Ergenlerin sosyal medya tutumları ile özsaygıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağımız internet ve teknoloji çağı olarak adlandırılmaktadır. İnsanların merak eden, iletişim kurma ihtiyacı olan yapısı neticesinde sosyal medya hesapları hayatımıza hızlı bir giriş yapmıştır ve gün geçtikçe de hayatlarımızın bir parçası halini almıştır. Ancak kişilik gelişimi ve kişinin kendisine ait benlik algısının oluşumunda kritik öneme sahip bir dönem olan ergenlik dönemi öğrencileri için sosyal medya kullanımı ve sosyal medya kullanımına ilişkin geliştirdikleri tutumlar büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma İstanbul ili, Güngören İlçesinde 2015-2016 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 181 erkek, 187 kız olmak üzere toplam 368 öğrenci üzerine, İlişkisel Tarama Modeli uygulanan betimsel bir araştırma çalışmasıdır. Katılımcılara `Kişisel Bilgi Formu`, `Sosyal Medya Tutum Ölçeği`, `Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ)` ve `Coopersmith Özsaygı Envanteri (CSEI)` uygulanmıştır. Verilerin analizi yapılırken SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Bulgular elde edilirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Ayrıca iki veya daha fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi ve Tek yönlü (One way) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı post-hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmanın sürekli değişkenleri arasında pearson korelasyon ve regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde tek yönlü varyans analizi (Anova) sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal medya tutumlarında algılanan gelir düzeyi, anne-baba evlilik durumu, anne-babanın sağ olup olmama durumu, annenin eğitim düzeyi, annenin tutum değişkeni, kardeş sayısı, sosyal medyaya bağlanma türü açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Rosenberg ve Coopersmith benlik saygısı ölçekleri için yapılan varyans analizi (ANOVA) sonuçları değerlendirildiğinde ailenin gelir durumu, anne-baba evlilik durumu, anne-baba sağ olup olmama durumu, anne tutumu, baba eğitim düzeyi, baba tutumu, sosyal medyada harcanan süre ve sosyal medyaya bağlanma yeri açısından anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur (p<0.05).Anahtar Kelimeler: Ergenlik, sosyal medya tutumu, özsaygı Our age is called the `internet and technology age`. As a result of the structure of people who are curious and need to communicate, social media accounts have entered to our lives rapidly and have become a part of our lives day by day. However, the use of social media for adolescent students and their attitudes towards social media use are of great importance. Because, in this period that is adolescent, the personality development and the self-perception of the person are occurring. This study is a descriptive research study applied to a total of 368 students, 181 male and 187 female students, who are studying in 2015-2016 academic year, in İstanbul/Güngören. `Personal Information Form`, `Social Media Attitude Scale`, `Rosenberg Self Esteem Scale (RSES)` and `Coopersmith Self Esteem Inventory (CSEI)` were applied to participants. SPSS 22.0 program was used to analyze the data. Numbers, percentage, mean, standard deviation were used as descriptive statistical methods when the findings are obtained. In addition, t-test and one way Anova test were used to compare quantitative continuous data between two or more independent groups. The Scheffe test was used as a complementary post-hoc analysis to determine the differences after the Anova test. Pearson correlation and regression analysis were applied among the continuous variables of the study. When the findings were evaluated, according to the results of one way variance analysis (ANOVA), there was no significant difference in social media attitudes of the students in terms of perceived income level, parents' marital status, whether parents are alive or not, education level of mother, mother's attitude variable, number of siblings and how to connect to social media (p>0.05). When the results of variance analysis (ANOVA) made for the Rosenberg and Coopersmith Self-esteem scales were evaluated, significant differences were found (p <0.05) in terms of income level of the family, parents' marital status, whether parents are alive or not, mother's attitude, father's education level, time spent on social media and the place to connect to social media (p <0.05).Keywords: Adolescent, social media attitude, self-esteem.
Collections