Ortaöğretim öğrencilerinin devamsızlık nedenleri (Balıkesir ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ortaöğretim kurumlarındaki devamsızlık nedenlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırma nicel boyutlu olup, tarama modelindedir.Araştırmanın evrenini Balıkesir il merkezinde (Altıeylül ve Karesi) bulunan 33 ortaöğretim kurumundaki; 3103 öğretmen ve 19689 öğrenci oluşturmaktadır. (Balıkesir İl MEM ARGE, 2014) Örneklem olarak seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Örneklemi oluşturan 1243 öğrenci ve 429 öğretmene, Murat Yıldız tarafından geliştirilen; öğrenci ve öğretmenler için ayrı ayrı olarak hazırlanan `Öğrenci Devamsızlık Nedenleri Ölçeği` uygulanmıştır.Elde edilen veriler SPSS 16.0 programında çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrenci ve öğretmenlerin kişisel özellikleri ile ilgili tanımlayıcı istatistiksel analizler için Frekans (f), Yüzde Alma (%) teknikleri kullanılmıştır. Öğretmen ve öğrencilerin ölçeğe verdikleri yanıtların; devamsızlık nedenleri ile öğretmen ve öğrenci görüşlerinin karşılaştırılmasında, öğrencilerin cinsiyetleri ile devamsızlık nedenlerinin karşılaştırılmasında t-testi, öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeyleri ile devamsızlık nedenlerinin karşılaştırılmasında, öğrencilerin sınıf seviyeleri ile devamsızlık nedenlerinin karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve sonrası belirlenen anlamlı farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analiz teknikleri uygulanmıştır.Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrenci ve öğretmenler devamsızlık nedenlerinin alt boyutları olan öğretmenlerden, ailevi ve sağlık kaynaklı nedenlerde aynı düşünmektedir. Ancak diğer alt boyutlar olan bireysel, okuldan ve okul idarecilerinden, çevresel nedenlerden kaynaklanan devamsızlıklarda farklı düşünmektedir.Devamsızlık nedenleri alt boyutları puanlarının gelir düzeyi değişkenine göre anlamlı bir fark oluşturduğundan, devamsızlık nedenlerinin alt boyutları ile sosyo-ekonomik düzey arasında farklılıklar göstermektedir. Ancak ailevi nedenler alt boyutu ile sosyo-ekonomik düzey arasında anlamlı fark bulunmamaktadır.Devamsızlık nedenleri alt boyutlarının öğrenci cinsiyeti değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere yapılan bağımsız grup t testi sonuçlarına göre sonuç istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Devamsızlık nedenlerinin tüm alt boyutlarda fark erkek öğrenciler lehinedir. Erkek öğrenciler devamsızlık nedenlerinin bütün alt boyutlarında kız öğrencilerden daha fazla devamsızlık yapmaktadır.Devamsızlık nedenleri alt boyutları puanlarının sınıf seviyesi değişkenine göre; anlamlı bir fark oluşturduğundan, devamsızlık nedenleri alt boyutları ile sınıf seviyeleri arasında farklılıklar göstermektedir. Anahtar Kelimeler; Devamsızlık, Ortaöğretim, Lise, Okul This research has been carried out for the purpose of finding out the reasons of absenteeism among the institutions of secondary education in Balıkesir Administration of National Education.The research is in quantitative aspect and based on screening model. The system of this research consists of 3103 teachers and 19689 students at 33 secondary education institutions. Random sampling has been used as sampling method. In this research, `the survey of student absenteeism reasons`, improved a by Murat Yıldız was applied seperately to the school managers, teachers and students at high schools in Karesi and Altıeylül districts in Balıkesir.The data obtained has been analyzed on SPSS 16.0 software. Frequency (f) and percentage (%) techniques have been used for descriptive statistical analyses concerning the personal features of teachers and students. The t-test has been applied in comparison of the responses of teachers and students in the survey on the reasons of absenteeism and in comparison of the sex and reasons for absenteeism. ANOVA has been applied in comparison of the socio-economic levels of students and their reasons for absenteeism and in comparison of the class levels of students and their reasons for absenteeism. Furthermore, post-hoc analysis techniques have been applied to find out which group the difference after the analysis is based on.The following conclusions have been reached in this study. It has been considered that the students and teachers have the same reasons as the teachers, the sub dimension of absenteeism reasons based on health and family, but different absenteeism reasons based on personal aspects, school or school management, and environment.As the scores at the sub dimensions of absenteeism reasons reveal a significant difference according to the varieties of economic levels, there are differences between the sub dimensions of absenteeism reasons and socio-economic levels while there isn't a significant difference between the sub dimention of familial reasons and socio -economic levels.The consequence has been found statistically significant according to the concequences of the independent group T test in order to find out whether the sub dimensions of absenteeism reasons are in favour of the male students. The males, at all the sub dimensions of absenteeism reasons, tend to have more absences than the females.Now that the scores at the sub dimensions of absenteeism reasons generate a significant difference, differences between the sub dimensions of absenteeism reasons and the class levels have been seen.Key words; absenteesim, secondary education, secondary school, school.
Collections