İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançları ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Elma, Cevat | |
dc.contributor.author | Aydin, Selin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:41:48Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:41:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673559 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançları ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Samsun ilinin Atakum, Canik, İlkadım ve Tekkeköy ilçelerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu ilçelerde 130 ilkokul ve 123 ortaokulda görev yapan 5579 öğretmen bulunmaktadır. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak örneklem belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 367 ilkokul ve 400 ortaokul öğretmeni olmak üzere toplam 767 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya ait verileri toplamak için ''Eğitim İnançları Ölçeği'' ve ''Akademik İyimserlik Ölçeği'' kullanılmıştır. Ölçeklerin puan dağılımlarının Skewness ve Kurtois değerleri ile normal dağıldığı gözlemlenmiştir. Ölçeklerde yer alan bağımsız kategorik değişkenlere göre ölçek alt boyut ortalamaları arasındaki farklılıkların sınanması için `İlişkisiz Grup `t` testi (kategori sayısı iki olduğunda) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) (kategori sayısı ikiden daha fazla olduğu durumlarda) işlemi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin en çok benimsedikleri felsefe Varoluşçuluk, en az ortalama ise Esasicilik felsefesine aittir. Öğretmenlerin eğitime ilişkin inançları cinsiyet, branş, medeni durum, kıdem, görev yapılan okuldaki öğrenci ve öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermezken; branş, medeni durum, kıdem, görev yapılan okuldaki öğrenci ve öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı farlılıkla göstermektedir. Öğretmenlerin İlerlemecilik, Varoluşçuluk, Yeniden Kurmacılık ve Daimicilik eğitim felsefeleri ile akademik iyimserlik alt boyutları olan Özyeterlik ve Akademik Vurgu arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Araştırmanın son amacı doğrultusunda ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin eğitime ilişkin İlerlemecilik, Yeniden Kurmacılık ve Daimicilik eğitim felsefelerinin akademik iyimserlik düzeylerini yordamayacağı bulgusuna ulaşılmıştır. Varoluşçuluk ve Esasicilik eğitim inançlarının ise öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of the research is to determine the relationship between educational beliefs of primary and secondary school and their academic optimism levels. The population of the research is composed of teachers working in Atakum, Canik, İlkadım and Tekkeköy districts of Samsun. In these districts, there are 5579 teachers working in 130 primary schools and 123 secondary schools. In the research the sampling was determined by using Basic Random Sampling Method. The sample of the research consisted of 767 teachers who are 367 primary and 400 secondary school teachers. Educational Belief Scale and Academic Optimism Scale were used to collect data of the research. The normality of distribution for the scales was observed with Skewness and Kurtois values. According to independent categorical variables in scales, unrelated group t-Test (when the category number is two) the one-way analysis of variance ANOVA (when the category number is more than two) were used to test the differences between the scale sub-dimension averages. At the end of the research, the most adopted philosophy is the Existentionalism, the least one is Essentialism. Educational beliefs of teachers show significant differences according to the variables of gender, branch, marital status, seniority, number of the students and teachers in the school. Academic optimism levels of teachers do not show a significant difference according to gender variable, on the contrary, there are significant differences in branch, marital status, seniority, the number of students and teachers in the school variables. A positive relationship has been found between teachers' beliefs of Progressivism, Existentionalism, Reconstructionalism, Perennialism and Self-Efficacy and Academic Emphasis, which are sub-dimensions of Academic Optimism. According to the last purpose the research, it has been found that primary and secondary school teachers' educational beliefs of Progressivism, Reconstructionalism and Perennialism will not predict their academic optimism levels. It has been concluded that teachers' educational beliefs of Existentionalism and Essentialism are significant predictor of academic optimism of teachers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançları ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between educational belief of primary and secondary school teachers and their academic optimism levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-26 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10273692 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 582933 | |
dc.description.pages | 162 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |