Türkiye`de azınlık okulları(1945-2007)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Azınlık okulları olarak bilinen Rum, Ermeni ve Yahudi okulları, Osmanlı Devleti döneminde birçok haklara sahipti. Azınlıklara, kendi okullarını açma ve idare etme, bu okullardaki öğrencilere kendi ana dillerinde eğitim verme, eğitim-öğretim programlarını kendi eğitim sistemlerine göre düzenleme gibi haklar verilmiştir.19. yüzyıla gelindiğinde Batılı Devletler, emperyalist emelleri ve çıkarları doğrultusunda Osmanlı Devleti'nden pay alma yarışına girmişler, bu amaç doğrultusunda azınlık okullarını kullanmışlardır. Bu süreçte azınlık okulları önemli roller ve stratejik görevler üstlenmişlerdir.Milli Mücadele'nin başarıya ulaşmasından sonra, azınlık okullarıyla ilgili hukukî ve yasal düzenlemelere gidilmiştir. 3 Mart 1924'te kabul edilen 430 sayılı Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile azınlık okulları Milli Eğitim Bakanlığı'nın gözetimi ve denetimi altına alınmıştır.Günümüze kadar olan süreç içerisinde azınlık okullarıyla ilgili birtakım hukukî ve yasal düzenlemelere gidilmiştir. 16 Haziran 1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, bu hukuki düzenlemelerin başında gelir. Bu kanunla ilgili farklı zaman ve tarihlerde birtakım değişiklikler ve ek düzenlemeler yapılmış, 14 Şubat 2007 tarihli ve 5580 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan düzenlemeyle azınlık okullarının bağlı olduğu özel öğretim kurumları bugünkü son şeklini almıştır. Greek, Armenian and Jewish schools known as ?schools of minorities? had lots of rights during the terms of the Ottoman State. They were given such rights as opening and managing their own schools, educating the students by means of their own tongues and organizing their education and training programs according to their own systems.At the beginning of the 19th century, western states began to compete with each other so that they might obtain shares from the Ottoman State concerned with their imperialist wishes and benefits and they used the schools of minorities concerned with this purpose. During this process, schools of minorities took significant roles and strategic duties.After the War of Freedom had been succeeded, legal regulations were realized concerning the schools of minorities. By means of Tevhid-i Tedrisat Kanunu (The Law for Connecting the Education of two different sexes) passed on March 3, 1924, no: 430, the schools of minorities were held under the supervising and checking of the Ministry of National Education.Some legal regulations concerning schools of minorities have been realized up to now. The law for ?Private Education Associations? dated on June 16, 1965 and no: 625 is one of these legal regulations. Some changes and added regulations were realized concerning this Law at different dates and times and finally, Private Education Associations on which schools of minorities depended were updated along with regulations realized at the Formal Newspaper on February 14, 2007 and no: 5580.
Collections