Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: İzmir ili Karabağlar ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İzmir ili Karabağlar ilçesi örnekleminde görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin liderlik davranışları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki belirlenmiştir.Araştırmada; öğretmenlerin örgütsel bağlılığı, araştırmanın bağımlı değişkenidir. Görüşlerine başvurulan öğretmenlerin cinsiyet, eğitim durumu ve mesleki kıdemleri ise araştırmanın bağımsız değişkenlerini oluşturmaktadır.Araştırmada kullanılan veri toplama aracı olan ?anket? üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; araştırmaya katılan öğretmenlere ilişkin kişisel bilgiler; ikinci bölümde; araştırmacı Mehmet Korkmaz tarafından geliştirilen ?Liderlik Envanteri Anketi?; üçüncü bölümde ise; araştırmacı Refik Balay tarafından geliştirilen ?Örgütsel Bağlılık Anketi? kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini tesadüfi yolla seçilen, İzmir ilinin Karabağlar ilçelerinde, 21 ilk, orta, lise okulunda çalışan 558 öğretmen-yönetici oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, okul yöneticilerinin liderlik stillerinin alt boyutlarında öğretmenlerin cinsiyet, okul türü ve eğitim durumlarına durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği; yaş, branş ve hizmet süresine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyi alt boyutlarına ilişkin dağılım incelendiğinde; branşa, hizmet süresine ve okul türüne göre anlamlı farklılıklar gösterdiği; cinsiyete, yaş düzeyine ve eğitim durumuna göre anlamlı farklılıklar göstermediği görülmüştür. Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Liderlik stilleri, örgütsel bağlılık, okul yöneticisi The purpose of this study, leadership styles of school administrators and teachers to examine the relationship between levels of organizational commitment. According to the views of a sample of teachers working in the town of Karabakh province of Izmir, the relationship between organizational commitment and determined leadership behaviors of school administrators.The study of teachers' organizational commitment, research dependent variable. The teachers of gender, level of education and occupational experience are the arguments of the study.Data collection tool used in the study, the
Collections