36-79 aylık çocuklar üzerinde uygulanan beery-buktenika gelişimsel görsel-motor koordinasyon testinin geçerlik ve güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Görsel-motor koordinasyonu, görsel algı ile motor becerilerin bir arada ve doğru şekilde çalışmasıdır. Görsel-motor koordinasyonu çocukların günlük işlerini yapabilmeleri, sosyal beceri kazanımı, özgüven ve akademik başarıları için gereklidir. Görsel-motor koordinasyon becerilerinde görülen olumsuzluklar ise çocukların tüm gelişim alanlarını etkilemektedir. Bu sebeple görsel-motor koordinasyon becerisinin kazanıldığı 3-6 yaş arası dönemin tespit edilerek, görsel- motor koordinasyon becerilerinin gelişiminin takip edilmesi gereklidir.Bu çalışmada 36-79 ay arası çocuklar üzerinde uygulanan 'Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi 6' ile tamamlayıcı testleri olan 'Görsel Algı' ve 'Motor Koordinasyon' testlerinin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırma örneklemi 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı olan anasınıfları, uygulama anaokulları ve özel anaokulları olmak üzere toplam 22 okulda öğrenim görmekte olan, 36-79 aylık 419 çocuktan oluşmuştur. Çocuklar gelişimsel olarak dörder ay fark ile gruplanmış ve testler uygulanmıştır. Dörder aylık farkla oluşturulan gruplar ve yaşa göre alınan toplam puanlar analiz edilerek betimsel olarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda Türkçeye uyarlanmış Beery-Buktenika Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi 6 ve tamamlayıcı testlerinin 36-79 ay arası çocuklar için uygulanabilir olduğu bulunmuştur. Analizler bu testin gerekli geçerlik ve güvenirliği sağladığını belirlemiştir. Çocukların yaş grubu yükseldikçe, görsel-motor becerilerinde arttığı görülmüştür. Çocukların görsel-motor becerileri onların gelişimlerine paralel bir seyir izlemektedir. Cinsiyete göre puanlar arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Çocukların görsel-motor becerileri onların sağlıklı gelişimi açısından taşıdığı öneme rağmen, bu becerileri değerlendirecek ölçme araçları yeterince bulunmamaktadır. Bu çalışma ile 36-79 ay grubu çocukların görsel-motor becerileri betimsel olarak ifade edilirken, Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi ve tamamlayıcı testlerinin Türkçe versiyonu alana bir ölçme aracı olarak kazandırılmıştır.Anahtar Kelimeler: Görsel motor koordinasyon, görsel algı, motor koordinasyon, Okulöncesi Eğitim Visual Motor Integration is the proper cooparition of visual perception of motor skills. Visual-motor integration is needed to contribute children's everyday affairs, their social skills and academic successes. The negative issues of visual motor integration severely affect children development in all fields. For this reason visual-motor integration successes are recorded for 3-6 years to observe it's improvement.In this study, Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration Test 6 complemented by visual perception and motor integration test implemented on children in Turkish for 36-79 months, in order to emphasize the validity and reliability of the analysis. This study has been conducted in 2014-2015 years over 419 children between 36-79 months old in 22 kindergardens, private and semi private kindergardens depending on İstanbul educatinal national directorate. Children developmentally are grouped with four months difference and the has been conducted. Scores obtained acearding to the ages are analyzed and presented descriptively. As the result Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration Test 6 and the complemental tests implemented for 36-79 month on children heve been consideret applicable. The analysis determined the riability and validity of the tests. It is considered that as the children grow, their visual-motor successes increase. It is also observed that the visual-motor succeses of the children simulteneously grow. No difference has been noticed in the statistical scorses accordig to the children's gender. Although knowing the healtly development of visual-motor successes of the children is of a great importance, there is not enough tools to measure these successes. In this study, visual-motor successes are descriptirely expressed for 36-79 months test an children and the Turkish version of Beery-Buktenica Developmental Visual-Motor Integration and complementary testes are used as the measurement tools.Key Words: Visual motor integration, visual Perception, motor coordination, Preschool education
Collections