Ortaöğretim düzeyindeki turizm öğrencilerinin, turizm sektörüne ilişkin görüşleri: Trabzon ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde hızla gelişen sektörlerden biri olan turizm sektörünün, ülkelerin ekonomisine katkısı giderek artmaktadır. Emek yoğun olan turizm sektöründe hizmetin kalitesini sağlayacak olan kalifiye iş gücüdür.Turizm eğitimi, turizm sektörünün ihtiyaç duyduğu bilgi ve beceri açısından donanımlı insanı yetiştirmeyi hedeflemektedir. Türkiye'de ortaöğretim düzeyinde Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinde turizm eğitimi verilmektedir. Turizm liseleri nitelikli kalifiye ara eleman yetiştirmek amacıyla en yoğun eğitim-öğretimin verildiği ve uygulamaların yapıldığı okullardır. Bu okullardan mezun olan öğrencilerin sektörde istihdamlarının sağlanması turizm sektörünün kalitesini artıracaktır. Bu araştırmada, turizm eğitimi almakta olan ortaöğretim öğrencilerinin mezun olduktan sonra çalışacakları, kariyer yapacakları turizm sektörüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Betimsel nitelik taşıyan bu araştırmanın evrenini, Trabzon ili Akçaabat Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesinde 2012-2013 öğretim yılında Konaklama Hizmetleri ve Yiyecek İçecek Hizmetleri alanlarında öğrenim gören 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, iki bölümden oluşan anket tekniği kullanılmıştır. Kullanılan anketin birinci bölümünde öğrencilerin kişisel özelliklerini (cinsiyet, sınıf, eğitim gördüğü bölüm, staj durumu, turizm eğitimini tercih etme durumu, ailenin gelir düzeyi, ailenin ikamet ettiği yer) belirlemeye yönelik ifadeler, ikinci bölümde ise öğrencilerin turizm sektörünün değerlendirmesine yönelik 40 adet ifadeden oluşan ölçek yer almaktadır. Ölçeği oluşturan her bir madde beşli Likert tipi derecelendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin turizm sektörüne ilişkin görüşlerinin yedi boyuta (genel nitelik, terfi, ücret, yönetici ve iş arkadaşı davranışları, sosyal statü, çalışma koşulları, iş güvenliği) göre karşılaştırılmasına yönelik ilişkili ölçümler analizinin sonuçları belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrenci görüşlerinde öğrenim görülen sınıf ve bölüme göre boyutlar bakımından anlamlı farklılıklar gözlenmiştir (p<0,05). Ayrıca öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf düzeyine göre karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılık görülmektedir ve 9. sınıf öğrencileri sektöre yönelik görüşlerinde yüksek ortalama değeri ile diğer sınıf düzeylerine göre daha olumlu görüş bildirmişlerdir. Yine bulgularda kişisel özelliklerden staj yapma durumu, okulu tercih durumu ve öğrenim gördükleri bölüme göre karşılaştırılmalarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerden staj yapmayanların, staj yapan öğrencilere göre, okulu kendi tercih edenlerin diğer öğrencilere göre ve yiyecek içecek hizmetleri alanı öğrencilerinin diğer alan ve dal öğrencilerine göre daha yüksek ortalama değeri ile olumlu görüş bildirdikleri görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Turizm, Turizm Sektörü, Turizm Eğitimi, Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri, Öğrenci. One of the rapidly growing sectors, nowadays,tourism's contribution to the countries' economy increases day by day. Qualified labour force supplies the quality of labour in a very busy tourism sector.The training of tourism aims to raise qualified knowledgable and skillfull humans who are needed in tourism sector. In Turkey, the training of tourism is given in Tourism Vocational High Schools in the level of secondary education. Tourism Vocational High School are the schools which have intensive education and training programmes and also practises to raise qualified intermediate staff. Providing the employment of these students, who graduate from these schools, will increase the quality of tourism sector.In this research, it is aimed to be taken the opinions of the secondary-education tourism students about the tourism sector in which they will work and do their career after graduating.300 students, who are studying in the departments of Accomodation and Food and Beverage in Trabzon province Akçaabat Tourism Vocational High School, Constitute the universe of this research that carries a descriptive quality.In the research, the two-parted survey technique has been used as a data collection tool. In the first part of the survey the expressions that determine the students' personal qualities take place (sex,class, the department that the student is trained, the status of the training period, the status of his preference in tourism education, the family's level of income, the residence of the family), in the second part of the survey there is a scale that consists 40 expressions of the students' assessments about tourism sector. Each item that forms the scale are subjected to 5 point likert scale.According to the evidences of the research, the opinions of the students about tourism sector are presented under seven dimensions (general quality, promotion, fee, behaviours of the principal and the colleagues, social status, working conditions, job security). According to the results of the analysis, the opinions of a student differs significantly in terms of the level of the class in which he studies. In addition, it is seemed a logical difference in comparing the students according to their class level they study in and 9th students have more positive opinions about tourism sector than the other grades. And also some significant differencws are found in some of their personal qualities such as the status of doing the training period, the status of the choice of the school and the department they study in. And it is seen that the students who haven't done training have more positive opinions than the students who have done training, the students who have chosen the school willing fully have more positive opinions than the others, and the students in food and beverage department have more positive opinions also with better grades than the students in other departments.
Collections