Sanat eğitiminde drama ve yaratıcılığın önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Tamer BALIKÇI. `Sanat Eğitiminde Drama ve Yaratıcılığın Önemi` (Danışman Yrd. Doç. Can ŞAHİN), Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kasım 2001. Bu tezin asıl amacı, dramanın bilimsel ve sanatsal eğitimin etkileyici ve bilgilendirici alanlarındaki durumunun incelenmesi ve başlıca çocuk oyunlarının özellikleriyle ilgili araştırmasını yapmaktır. Bu çalışma, tarayıcı tarzda açıklayıcı bir araştırmadır. Edebiyatın tenkidi ile elde edilen bilgilerin bir bölümü, çalışmanın başlangıç noktasını oluşturmaktadır. İncelemenin bulgular ve verileri aşağıdaki gibidir: Yaratıcı Drama bir sanat eğitimidir. Çünkü güzel sanatların tüm alanlarındaki eğitiminde amacını, ilkesini ve imalarım içermektedir. Ayrıca, yaratıcılığı geliştiren bir eğitim metodudur ve yaratıcı bireyin eğitiminde bağımsız bir alandır. Drama, öğrenmede yeni, gerçek bir ekoldür. Bilgiyi ezberleme ve biriktirmeye dayalı bir eğitim sisteminde, kişi ya da öğrenen, çeşitli kuralların tasvibinden kendilerini alıkoy amayabilir; araştırma, paylaşma ve yaşamayla bu fikre sahip olur. Böylece drama eğitim sisteminde önemli bir ihtiyaç haline gelir. Yaratıcı Drama çağdaş bir anlam kazanmıştır. Bu sebepten dolayı drama yapmak; oyun oynamak, okul tiyatrosu ve özellikle oyun kavramlarından çok farklıdır. Netice itibariyle yine de Yaratıcı Drama bu kavramları içermektedir. Örneğin, özgürlük, sonsuzluk ve kendiliğinden olan oyunların özellikleri yaratıcı dramaya kaynak oluşturmaktadır. Yaratıcılığın geliştirilmesi ve yaratıcı insanların eğitilmesi zaman içinde baskın gelen toplum kurallarına uyan kişiler için de eğitim sistemi önemlidir. Böylece Eğitimsel Yaratıcı Dramanın, metot ve disiplin olarak Türk eğitim sisteminde yer alması önemlidir. Her şeyden önce, yaratıcı drama alanında eğitim olması için `drama` tüm öğretmen yetiştirme programlarında bir `mecburi ders` olarak öğretilmeye başlanması uygundur.11 Halkı ilgilendiren konularda, teorik ve pratik anlamda Yaratıcı Drama yaygınlaşmalıdır. Bunun için Milli Eğitim Bakanlığı, Kültür Bakanlığı, Çağdaş Drama Toplumu ve Eğitim Fakülteleri arasında işbirliği çalışmasına gidilmelidir. Ill SUMMARY Balıkçı, Tamer. `The Importance of Drama and Creativity in Art Education`. Master Thesis. (Advisor: Yrd. Doç. Can ŞAHİN), Niğde University, Institute of Social Scienses, Niğde. November, 2001. The main purpose of the thesis is to examine the position of drama in the scientific and artistic education concerning affective and cognitive areas, and is to investigate its relation with the characteristics of mainly child plays. The study is a descriptive investigation with scannig model. The some amount of knowledge obtained by review of literature have been the beginning point in the study. The findings and propositions of the study are as the following: The Creative Drama is an education of art since it involves the aim, principle, and implications of all study areas in the education of fine arts. In addition, it is an educational method which developes creativity and an independent area which is training the creative individual. The Drama is a kind of new fact in the learning. In an educational system based on memorization and accumulation of knowledge the individual or the learner could not have been free from the sanctions of various conformations, and have the notion by scannig, living and sharing. Thus the drama is an important need for an educational system. The Creative Drama has wrapped it self in a contemporary meaning. For this reason the dramatization is very different from the concepts such as play - acting, school play, school theatre, and especially play. However, the Creative Drama also includes these concepts consequentially. For instance, some characteristics of play as freedom, an internal eternity, and spontaneity for hedonism indicate some sources for the creative drama. The development of creativity and the training of creative individuals in necesary for an educational system in which the conformist ideas are predominant and becoming harder in time. Thus the Educational Creative Drama as a method and discipline should be put into implementation in Turkish educational system.IV First of all, the training of teachers should begun, in order to be an educational area of Creative Drama and `drama` as a `Must course` should be taught in all programmes of training teachers. Publications concerning the theoretical and practical aspect of Creative Drama should be published. Therefore, there should be cooaperative work among the institutions like the Ministry of Education, the Ministry of Culture, the Contemporary Drama Society, and Educational Faculties.
Collections