Show simple item record

dc.contributor.advisorAslan, Hüseyin
dc.contributor.authorMakar, Evren
dc.date.accessioned2021-05-08T10:41:40Z
dc.date.available2021-05-08T10:41:40Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673529
dc.description.abstractBu araştırma, 40 yaş ve üstü öğretmenlerin emekliliği planlama sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, Ordu ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okulların, farklı kademelerinde görev yapmakta olan 40 yaş ve üstü 654 öğretmeni kapsamaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcılara ait demografik değişkenler ve Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği ''The Process of Retirement Planning Scale-PRePS'' kullanılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği, Finansal Planlama, Yaşam Tarzı Planlama, Psikososyal Planlama ve Sağlık Planlama olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin toplam bir boyutu bulunmamaktadır. Tüm değerlendirmeler dört ayrı alt boyut üzerinden yapılmaktadır. Tüm alt boyutların aritmetik ortalamaları `3`e çok yakındır. Ölçek alt boyut ortalamalarının tümü 2.61-3.40 ortalamalar arasında bulunan `benim için doğru olup olmadığından emin değilim` skalasında yer almıştır. Elde edilen bu sonuçtan genel olarak öğretmenlerin emekliliği planlamada orta düzeyde bulundukları anlaşılmıştır. Emekliliği Planlama Süreci Ölçeği alt boyutlarının aritmetik ortalamaları sıralandığında, emekliliği planlamada ilk sırayı sağlık boyutu yer almıştır (x̄=3.15). Öğretmenler emekliliği planlama sürecinde önceliği sağlığı planlamaya vermişlerdir. Bu alt boyutu (x̄=3.14) ile yaşam tarzını planlama alt boyutu çok yakından izlemiştir. Yaşam tarzını planlama alt boyutu öğretmenlerin emeklilik yıllarında zamanlarını nasıl değerlendireceklerini sorgulamanın yanı sıra, yeni aktiviteler ve ilgi alanları gibi boş vakitlerini değerlendiren aktiviteleri de kapsamaktadır. Üçüncü sırada (x̄=2.96) ile emekliliği finansal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Bu alt boyut, öğretmenlerin emeklilik sürecine ilişkin finansal açıdan planlama stratejisini sorgulamaktadır. Son sırada ise (x̄=2.80) ile emekliliği psikososyal açıdan planlama alt boyutu bulunmaktadır. Bu alt boyutta öğretmenlerin mevcut ve gelecekte sahip olacakları rollerin değerlendirilmesi yapılmaktadır.48 maddeden oluşan emekliliği planlama süreci ölçeğinde bütün maddelerin aritmetik ortalamalarına bakıldığında en yüksek değerin 28. maddeye ait olduğu anlaşılmıştır (Emeklilik için yeni aktiviteler geliştirmek gerekli) (x̄=3.74). Bunu (x̄=3.45) ile 7. madde izlemiştir (Yaşlı insanlar için sağlığın önemi hakkında net bir bilgiye sahibim). Bu iki madde de değerlendirme skalasında `Benim için doğru` içine girmiştir. 22. madde olan ''Emeklilik için Finansal hazırlıklar yapmak gerekli` (x̄=3.40) ile üçüncü sırada yer almıştır. 48. madde `Çalışma saatlerimi azaltmaya başladım veya azalttım.` (x̄=2.34) ile son sırada yer almıştır. 47. madde `İşimden yavaş yavaş uzaklaşmaya başladım'' (x̄=2.45), 33. madde `Bugün emekli olmak zorunda kalırsam, emeklilikte gerekecek yeterli paraya sahibim` (x̄=2.47) maddelerinin, en düşük puana sahip maddeler olduğu görülmüştür.Araştırma sonucunda; finansal planlama alt boyutunda medeni durum, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, yaşam tarzı planlama alt boyutunda yaş ve ev sahibi olma durumu değişkenlerine göre, psikososyal planlama alt boyutunda cinsiyet, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre, sağlık planlama alt boyutunda ise yaş, okul türü, branş, çalışma yılı, ev ve araba sahibi olma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çocuk sayısı değişkenine göre, Emekliliği Planlama Süreci alt boyutlarından hiçbirinde anlamlı bir fark bulunamamıştır.
dc.description.abstractThis study aims to reveal the opinions of teachers aged 40 and above regarding the process of retirement planning. The research covers 654 teachers aged 40 years and above who work at different levels of the schools affiliated to the Ministry of National Education in Ordu province. As data collection tools, demographic variables of participants and ''The Process of Retirement Planning Scale-PRePS'' were used. The Process of Retirement Planning Scale – PrePS` consists of four sub-dimensions: Financial Planning, Lifestyle Planning, Psychosocial Planning and Health Planning. There is no total size of the scale. All evaluations are carried out on four sub-dimensions. The arithmetic average of all sub-dimensions is very close to 3. All of the scale sub-dimension averages are included in the scale of `I am not sure whether it is right for me or not` which is between 2.61-3.40 averages. From this result, it has been understood that the teachers are generally at medium level in retirement planning. When the arithmetic averages of the sub-dimensions of the Process of Retirement Planning Scale were listed, the health dimension took the first place of the retirement planning (x̄=3.15). Teachers have given the priority to health planning in the process of retirement planning. This sub-dimension was followed by the lifestyle planning sub-dimension very closely (x̄=3.14). The lifestyle planning sub-dimension includes questions about how teachers spend their time in retirement years, as well as activities that make use of their leisure time, such as new activities and interests. In the third place, there is financial planning sub-dimension of retirement with (x̄=2.96). This subscale questions the financial planning strategy of teachers regarding the retirement period. In the last place, there is psychosocial planning sub-dimension of retirement with (x̄=2.80). In this sub-dimension, teachers' current and future roles are evaluated.When the arithmetic averages of all items in the planning process scale consisting of 48 items were examined, it was found out that the highest value belongs to article 28 (It is necessary to develop new activities for retirement.) (x̄=3.74). This was followed by article 7 with (x̄=3.45) (I have a clear knowledge of the importance of health for older people). These two items have entered the 'correct for me' scale in the evaluation scale. The item `Financial preparation are required for retirement`, which is the 22nd article, took third place with (x̄=3.40).Article 48 `I have started to reduce or reduced my working hours.` took the last place with (x̄=2.34). Article 47 `I have started to move away from my job.` (x̄=2.45), and article 33 `If I have to retire today, I have enough money for retirement.` (x̄=2.47) had the lowest points.As a result of the research significant differences were found among variables like marital status, type of school, branch, working year, house and car owning status in the financial planning sub-dimension; age and host status in life style planning sub-dimension; gender, working year, house and car owning status in the psychosocial planning sub-dimension and age, type of school, branch, working year, house and car owning status in the health planning sub-dimension. According to the number of children variable, no significant difference was found in any of the sub-dimensions of The Process of Retirement Planning.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin emekliliği planlama sürecine ilişkin görüşleri
dc.title.alternativeTeachers' opinions on the process of retirement planning
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-26
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10273682
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid582925
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess