Cumhurbaşkanlığı Sisteminin (Başkanlık) mevcut Türk siyasal sistemine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanın dinamik yapısı ve sınırsız ihtiyaçları politikanın değişim dinamiğinin temel öznesidir, bu değişime bağlı olarak süreç içerisinde sosyoloji, kurumlar ve hükümet sistemleri sürekli dönüşüm halindedir. Türk Siyasal yaşamı bu dönüşümü derinden yaşamış, mutlak monarşi ile başlayan hükümet sistemi, meşruti monarşi, meclis hükümeti, parlamenter sistem ve yürütmenin güçlenmesi ile başlayan sürecin sonunda Cumhurbaşkanlığı (Başkanlık) Sistemi ile yeni bir olguya evirilmiştir. Bu tezin amacı Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Türk Siyasal Sistemine özellikle yaklaşık yüz kırk yıllık parlamenter sisteme etkilerini tartışıp toplumsal ve siyasal dönüşümü gözlemlemektir. Bu bağlamda parlamenter sistemi, özünde Türk Parlamenter Sistemini tarihi sürecinde incelenmiş, politik kırılmaları tespit edilip tartışılır ve mukayese edilebilir hale getirilmiştir. Yine başkanlık sisteminin tarihçesi, ABD Başkanlık Sistemi uygulaması ve temel erklerini ele alarak Cumhurbaşkanlığı Sistemi ile karşılaştırma düzeyinde tartışılmıştır. Literatür taraması ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin tanımından başlayarak hükümet Sistemlerin patentinin olmadığını dolayısı ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin özgün bir tasarım ve milli bir akıl ile inşa edildiği belirtilmiştir. Milli akıl ile kurulan sistemin temel erklerin oluşumu Türk siyasal geleneği ile kültürü bağlamında kurgulanmış ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi politik literatüre kazandırılmıştır. Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Türk Siyasal sistemine etkileri, makro politikalar olan temel hak ve özgürlükler, demokrasi, istikrarlı ve güçlü yönetim, ekonomik kalkınma, TBMM'nin yasama etkinliği ve toplumsal uzlaşma gibi parametrelerde mevcut sistemi etkileyerek dönüştürmesi bağlamında analiz edilmiştir. Ayrıca Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin katılaşmaya, çift meşruiyete, iktidarın kişiselleşmesine ve toplam-sıfır oyunu ile kazananın her şeyi alacağı ve kaybedenin her şeyi kaybedeceği gibi sınırlamalara yol açacağı belirtilmiştir. The dynamic nature of man and his unlimited needs are the basic essence of the dynamic of change of politics. Sociology, institutions and government systems are constantly transformation in the process depending on this change. The Turkish political life has experienced this change deeply, and the government system that started with the absolute monarchy, has evolved to live a new phenomenon with the Presidential System at the end of the process that started with the constitutional monarchy and continued with parliamentary system and with strengthening of executive power. In this thesis, the effects of the Presidential System on the Turkish Political System, especially the parliamentary system of about a hundred and forty years, were discussed; and the social and political transformation of Turkey was observed. In this context, the parliamentary system, in essence, was examined in the historical process of the Turkish Parliamentary System. The breaks of the system and its political folds were determined and made debatable and comparable. Also, the presidential system, its history, the application of the US Presidency System and the basic principles were discussed and discussed at the level of comparison with the Presidency System. In literature research, it has been seemed that starting from the definition of the Presidential Government System, there is no patent of the Government Systems, and therefore it's stated that the Presidential Government System was built with a unique design and a national mind. The formation of the fundamental powers of the system established by the national mind was also fostered in the context of the Turkish political tradition and culture, and the Presidential Government System gained political literature. The effects of the presidential system on the Turkish political system were analysed in terms of fundamental rights and freedoms, democracy, stable, strong government, economic development, parliamentary transformation of legislative efficiency and social reconciliation –which are macro policies- by affecting the existing system. It is also stated that the Presidential Government System will lead to solidification, double legitimacy, personalization of power, and total-zero play, with the winner taking everything and losing everything in a loss.
Collections