Disiplinlerarası yaklaşım ile hazırlanan müzik fiziği eğitiminin müzik öğretmen adaylarının başarı ve tutumlarına etkisi
dc.contributor.advisor | Bolat, Mualla | |
dc.contributor.author | Turna, Özge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:41:56Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:41:56Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673592 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada disiplinlerarası bir konu olan `Müzik Fiziği` eğitimi süreci oluşturmak; bu doğrultuda üniversitelerin fen bilimleri, müzik öğretmenliği ve ilgili bölümlerinde okutulacak bir `Müzik Fiziği` dersinin açılabilmesine dayanak sağlamak ve bu dersi alacak olan müzik öğretmen adaylarının konuyla ilgili başarı ve tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca müzik ve fendeki/fizikteki ortak konuların müzik, fizik/fen bilimlerinin ilgili ünitelerinde ayrı ayrı yer almayıp, dersler arasında entegre edilerek bir bütünlük içinde ele alınması hedeflenmektedir. Bu bağlamda çalışmada müzik ve fen/fizik disiplinleri arasında ortak bir dil geliştirilmesi de çalışmanın önemini oluşturmaktadır. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi müzik öğretmenliği bölümünde eğitim alan ve MZÖ318 kodlu `Çalgı Bakım Onarım Bilgisi` dersini alan 27 üçüncü sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmada nicel veriler nitel verilerle desteklenmektedir. Bu bakımdan çalışmada nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanılmıştır. Yarı deneysel olarak düzenlenen çalışmanın nicel kısmında `tek grup öntest - sontest deneme deseni` uygulanmıştır. Çalışmanın nitel kısmında ise fenomenoloji (olgu bilim) deseninden yararlanılmıştır. Çalışmanın verileri `Müzik Fiziği Başarı Testi`, `Fizik Tutum Ölçeği` ve `Tahmin-Gözlem-Açıklama` yöntemi ile hazırlanmış çalışma kağıtlarından elde edilen veriler ile toplanmıştır. `Müzik Fiziği Başarı Testi` ve `Fizik Tutum Ölçeği`nden elde edilen veriler için istatistik programı kullanılmıştır. `Müzik Fiziği Başarı Testi`, `Fizik Tutum Ölçeği` ve tutum ölçeğinden alt faktörler bazında elde edilen veriler parametrik `Bağımlı t-Testi`nin parametrik olmayan karşılığı `Wilcoxon` ile analiz edilmiştir. `Müzik Fiziği Başarı Testi`, `Fizik Tutum Ölçeği` ve tutum ölçeğinden alt faktörler bazında elde edilen veriler ile öğrencilerin cinsiyetleri, eğitimini aldıkları enstrüman ve mezun oldukları lise türü arasında anlamlı farklılık bulunup bulunmadığının belirlenmesi amacıyla parametrik `Bağımsız t-Testi`nin parametrik olmayan karşılığı `Mann-Whitney U` testi kullanılmıştır. `Tahmin-Gözlem-Açıklama` yöntemi ile hazırlanmış çalışma kağıtlarından elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz uygulanmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin müzik fiziği eğitimi almadan önce aldıkları başarı puanları ile eğitim sonrası başarı puanları ve fiziğe karşı tutumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu durumda `Müzik Fiziği` eğitim sürecinin etkili olduğu açığa çıkmaktadır. Bunun yanı sıra `Müzik Fiziği Başarı Testi` öntest ve sontest puanları ile öğrencilerin cinsiyetleri ve eğitimini aldıkları enstrüman arasında anlamlı bir farklılık bulunmamasına rağmen mezun oldukları lise türü arasında güzel sanatlar lisesi dışındaki diğer liseler lehine anlamlı fark bulunmaktadır. Katılımcılar eğitim sonrası `Müzik Fiziği` ile ilgili kavramları iki disiplin arasında ilişkilendirmede daha başarılı olmuşlardır. Ayrıca büyük çoğunluk bölümlerinde disiplinlerarası yaklaşım ile bu konuların işlendiği bir eğitime gerek duyulduğunu düşünmektedirler. Bu çalışmanın müzik fiziğiyle ilgili içerik, yöntem, etkinlikler ve disiplinlerarası bakış açısı ile literatürdeki eksikliği tamamlayacak, konuyla ilgili hazırlanacak sonraki çalışmalara kaynak olabilecek ve yol gösterebilecek, hizmet öncesi ve hizmet içi çalışmalara rehberlik edebilecek bir çalışma olduğu düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to develop a physics of music education process which is an interdisciplinary subject; in this direction, to provide a basis for the opening of a `Physics of Music` course that will be taught in the science, music teaching and related departments of the universities and to determine the success and attitudes of the music teacher candidates who will take this course. In addition, it is aimed to integrate common subjects in music and science/physics in a unified way. In this context, the development of a common language between music and science/physics disciplines is also important to study. The sample of the study consists of a total of 27 music teacher candidates at 3th grade studying at Ondokuz Mayıs University, Faculty of Education, Music Teacher Education Department and taking `MZÖ318 Instrument Maintenance and Repair Information` course. Quantitative data are supported qualitatively in the study. In this respect, quantitative and qualitative methods were used together in the study. In the quantitative part of semi-experimentally organized study, `single group pretest-posttest experimental design` was applied. In the qualitative part of the study, phenomenology has been utilized. The data of the study were collected through `Physics of Music Achievement Test`, `Physics Attitude Scale` and data obtained from working papers prepared by `Prediction-Observation-Explanation`. Statistic program was used for the quantitative data obtained from the `Physics of Music Achievement Test` and `Physics Attitude Scale`. Data obtained from `Physics of Music Achievement Test`, `Physics Attitude Scale` and its sub-factors were analyzed by non-parametric `Wilcoxon` for the counterpart of parametric `Dependent t-Test`. In order to determine non-parametric `Mann-Whitney U` test was used whether there was a meaningful difference between the gender of the students, the instrument they were educated, the high school type they graduated and `Physics of Music Achievement Test` and `Physics Attitude Scale` and its sub-factors. Descriptive analysis were used in the analysis of the data obtained from the working papers prepared with the `Prediction-Observation-Explanation` method. As a result of analyzes, it was determined that there was a meaningful difference between achievement scores pre and post-education also attitudes towards physics. In this case, it is clear that the `Physics of Music` education process is effective. Besides, there was a significant difference in favor of the other high schools except for the high school of arts among the high school they graduate, although there was no meaningful difference between the pre-test and post-test scores of the students among their genders and instruments. Music teacher candidates were more successful associating concepts related to `Physics of Music` after education. In the vast majority of participants thought that there was a need for an interdisciplinary approach to educate these subjects in their departments. It is thought that this study will complete the deficiencies in the literature related to physics of music with the content, methods, activities and interdisciplinary point of view, guide to the pre-service and in-service studies and lead the next studies to be prepared on the subject. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Fizik ve Fizik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Physics and Physics Engineering | en_US |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Disiplinlerarası yaklaşım ile hazırlanan müzik fiziği eğitiminin müzik öğretmen adaylarının başarı ve tutumlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of physics of music education prepared with interdisciplinary approach on music teacher candidates' success and attitudes | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-27 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Physics education | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.identifier.yokid | 10272697 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 583914 | |
dc.description.pages | 365 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |