dc.contributor.advisor | Güdek, Bahar | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:41:52Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:41:52Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673578 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amacı ailelerin sosyo-kültürel özelliklerini belirlemek, ikinci amacı çocukları ilkokul ve ortaokulda eğitim gören anne babaların(ebeveynlerin) müzik eğitimine ilişkin tutumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir.Araştırmada kullanılan yöntem, betimsel nitelikte, tarama modelindedir. Örneklem grubunu ise 2017/2018 Eğitim Öğretim Yılı İkinci Dönemi'nde Sinop Belediyesi sınırında eğitim veren tüm ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin toplam 1168 ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak sosyo-kültürel özellikler anketi ve Güdek ve Karakaya (2013) tarafından geliştirilen `Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Sosyo-kültürel özellikler anketinde, araştırmaya katılan ebeveynlerin ailedeki yerleri, yaşları, aile yapılarını nasıl tanımladıkları, kendilerini nasıl tanımladıkları, eğitim durumları, meslekleri, kaç yaşında çocuk sahibi oldukları, ortalama aylık gelirleri, annelerin iş yaşamında aktif olarak rolü olup olmadığı ve çocuğun cinsiyetini içeren toplam 10 sorudan oluşmaktadır. İlköğretim Okullarındaki Müzik Eğitimine İlişkin Anne-Baba Tutumları Ölçeği ise 34 maddelik ve tek boyutludur. Araştırmanın bulgularında; araştırmaya katılan anne-babaların müzik dersine yönelik tutumları sosyo kültürel özelliklerle ilişkilendirilmiş ve bu değişkenlere göre anlamlı farklılaşmalar olup olmadığı saptanmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre; annelerin müzik dersine yönelik tutumlarının babalardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çocuğu ilkokul ve ortaokula giden ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları benzerdir. Farklı yaş gruplarındaki ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları benzerdir. Farklı aile yapılarına sahip ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları farklılaşmamaktadır. Kendini demokratik olarak tanımlayan ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları, kendilerini otoriter ve aşırı koruyucu olarak tanımlayan ebeveynlerden daha olumludur. Üniversite ve yüksek lisans/doktora mezunu olan annelerin müzik dersine yönelik tutumları diğer annelerden, ortaokul ve lise mezunu olan annelerin ise müzik dersine yönelik tutumları ilkokul mezunu olan annelerden daha olumludur. Üniversite ve Yüksek Lisans/Doktora mezunu olan babaların müzik dersine yönelik tutumları, ilkokul ve ortaokul mezunu olan babalardan daha olumludur. Mesleği öğretmen olan ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları diğer tüm meslek gruplarından daha olumludur, profesyonel meslek sahibi ebeveynlerin ise müzik dersine yönelik tutumları ev hanımı ve 'diğer' meslek sahibi ebeveynlerden daha olumludur. Çocuk sahibi olma yaşı 20-30 ve 31-40 aralığında olan ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları 41 ve üstü yaşında çocuk sahibi olan ebeveynlerden daha olumludur. Geliri 1.000-2.000 TL arasında olan ebeveynlerin (grup 1) müzik dersine yönelik tutumları diğer tüm ebeveynlerden (grup 2, 3, 4, 5 ve 6) daha olumsuzdur, geliri 2.100 TL ile 5.000 TL arsında olan ebeveynlerin (grup 2, 3, 4) müzik dersine yönelik tutumları ise geliri 5.100 TL ve üstünde olan ebeveynlerden (grup 5 ve 6) daha olumsuzdur. Okula giden çocuğu sadece kız olan ebeveynlerin müzik dersine yönelik tutumları, okula giden çocuğu sadece erkek ve hem kız hem de erkek (ikisi de) olan ebeveynlerden daha olumludur. Çalışan annelerin müzik dersine yönelik tutumlarının çalışmayan annelerden daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Ebeveynlerin genel müzik dersine yönelik tutumlarının olumlu olduğunu ancak bunun en üst düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | There are two main objectives of this study. The first aim is to determine the socio-cultural characteristics of families and the second aim is to examine the attitudes of parents(parents) about music education whose children are educated in primary and secondary schools according to various variables.The method used in the research is descriptive, screening model. The sample group consisted of a total of 1168 parents of all primary and secondary school students who taught at the Sinop Municipality boundary during the second term of the 2017/2018 school year. In the research, socio-cultural characteristics survey and `attitude scale towards music lesson` developed by Güdek and Karakaya (2013) were used as a data collection tool. The socio-cultural characteristics survey consists of a total of 10 questions, including the places, ages, family structures, how they define themselves, education status, occupations, how old they have children, average monthly income, whether mothers have an active role in working life, and the gender of the child. The scale of maternal and paternal attitudes to music education in primary schools is 34-point and one-dimensional. In the findings of the study, it was determined that the attitudes of the parents involved in the music lesson were related to socio-cultural characteristics and whether there were significant differences according to these variables. According to the results of this study, mothers 'attitudes towards music were found to be higher than fathers'. The attitudes of parents whose child goes to primary and Secondary School towards music tuition are similar. The attitudes of parents in different age groups towards music tuition are similar. The attitudes of parents with different family structures towards music lesson are not differentiated. The attitudes of parents who identify themselves as Democratic to the music lesson are more positive than parents who describe themselves as authoritarian and overprotective. The attitudes of mothers with university and master's/doctoral degrees towards music are more positive than those of other mothers, while mothers with secondary and high school degrees towards music are more positive than mothers with primary school degrees. The attitudes of fathers with a university and Master's/doctoral degree towards music are more positive than fathers with a primary and secondary school degree. The attitudes of parents who are teachers towards music are more positive than all other professional groups, while those of parents who are professional professionals towards music are more positive than those of housewives and 'other' professional parents. The attitudes of parents who are in the 20-30 and 31-40 range of age to have children are more positive than those who have children aged 41 and older. Parents with income between £ 1,000 and £ 2,000 (Group 1) attitudes towards music lesson are more negative than all other parents (group 2, 3, 4, 5 and 6) , the attitudes of the Parents (Group 2, 3, 4) whose income is between TL 2,100 and TL 5,000 are more negative than those of the Parents (Group 5 and 6) whose income is between TL 5,100 and above. The attitudes of parents whose child goes to school is only a girl to study music were more positive than those of parents whose child goes to school is only a boy and both a girl and a boy (both). The attitudes of working mothers towards music lessons were found to be more positive than non-working mothers. It was found that parents ' attitudes towards the overall music lesson were positive but this was not at the highest level. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Sosyo-kültürel özelliklerin anne babaların müzik dersine yönelik tutumlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of socio-cultural characteristics on parents' attitudes towards music course | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-26 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10273739 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 582941 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Eğitimi Bilim Dalı | |