Lise öğrencilerinin duygusal zeka ile akademik başarılarının bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı duygusal zeka ile akademik başarı arasındaki ilişkinin olup olmadığını saptamaktadır. Ayrıca duygusal zekanın bazı demografik özelliklere göre değişkenlik gösterip göstermediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın evrenini İstanbul Avcılar ilçesindeki lise öğrencileri oluşturmakta olup, örneklemini ise İstanbul'daki Avcılar Gümüşpala Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile Avcılar Süleyman Nazif Anadolu Lisesi'nde öğrenim görmekte olan 10. 11. ve 12. sınıf öğrenciler oluşturmaktadır. Öğrencilerin duygusal zeka düzeyi ölçülürken Reuven Bar-On'un Duygusal Zeka Ölçeği esas alınmıştır. Akademik başarılarının ölçülmesinde ise öğrencilerin ağırlıklı genel not ortalaması tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde Ki-Kare ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışma dört bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm kuramsal çerçeveden oluşmaktadır. Bu bölümde duygusal zekanın bileşenlerinden olan duygu ve zeka kavramı açıklanarak duygu ve zeka ilişkisi, duygusal zekanın tanımı ve tarihsel gelişimi ile duygusal zeka modelleri incelenmiştir. Ayrıca duygusal zeka ile akademik başarı arasında ilişki incelenmiş ve bu iki olgu hakkında yapılan bilimsel çalışmalar ele alınmıştır. İkinci bölüm ise çalışmanın yöntem bölümü içermekte olup; araştırmanın modeli, evren ve örneklemi, araştırma da kullanılan veri toplama araçları ve verilerin nasıl analiz yapıldığından bahsedilmiştir. Üçüncü bölüm bulgular kısmı olup; elde edilen bulgular ortaya konmuştur. Son bölüm ise sonuç bölümüdür. Bu bölümde elde edilen bulgular ise diğer çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Araştırma neticesinde ise duygusal zeka ile akademik başarı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Buna ek olarak demografik özellikler ile duygusal zeka arasında anlamlı farklılıkların olmadığı yönünde bulgular elde edilmiştir. The purpose of this study is to determine if there can be any corelation between emotional intelligence and academic success. In addition, it aims if emotional intelligence can change in accordance with some demograpgic variables. In line with this target, the universe of research comprises of high school students in İstanbul, at Avcılar region; while the samples are the tenth, eleventh, twelfth-grader educating at Avcılar Gümüşpala Vocational and Technical Anatolian High School and Süleyman Nazif Anatolian High School. While evaluating their emotional intelligence level, Emotional Intelligence Scale of Reuven Bar-On was based on. In order to assess academic success, grade point average of the students were preferred. In analysis of acquired data, Ki-Kare and Kruskal-Wallis Tests were used. Within this scope, the study is at fourth category. At first category, composes of theoritic skeleton. At this section, emotion and intelligence, which are the components of emotional intelligence, were explained and were analyzed the corelation between emotion and intelligence, the definition of it, its historical development with emotional intelligence models. Besides, the corelation between emotional intelligence and academic success were studied and some scientific works about them were examined in detail. It gives us information about the methods of the study, the models of it, the universe and the samples of it, data collection tools, data analysis, at second category. The third category is part of findings; the have been revealed. Finally section is the conclusions section. In this section, findings are compared with other studies. As a result of the research, there have not been a statistically significant relationship between emotional intelligence and academic achievement. Furthermore, some findings were obtained that there were no significant differences between demographic characteristics and emotional intelligence.
Collections