Süryani basmacılığı ve Süryani basmacılığında kullanılan motif ve ikonografik simgeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde çoğunlukla yazmacılık olarak bilinen ''basmacılık'' aslında yazmacılığıda kapsayan daha geniş bir süsleme sanatı dalıdır. Basmacılık sanatının ismini,süslenmek istenen nesneler üzerine hazırlanan kalıbı basarak iz bırakma mantığındanaldığı muhtemeldir. Ve dolaysıyla kalıp basılarak süslenebilen bütün nesnelerbasmacılık sanatının kapsamına dahildir. Yapılan araştırmalar Basmacılık sanatınınne zaman ve nerde ortaya çıktığıyla ilgili kessin bir bulguyu işaret etmese de bu günbasmacılık sanatıyla ilgili en eski bulgular Anadolu'daki Hitit kalıntılarında ( M.Ö7000) mevcuttur. Hitit medeniyeti dışında bir çok kaynağa göre Basmacılığın; baştaAsur medeniyeti olmak üzere dünyanın bir çok medeniyetinde izleri bulunmuştur.Gerek ticari ilişkilerle gerek savaşlar ve işgallerle gerekse başka yöntemlerle dünyadabir çok coğrafyaya yayılan bu sanatın her coğrafyada ve medeniyette farklı biruygulama yöntemi ve farklı bir kullanım amacı vardır. Söz konusu farklılıklarAnadolu'daki yörelerde bazen coğrafi şartlara göre bazen inançlara göre bazen detemin edilen malzemeye göre kendini göstermiştir. Süryani basmacılığınınAnadolu'nun diğer yörelerinde uygulanan basmacılıkla olan farkı inanç temelli birfarklılıktır. Hıristiyanlığın Ortodoks mezhebini benimseyen Süryanilerin inançlarınınanlatımında kullandıkları ikonları basmacılık sanatıyla şekillendirmesi belki deAnadolu'da icra edilen bu farklılıklardan en ilginç olanıdır.Ortodoks Hristiyan ibadetinin ayrılmaz bir parçası olan ikonların bu sanat dalıylaolan ilişkisinin en güçlü kanıtları olan kilise perdeleri, başta Mardin olmak üzerehemen hemen Anadolu'daki her Ortodoks Kilisesinde kullanılmaktadır. Süryanigöçlerinin Anadolu'da yoğunlaşmasıyla beraber yok olmayla karşı karşıya kalan busanatın ve sanatta kullanılan ikonografik simgelerin anlamını tespit etmekaraştırmamızın ana amacını oluşturmaktadır. Today, ` Printing `, mostly known as kerchief, is actually a wider decorative art,including kerchief. It can be said that, the name of the Printing art is probably theresult of the print of the pattern on the objects to be decorated. And therefore all theobjects that can be decorated by stamping are included in the scope of the art ofPrinting. The investigations can not give a definitive proof of when and where the artof Printing emerged, but today, the earliest finds about the art of Printing areavailable in the Hittite remains of Anatolia (7000 BC). According to many sources,thet races of Printing were found not only in the Hittite civilization but also in manycivilizations of the world, especially in the Assyrian civilization. This art, spreadingto many geographies around the world with commerce, wars, occupations andotherways, has different style of practice and different intended use in everygeography and civilization.The differences have been manifested in Anatolia regions,sometimes according to geographical conditions, sometimes according to beliefs, andsometimes according to the material provided.The difference between AssyrianPrinting and other Printing in Anatolia is a belief based difference. It is perhaps themost interesting of these differences that is practiced in Anatolia that the icons usedby the Assyrians in the expression of beliefs of the Christian Orthodox sect, areshaped by the art of Printing.Church curtains, which are the most poweful evidence of the connection of the iconsthat are an integral part of the Orthodox Christian worship, are used in almost everyOrthodox Church in Anatolia, particularly in Mardin.The main purpose of ourresearch is to determine the meaning of this art and the iconographic symbols used inart, which faces the disappearance of the Assyrians because they emigrate fromAnatolia.
Collections