date.accessioned2021-05-08T10:42:13Z
dc.date.available2021-05-08T10:42:13Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673660
dc.description.abstractGünümüzde eğitim öğretim ortamlarının, bireyin öğrenmeyi öğrenmesine yatkın ve yeteneklerini ortaya çıkarabilecek türden olmasına önem verilmektedir. Bu koşulları sağlayan öğrenme ortamlarının ise; bireyin öğrenmede aktif rol oynadığı, somut deneyimler kazandığı, kendini ifade edebildiği ve eleştirel düşünme gücünü yükseltebildiği ortamlar olması gerekmektedir. Yapılandırmacı yaklaşımın uygulama modellerinden birisi olan 5E Öğrenme Modeli, bu ortamları 5 ayrı aşamayla bireye sunmaktadır. Araştırmada, yapılandırmacı yaklaşımın ışığında geliştirilen öğrenme modellerinden biri olan 5E Öğrenme Modelinin, ortaokul 7. sınıf ''Rasyonel Sayılar'' konusunda kullanılmasının, öğrenci başarısı ve eleştirel düşünme becerisine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada üst düzey bilişsel düşünme becerilerinden biri olan ''eleştirel düşünme becerisi'' üzerinde durulmuştur. Araştırma yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Araştırmada bağımsız değişkenin yani 5E Öğrenme Modelinin, bağımlı değişkenler yani akademik başarı ve eleştirel düşünme üzerinde etkili olup olmadığı sorusuna cevap aranmıştır. 5E Öğrenme Modelinin akademik başarıya ve eleştirel düşünme becerisi üzerine etkisini belirlemek için bir deney ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Uygulama sürecinde deney grubunda 5E Öğrenme Modeli ile ders işlenirken kontrol grubunda mevcut yöntem kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen ''Rasyonel Sayılar Öğretimine Yönelik Akademik Başarı Testi'' uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin eleştirel düşünme becerisi düzeylerinde bir değişimin olup olmadığını kontrol etmek amacıyla Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan ''California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği'' uygulanmıştır. Nicel araştırma yöntemleri kullanılan araştırmanın verileri IBM SPSS 22.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Samsun ilinin bir ilçesindeki İmam Hatip Ortaokulu'nda bulunan 42 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. 7-A şubesi deney ve 7-C şubesi de kontrol grubu olacak şekilde belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubunun derslerini araştırmacı kendisi yürütmüştür. Araştırma deney grubunda 22, kontrol grubunda ise 20 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmanın sonucunda; 5E Öğrenme Modelinin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğrenme yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubundaki 7. sınıf öğrencilerinin ''Rasyonel Sayılar'' konusuna yönelik başarı testi puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Bu sonuçtan anlaşılmaktadır ki, deney grubunda öğrenciler için hazırlanmış olan ders planı, etkinlik ve materyallerin, kontrol grubunda yapılan ders uygulamalarına göre, akademik başarı üzerinde olumlu bir etkisi vardır. Bulgulardan elde edilen diğer bir sonuca göre, 5E Öğrenme Modelinin uygulandığı deney grubu ile ağırlıklı geleneksel öğretim yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubundaki 7. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
dc.description.abstractToday, it is given importance that education and teaching environments are types of individual's tendency to learn how to learn and their abilities' coming about. Learning environments that meet these conditions should be an environment where the individual plays an active role in learning, gains concrete experience, can express himself / herself and can raise the power of critical thinking. 5E Learning Model, which is one of the methods of constructivist approach, presents these environments to the individual with 5 different stages. In this study, it has been investigated whether the use of 5E Learning Model, which is one of the learning models developed in the light of constructivist approach, on 7th grade ''rational numbers subject'' has an effect on student achievement and critical thinking skill. In this thesis, 'critical thinking skill', which is one of the high level cognitive thinking skills, is emphasized. The research has been designed according to the quasi-experimental design. In the study, the question of whether the independent variable, 5E Learning Model, has an effect on dependent variables, academic achievement and critical thinking, has been sought. In order to determine the effect of 5E Learning Model on academic achievement and critical thinking skills, an experiment and a control group have been formed. During the application process, the present method was used in the control group while the course was applied with the 5E Learning Model. In the study, Academic Achievement Test for Rational Numbers Teaching which was developed by the researcher was applied to the experimental and control groups. In addition, California Critical Thinking Disposition Scale which was adapted into Turkish by Kökdemir (2003) has been applied to check whether there is a change in the students' critical thinking skill levels. The data of the study, which were used in quantitative research methods, were analysed with IBM SPSS 22.0 package program. The study group consisted of 42 seventh grade students at the İmam Hatip Secondary School in a district of Samsun. 7-A branch and 7-C branch were determined as control group. The experiment and control groups were conducted by the researcher himself. The study was conducted on 42 seventh grade students, 22 in the experimental group and 20 in the control group. As a result of the research; In the experimental group where 5E Learning Model was applied and the traditional teaching methods were applied, it was seen that there was a significant difference between the achievement test scores of the 7th grade students in the control group regarding Rational Numbers subject. It is understood from this conclusion that the lesson plan, activities and materials prepared for the students in the experimental group have a positive effect on the academic achievement according to the course practices in the control group. According to another result obtained from the findings, there was no significant difference between the experimental group in which the 5E Learning Model was applied and the level of critical thinking skills of the 7th grade students in the control group in which the traditional teaching methods were applied.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title7. sınıf `Rasyonel sayılar` konusunun 5e öğrenme modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve eleştirel düşünme becerisine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the teaching of `Rational numbers` with 5e learning model on the student success and critical thinking skill in 7th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-08
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytm5E Model
dc.subject.ytmRational numbers
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmCritical thinking
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.identifier.yokid10253306
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid554162
dc.description.pages294
dc.publisher.disciplineMatematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess