Niğde yöresi halk türkülerinin melodik yönden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Her yörenin olduğu gibi Niğde yöresi halk müziği ve türkülerinin de kendine özgü çalıp söyleme biçimi vardır. Daha çok bozlak bölgesi olarak tanımlayabileceğimiz Kırşehir, Kırıkkale, Keskin, Nevşehir ve Yozgat civarı türküleri Niğde'de söylendiği gibi, Konya yöresi oyun havalan da bu bölgede oldukça yaygın bir şekilde icra edilmektedir. Bu nedenle Niğde'yi Ota Anadolu bozlak kültürü ile Konya yöresi müzik kültürünün harmanlandığı bir bölge gibi düşünmek mümkündür. Bununla birlikte Niğde yöresine ait türkü oyun havası ve bozlaklar da bulunmaktadır. Fakat bunlar da yukarıda bahsettiğimiz yörelerin türküleri ile büyük benzerlik göstermektedir. Bunun nedenlerinden bîri, Niğde'nin bu bölgeler ile ticari ve kültürel alış verişlerinin hem geçmişte hem de günümüzde fazla oluşudur. Diğer bir neden ise, gerek bu yörelerin mahalli sanatçılarının Niğde'ye, gerekse Niğde de yetişen mahalli sanatçıların çevre illerdeki düğün ve eğlencelere gitmeleridir. Bunun sonucu olarak ta hem bu bölgenin türküleri tavır, konu ve ezgi yönleri ile birbirine benzemiş hem de Niğde ve çevre iller atasında türkü alış verişi çok olmuştur. Bu gün için bazı türkülerin yöresini tespit etmek çok zor olduğundan bu çalışmamızda Niğde yöresini çevre illerle birlikte genel olarak değerlendirmeye almayı doğru bulduk. Derlenen bu türküleri melodi ve ritim yönünden inceleyerek yöre türkülerinin özellikleri hakkında bir sonuca varmayı amaçladık. u SUMMARY The folk music and songs of Niğde and its environs have their othantic style of singing and playing like the order regions. The dancing music of Konya is widely played in Niğde, just as the folk songs of Kırşehir, Kırıkkale, Keskin, Nevşehir, Yozgat and their environs which we can define the region of `bozlak`. For this reason, it is possible to think Niğde is a region in Which Middle Anatolian bozlak culture and the music culture of Konya and its environs are blended together. Besides, Niğde also has its own folk songs, dancing music and bozlak.However, these are much similar to those songs which are mentioned above. One of the reasons of this it the cultural and commercial exchange between Niğde and these regions now and in the past. Another reason is that the local singers of these regions participate the entertainment and wedding ceremonies correspondingly. As a result of this, the folk songs of these regions have got similar to each other in terms of singing style, theme and tune, and also there has been an exchange of folk songs in a large scale between these regions. We found it more suitable to evalvate Niğde region with the other near cities generally in this study because it is very difficult to distinguish the origin of some folk songs today. We aimed to come to a result about characteristics of the folk songs which are sung in those regions analysing these compiled folk songs in terms of rhythm and melody.
Collections