Yeşil pazarlama ve tüketicilerin satın alma davranışları: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanayi Devrimi sonrası ve 20. yüzyıldaki teknolojik gelişmeler ile birlikte kitlesel üretim ve tüketim muazzam bir boyuta ulaşmıştır. Kitle toplumunun oluşması ile beraber kırsal alanlar azalmaya, fabrikaların konumlandırıldığı ve göç alan kentler ise genişlemeye başlamıştır. Bu durum, kitlesel tüketim ürün ve hizmetleri için doğal kaynakların tüketimi ile sürmüş ve kaçınılmaz olarak insanın doğa ve çevre ile girdiği etkileşimin boyutunu değiştirmiştir. Bu bağlamda bilhassa son yıllarda, iklim değişikliği çalışmalarının da katkısı ile birlikte çevre duyarlılığı ve tüketici davranışları üzerine araştırmalarda artış görülmektedir. Bu araştırmaların pek çoğu sürdürülebilir bir dünya üzerine yoğunlaşmakta ve gelecek nesillerin daha sağlıklı yaşama sahip olabilmeleri için çevre dostu ürün kullanımının önemini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, çevre dostu ürünlerin yaşantımızdaki yeri ve ehemmiyeti üzerinde durulmuş ve tüketici davranışları, tüketim olgusu ile çevre dostu ürün ve yeşil pazarlama faaliyetleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Böylelikle hızla değişen çevre ve tüketici davranışları bağlamında güncel bulgular ortaya koyulmaktadır. Araştırmanın ilk bölümü çevre kavramını açıklamaya yöneliktir. Çoğu kez, insan ile doğrudan ilişkilendirilen bu kavramın ardından yeşil pazarlama, güncel alanyazından faydalanılarak açıklanmaktadır. Üçüncü bölümde, tüketici davranışları üzerinde durulurken son bölüm olan çalışmanın araştırma kısmında ise cinsiyet ve çevreye duyarlı ürünleri satın alma ilişkisi, tüketici davranışları ve çevreye duyarlı ürünlere erişim imkanı gibi konulara dair bulgular ortaya koyulmakta ve yeşil pazarlamanın tüketici davranışları ilişkisi değerlendirilmektedir. Elde edilen bulgular göstermektedir ki; araştırma katılımcısı kadınlar, erkeklere göre daha çok yeşil tüketime yönelmektedir. Çalışma sonucunda görülmektedir ki; katılımcıların büyük kısmı enerji tasarrufu, çevre dostu ürünlerin kullanımı konularına ilgi göstermekte ve çevre dostu ürünlerin pazarlaması yetersiz görülmektedir. Mass production and consumption reached at incredible level after the ındustrial revolution and technical advancement in the 20th Century. Rural areas got smaller and smaller, and urban areas and new cities, where factories are situated and got migrated, got larger and larger. These situations were follewed by the fast consumptions of natural resources for the sake of mass production and the attitudes of man towards nature and environment were changed. The number of studies on cunsomer behaviour and enviromental concerns have been relatively raised recently by the contribution of the studies on climate change. Most of these studies focus on leaving a liveable world for the next generations and emphasize the importance of using eco-friendly products. In this study, we focused on importance of eco-friendly products and their part in our lives, and the relation between cunsomer behaviour and green marketing activities which studied by doing this up to date information about rapidly changing environment and cunsomer behaviour. In the first part of the study, environmental concept is defined. After giving this definition, which is associated mostly with humankind, green marketing concept is defined using lierature review. While cunsomer behaviour is explained in the third part, in the last part of the study the findings about the relationship between gender and purchasing of eco-friendly products, customer behaviour and the accesibility of eco-friendly products were revealed. In addition tathis, the relationship between green marketing activities and consumer behaviour is evaluated. Acconding to this study's findings, among paticipants, women are more likely to prefer eco-friendly products than men do. As it is seen in the result of study most participants are interested in subjects such as energy efficient, eco-friendly products but marketing activities are not sufficient.
Collections