Ortaokul ve lise yöneticilerinin şiddeti değerlendirme ve önlemedeki görüşleri (Ordu ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETORTAOKUL VE LİSE YÖNETİCİLERİNİN ŞİDDETİ DEĞERLENDİRME VE ÖNLEMEDEKİ GÖRÜŞLERİ(ORDU İLİ ÖRNEĞİ)Jale EYÜBOĞLUOkan Üniversitesi, İşletme Anabilim DalıSosyal Bilimler Enstitüsü,Mart 2014Danışman: Doç. Dr. Yusuf CERİTŞiddet, tüm dünyada çözümüne odaklanılan toplumsal bir sorundur. Bireyde neden olduğu kalıcı ruhsal ve bedensel etkileri nedeniyle sosyolojik, psikolojik ve hukuksal açılardan da sorunlar oluşturmaktadır. Okullardaki şiddet, toplumdaki şiddetten büyük farklılık göstermese de okulların insan yetiştirmedeki misyonu, tüm kuruluşlarla birlikte çalışılarak şiddeti ortaya çıkaran nedenleri önlemeyi ve kalıcı çözüm yolları bulmayı amaçlar.Araştırmanın temel amacı, Ordu ilindeki Ortaokul ve Lise okul yöneticilerinin(müdür, müdür başyardımcısı, müdür yardımcısı), şiddeti değerlendirme ve önlemedeki görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmanın evreni, Ordu ili Merkez ilçede bulunan tüm resmi ortaokul ve lise okul yöneticilerinden oluşturulmuştur. Araştırma konusuna ilişkin veriler 2007 yılında Demirbaş tarafındangeliştirilen `Okul Yöneticilerinin şiddet Algısı Anketi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada anket 26 ortaokul ve 11 lisede görev yapan 33 okul Müdürü,16 Müdür baş yardımcısı, 90 müdür yardımcısı toplam, 139 okul yöneticisine uygulanmış,anketlerin geri dönüş oranı %92 olarak belirlenmiştir. Anket 2 bölümden oluşmuştur. 1. Bölümde kişisel bilgiler (Ankette demografik bilgileri ortaya koymaya yönelik 7 soru), 2. Bölümde (1.soru okullarda şiddeti önlemeye yönelik alınan önlemler ile ilgili 6 madde, evet-hayır), okuldaki şiddet unsurunu etkileyen faktörleri ortaya koymak için 12 madde (bazı maddeler evet-hayır,bazı maddeler birden fazla seçimli) ve şiddetile ilgili verilen ifadelere katılım düzeyini belirlemek için ise 5'li likert ölçekli (1=Tam, 2= Oldukça, 3= Orta, 4=Az, 5=Hiç) 18 madde bulunmaktadır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için Shapiro-Wilk testi kullanılmış ve verilerin normal dağılım göstermediği belirlenmiştir. Demografik değişkenler açısından okul yöneticilerinin şiddet ile ilgili ifadelere katılma düzeyi açısından görüşleri arasında farklılık olup olmadığı Kruskall Wallis H ve Mann Whitney U testi kullanılarak tespit edilmiştir. Ayrıca, okullarda şiddetin önlemesine yönelik alınan önlem şekline katılımcıların demografik değişkenlerine göre verdikleri cevapların farklılık gösterip göstermediği ise Kay-kare analizi ile belirlenmiştirAraştırma sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır; Okul yöneticilerinin, okullarındaki şiddeti önlemeye yönelik alınan önlem şekillerine,şiddetin kaynağını tespit etmeye yönelik cevaplarına ve şiddetle ilgili verilen ifadelere katılımlarının, okul yöneticisinin görev türüne, kıdemine, bulunduğu okuldaki görev yapma süresine, okulun öğretim şekline göre farklılık göstermediği,okul yöneticilerinin cinsiyetine ve okul türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Şiddet ile ilgili verilen ifadelere katılma düzeyi açısından okul yöneticilerinin verdiği cevapların, okul yöneticisinin görev yaptığı okulun öğretim şekline göre farklılık göstermediği, görev türüne, kıdemine, okuldaki görev yapma süresine göre farklılık gösterdiği, okul yöneticilerinin,şiddet ile ilgili verilen ifadelere katılma düzeyi açısından verdiği cevapların, okul yöneticisinin cinsiyetine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.Bu alanda yapılacak benzer çalışmalarda kadın-erkek yönetici dağılımının dikkate alınabileceği milli eğitim politikalarına bilgi kaynağı (istatistik bilgileri) oluşturması açısından yöneticilerin cinsiyetine göre değerlendirmeye gidilmesi büyük önem arz etmektedir. Anahtar kelimeler: Şiddet, Okulda şiddet, Okul yöneticisi.Tarih: Mart, 2014 ABSTRACTTHE VIEW OF THE ADMINISTARTORS OF HIGH AND SECONDARY SCHOOL ABOUT PREVENTING AND EVALUATING THE VIOLENCE(EXAMPLE OF ORDU CITY)EYÜBOĞLU JaleOkan University, OperatingDepartment Social Studies Enstitution, March, 2014Advisor:Yusuf CERİTThe solution of the violence which is the main focused social problem is studied in the world. The reason of there markable psychological and physical effects on person create sociological, legal and psychological problems. The violence in school has no major difference between the violence in society, the mission of the school which is responsible with the education of the students (human) aimstocooperate with theother institutions to prevent the reasons of the violence.The main goal of thesearch is to determine the opinions of the headmasters, co-directors about preventing and evaluating violence at schools in Ordu. Universe of thissearch is set from managers of central hichand secondary schools in Ordu. The information sarega thered from the survey called `Okul Yöneticilerinin Şiddet Algısı` which is improvedby Demirbaş in 2007. The survey waspunin to practise among 26 secondary, 11 highschools; 33 headmasters, 16 headco-directorsand 90 co-directors; totally 139 schoolmanagers. % 92 surveyswere sent back. The survey was consisted of twoparts. Infirstpart there are personal informations (7 questions to show demographic informations), Insecondpart (6 questionsthat ask aboutmeasurements to reventviolence in schools; yes-no) thefactorsthateffectsviolence in schools (12 questions some of them yes-no questions, others are multiple choice) 18 questions from like artscale for evoluating the attendance of violence expressions (1- complete, 2- fairly, 3-medium, 4-little, 5-never). Shapiro Wilktests were used for informatic dispersion and understood that It didn't show a usual dispersion. Kruskall Wallis H. and Mann Whitney U. tests were used to identifyif there is a difference in the opinions in the way of demographic changes. It's determined by Kay Kore analyzes to show the way how the measurement staken. It's done according to demographic changes to show if it shows and difference. Research results have been reached the following information: It is determined that schooladministrators' responses to prevent violence in schools and to determine thes ource of violence for identifying measures that does not vary according to the schools' teaching methods, thetypes of administrators' duties, working time. It varies according to the gender of administrators and school type. It is determined that the expressions of violence related to the statements given in terms of the level of participator of school administrators' answers do not vary according to the shape of schools' teaching It varies according to the type of schooladministrator's duties, seniority, the time of duties and gender of administrators'.It's offered that similar works in women-men managers distribution should be considered in national education politicon the way of standing as a data source, by givingin formation about the evaluation of managers' sex.Keywords: Violence, Violence at school, SchoolAdministrator.Date: March, 2014
Collections