Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetiminde davranışsal yeterliliklerinin öğrencilerce değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin sınıf yönetiminde davranışsal yeterlilikleri öğrenci görüşlerine göre; cinsiyet, mesleki kıdem, yaş, mezun oldukları okul, branş ve medeni durum değişkenleri açısından belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş İl Merkezinde belirlenen ortaöğretim kurumlarında görev yapan branş öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen `Öğretmen Bilgi Formu (ÖBF)` ve `Sınıf İçi Öğretmen Davranışı Değerlendirme Ölçeği (SİÖDDÖ)` aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: Öğretmenlerin sınıf yönetiminde davranışsal yeterlilikleri; 1- Cinsiyet değişkenine göre karşılaştırıldığında; Erkek / Kadın öğretmenler arasında anlamlı düzeyde bir farka ulaşılmamıştır. 2- Mesleki kıdem değişkenine göre karşılaştırıldığında mesleki kıdem açısından öğretmenler arasında anlamlı düzeyde bir fark bulunmamıştır. 3- Yaş değişkenine göre karşılaştırıldığında, yaş değişkeni açısından öğretmenler arasında anlamlı düzeyde bir farka ulaşılmamıştır. 4- Mezun oldukları fakülte değişkenine göre karşılaştırıldığında; Eğitim Fakültesi mezunu ile Eğitim Enstitüsü mezunu, Eğitim Enstitüsü mezunu ile Alan Dışı mezunu, Eğitim Fakültesi mezunu ile Alan Dışı mezunu, Yüksek Lisans/Doktora mezunu ile Alan Dışı mezunu olan öğretmenler arasında anlamlı düzeyde bir fark olmadığı; fakat Eğitim Fakültesi mezunu ile Fen Edebiyat Fakültesi mezunu arasındaki kıyaslamada Fen Edebiyat Fakültesi mezunları lehine; Fen Edebiyat Fakültesi mezunu ile Eğitim Enstitüsü mezunu arasındaki kıyaslamada Fen Edebiyat Fakültesi mezunları lehine; Eğitim Enstitüsü mezunu ile Yüksek Lisans/Doktora mezunu arasındaki kıyaslamada Eğitim Enstitüsü mezunları lehine; Eğitim Fakültesi mezunu ile Yüksek Lisans/Doktora mezunu arasındaki kıyaslamada Eğitim Fakültesi mezunları lehine; Fen Edebiyat Fakültesi mezunu ile Yüksek Lisans/Doktora mezunu arasındaki kıyaslamada Fen Edebiyat Fakültesi mezunları lehine ve Fen Edebiyat Fakültesi mezunu ile Alan Dışı mezunu arasındaki11 kıyaslamada Fen Edebiyat Fakültesi mezunları lehine anlamlı düzeyde bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 5- Branş değişkenine göre karşılaştırıldığında; branşı Matematik olan öğretmenler ile branşı Tarih olan öğretmenler arasında branşı Matematik olan öğretmenler lehine anlamlı düzeyde bir farka ulaşılmış, ancak branşı Rehberlik olan öğretmenler ile branşı Tarih olan öğretmenler ve branşı Fizik olan öğretmenler ile branşı Türk Dili ve Edebiyatı olan öğretmenler arasında ise anlamlı düzeyde farka ulaşılmamıştır. 6- Medeni durum değişkenine göre kıyaslandığında; evli olan öğretmenler ile bekar olan öğretmenler arasında anlamlı bir farkın olmadığı ancak evli olan öğretmenler ile dul olan öğretmenler kıyaslandığında evli olan öğretmenler lehine, bekar olan öğretmenler ile dul olan öğretmenler karşılaştırıldığında da bekar olan öğretmenler lehine anlamlı düzeyde bir farkın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Sınıf yönetimi, ortaöğretim öğretmenleri, öğretmenlerin yönetimsel yeterlikleri, öğrencilerin öğretmenleri değerlendirmeleri. Ill SUMMARY The purpose of research was to explore secondary school teacher behavioral efficiencies in classroom management according to students' opinions in terms of variables of teachers' gender, length of work, ages, graduated schools, branches and marital statuses. The sample of research was secondary schools in Kahramanmaraş province. To collect data `Teacher Information Form (TIF)` and `evaluation Form for Teachers Classroom Behaviors (EFCB)` measurement scales was used. According to results; 1. There is no meaningful difference between teacher behavioral efficiencies in terms of gender. 2. There is a not meaningful difference between teacher behavioral efficiencies in classroom management according to length of work. 3. There is also not meaningful difference between teacher behavioral efficiencies in classroom management according to ages. 4. a) There is no meaningful difference between teacher behavioral efficiencies in classroom management compare to graduates of Education Faculty and Institute of Education; Institute of Education and out of field in Education; Education Faculty and out of field in Education; and graduate school and out of field in Education. b) There is meaningful difference between teacher behavioral efficiencies in classroom management compare to graduates Education Faculty and Faculty of Science & Art; Institute of Education and Faculty of Science & Art; graduate school and Institute of Education; Education Faculty and graduate school; Faculty of Science & Art and graduate school; and Faculty of Science & Art and out of field in Education. 5. To compare branches, there is an only meangfull difference between Mathematic and History teacher behavioral efficiencies in classroom management. However there is no meaningful difference between other branches.IV 6. According marital status, there is no meaningful differences between single and married teacher behavioral efficiencies in classroom management. When married and widow teachers and single and widow teachers compared, there is meaningful differences in favor of married and single teachers. Key Words: Class management, secondery school teachers, administrave efficience of teacher, teacher evalvation of students.
Collections