Ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri çatışma çözme davranışları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Kağıthane ilçesindeki ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile çatışma çözme davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek ve bunların demografik özelliklere ( cinsiyet, sınıf, kardeş sayısı, ailenin gelir düzeyi, çevrenin sosyo-ekonomik düzeyi) göre farklılık gösterip göstermediklerini araştırmaktır.Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kağıthane ilçesinde 28 ortaokulda bulunan 21.143 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu okullar arasından seçilen 10 ortaokulda bulunan 400 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada ölçme aracı olarak Empatik Eğilim Ölçeği (Dökmen,1988) ve Çatışma Çözme Davranışlarını Belirleme Ölçeği (Koruklu, 1998) kullanılmıştır. Toplanan envanterler SPSS 22.0 programından faydalanılarak analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzdelik analizleri, Standart Sapma, Aritmetik Ortalama, Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA), Doğrusal Regresyon Analizleri ve Post-hoc Scheffe testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda, öğrencilerin empatik eğilim durumlarıyla cinsiyet, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, aile gelir durumu ve sosyo-ekonomik durum değişkenleri arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin çatışma çözme davranış düzeyleri ile sınıf düzeyi, aile gelir durumu ve sosyo-ekonomik durum değişkenleri arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin çatışma çözme davranış düzeyleri ile cinsiyet ve kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir.Bu araştırmada temel amaç, ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile çatışma çözme davranışları arasındaki ilişkiyi cinsiyet, sınıf, kardeş sayısı, ailenin gelir düzeyi, çevrenin sosyo ekonomik düzeyi değişkenlerine göre incelemektir. Bu sonuçlar ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim ve çatışma çözme davranış düzeylerinin kişisel ve demografik özelliklere göre değişebileceğini göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Empati, Empatik Eğilim, Çatışma, Çatışma Çözme The aim of this research is to examine the relationship between emphatic tendency levels and conflict solving behaviours of secondary school students at the schools in Kağıthane district and investigate if these variables vary according to the demographic features of participants (gender, class, number of siblings, family income level, the socio- economic environment). The population of the study is constituted by the 21.143 pupils found in 28 different schools located in Kağıthane district of Istanbul province in the 2015-2016 education year. The sample of the study is formed by the 400 students chosen from selected 10 schools. In this research, Empathic Tendency Scale (Dökmen,1988) and Conflict Resolution Behavior Scale (Koruklu, 1998) were used as data collection tools. Collected data were analyzed by using SPSS 22.0 software package. Frequency and percentage analysis, mean, standard deviation, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Post hoc Scheffe test were used to analyze the data. As a result, significant differentiation among the variables of gender type with empathic tendency levels of students, grade level and family income level was found, according to the socio-economic level, number of siblings. According to the research findings, a reasonable differentiation among the variables of conflict resolution behavior level and grade level, family income level and socio economic level was fond. However, students' conflict resolution behavior was determined not to differ according to the variables of gender, number of siblings. These results suggest the empathic tendencies and conflict resolution behavior level of middle school students may vary depending on the level of personal and demographic characteristics.Key words: Empathy, Empathic tendency, Conflict, Conflict Resolution
Collections