dc.contributor.advisor | Büyükahıska, Dilek | |
dc.contributor.author | Tamin, İlkay Banu | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:41:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:41:46Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673553 | |
dc.description.abstract | Bilişüstü farkındalık Flavell (1979) tarafından, bireylerin öğrenmelerini zenginleştirmek için kendi bilişsel süreçlerini anlama, kontrol etme ve düzenleme yeteneği olarak tanımlanmıştır. Yabancı dil öğretimi alanında yürütülen çok sayıda araştırma, okuyucuların okuma sürecinde hangi stratejileri, nasıl kullanmaları gerektiğini bilmelerini ve bu stratejilerin kullanımını takip edip düzenlemeleri için bilişüstü farkındalıklarının geliştirilmesi gerektiğini ileri sürmektedir. Bu çalışmanın amacı, bilişüstü okuma stratejileri programının öğrencilerin bilişüstü farkındalıklarına etkisini araştırmaktır. Bu amaçla, 10. sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalıklarını artırmak için İngilizce dersinde 10 haftalık okuma stratejileri programı geliştirilmiştir. Bu çalışmada eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılar, 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı Güz Döneminde, Havza 25 Mayıs Anadolu Lisesi 10/ B sınıfında bulunan 25 (11 kız, 14 erkek) 10. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. O'Malley ve Chamot'un (1990) dil öğrenme stratejileri sınıflandırması dikkate alınarak bilişüstü stratejiler okuma programına entegre edilmiş, 10 haftalık bir okuma stratejisi programı geliştirilmiştir. Çalışmada yüzeysel tarama, tarama, K-W-L tablosu, görselleştirme, sesli düşünme, not alma, resiprokal ve öz değerlendirme stratejileri öğretimi yapılmıştır. Nitel ve nicel veri toplama aracı bir arada kullanılmıştır. Nitel veri aracı olarak araştırmacı günlüğü ve öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler, nicel veri aracı olarak da öğrenciler için Likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırmacı günlüğü araştırma süresince, araştırmacının kendisinin ya da öğrencilerin ne tür ihtiyaçları olduğu, strateji öğretim programının planlandığı gibi gidip gitmediği konusunda dikkatli olmasını sağlar. Araştırmacı, her hafta strateji kullanımına yönelik öğrenci tepkilerini ve ders işleyişini araştırmacı günlüğüne not almıştır. Araştırmacı günlükteki gözlemlerini dikkate alarak, strateji kullanımına olumlu tepki veren ve stratejiyi kullanırken zorluk yaşayan öğrencileri seçip yarı yapılandırılmış görüşmeler yapmıştır ve elde edilen nitel veriler seçici kodlama ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin görüşme sorularına verdikleri yorumlar benzerlik ve farklılıkları gruplandırılarak ortak bir perspektifle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri, öğrencilerin bilişüstü okuma stratejileri farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla Mokhtari and Reichard (2002) tarafından geliştirilen `Bilişüstü Okuma Stratejileri Farkındalık Envanteri` kullanılarak toplanmıştır. Likert tipi hazırlanmış bu envanter toplam 30 ifadeden oluşmakta ve küresel, destekleyici ve problem çözme stratejileri olmak üzere 3 ayrı bilişüstü okuma stratejileri farkındalığını göstermektedir. Nicel veri aracı olarak, 10 haftalık strateji öğretimi programında, strateji öğretimi programının bilişüstü farkındalığa etkisinin olup olmadığının araştırmak amacıyla envanterin Öztürk (2012) tarafından Türkçeye adapte edilen versiyonu ilk ve son haftalarda uygulanmıştır. Süreç sonunda, veriler SPSS 5 programı ile ortalamalar, standart sapmalar, Mann-Whitney U ve Wilcoxon W test sonuçları ile analiz edilmiştir. Bulgular, hem toplamda hem bütün alt kategorilerde öğrencilerin bilişüstü okuma stratejileri farkındalıklarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğunu göstermektedir. Katılımcıların toplam bilişüstü okuma stratejileri kullanım algıları düşük aralıktan orta aralığa yükselmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin en çok problem çözme startejilerini, ardından küresel okuma stratejilerini ve en az destekleyici okuma stratejilerini kullanmayı tercih ettiklerini göstermiştir. Görüşme sonuçları ve ölçek bulgularının paralel olduğu gözlenmiştir. Ayrıca, kız ve erkek öğrencilerin bilişüstü okuma stratejileri tercihleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. | |
dc.description.abstract | Metacognitive awareness was defined by Flavell (1979) as one's ability to understand, control and regulate his own cognitive process to boost learning. A great deal of research carried out within the field of foreign language teaching has asserted that students are asked to know what/ how reading strategies are employed, and their metacognitive awareness to be promoted in order to follow and regulate the use of strategies in reading comprehension process. This study aimed to investigate the effect of a reading strategy programme on the students' metacognitive awareness. To this end, a 10-week reading strategy instruction was developed to promote the 10th grade students' metacognitive awareness. The current research adopted action research design. The participants consisted of 25 (11 females, 14 males) 10th grade students of 10/ B class in 25 Mayıs Anatolian High School in Havza in 2017-2018 education year fall term. Considering O'Malley and Chamot's (1990) classification for language learning strategies, metacognitive strategies were integrated into a reading programme and a 10-week reading strategy program was developped. Skimming, scanning, K-W-L, visualization, think aloud, annotating, reciprocal, self assessment strategies were included in strategy training programme in the current study. Both qualitative and quantitave data collection tools were used in the research. The researcher diary and semi-structured interview with 10th grade students were adopted to gather qualitative data whereas a Likert type scale was used for quantitative data. The researcher diary enables the researcher to be more alert about the contours of what the students or she/heXneeds, whether the strategy training is going on as planned during research time. The researcher took notes about the reading instruction and reactions of students to the use of strategies. The researcher, taking into consideration of the observations in the diary, employed semi-structured interviews with students who reacted positively and who had difficulty in using the strategy every week. The qualitative data gathered were analyzed using selective coding. The students' responses were categorized according to similarities and differences and also were analyzed through common perspectives. As a quantitative data instrument, Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) developed by Mokhtari and Reichard (2002) was used in order to determine the students' awareness level of metacognitive reading strategies. The Likert type MARSI consists of 30 statements and indicates 3 different reading strategies as global, support and problem solving metacognitive strategies awareness. The Turkish version of MARSI adapted by Öztürk (2012) was used both in the first week and in the tenth week of the research to investigate whether strategy training programme had effect on metacognitive awareness for a 10-week strategy training programme. At the end of the process, the obtained data were statistically analyzed through SPSS 5 with means, standard deviations, Mann-Whitney U and Wilcoxon W tests. The findings indicated statistically significant increase in the students' perceptions of the metacognitive reading strategies both in all sub-categories and overall use. Participants' perceptions of metacognitive reading strategy use increased to moderate level of overall use from low level use. The results indicated that the students employed problem solving strategies the most, followed by global reading strategies and they preferred using support reading strategies the least. It was observed that the interview results and the findings of the scale were parallel. In addition, there was not found any significant difference between metacognitive reading strategy awareness of male and that of female students. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Effects of a reading strategy instruction on 10th grade EFL students` metacognitive awareness | |
dc.title.alternative | Okuma stratejileri programının 10.sınıf öğrencilerinin bilişüstü farkındalıklarına etkileri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-26 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10274382 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 583018 | |
dc.description.pages | 164 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı | |