İşletmeden tüketiciye (b2c) e-ticarette fayda, risk, güvenlik ve dolandırıcılık konularına ilişkin tüketici algıları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi teknolojilerindeki gelişmeler ve internet kullanımının yaygınlaşması, ekonomik faaliyetlerin kabuk değiştirmesine, girişimcilerin ve tüketicilerin e-ticarete yönelmesine neden olmuştur. Tüm dünyada hızla artan e-ticaret hacmi ülkemizde ise istenilen seviyeye gelememiştir. E-ticaretin gelişimi önündeki engellerin belirlenmesi, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılarken geleneksel pazar ve sanal pazar alternatiflerinden geleneksel pazarı tercih etmelerine neden olan faktörlerin tespit edilmesi araştırmacıların ilgisini çekmektedir. Bu çalışmada, e-ticaretin ve internetin tanımlarına ve günümüzdeki durumlarına yer verilmiş, tüketicilerin internet alışverişlerine yönelik fayda, risk, güvenlik ve dolandırıcılık konularına ilişkin algıları araştırılarak, tüketicilerin online alışveriş yapma ve yapmama nedenlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda online anket tekniği ile online alışveriş yapan ve yapmayan 442 tüketicinin verileri elde edilmiştir 406 tanesi analize tabi tutulmuştur.Yapılan çalışma sonucunda; online alışveriş yapan tüketicilerden erkek katılımcıların, üniversite mezunlarının ve memur katılımcıların risk algısının diğer gruplarınkilerden fazla olduğu, ayrıca alışveriş yapma miktarı arttıkça risk algısının azaldığı ve algılanan faydanın arttığı, güvenlik kaygısı ile algılanan fayda ve güvenlik kaygısı ile risk algısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.Online alışveriş yapmayan tüketicilerde ise; alışveriş yapma ihtimalinin kadınlarda ve üniversite mezunlarında daha yüksek olduğu, internetten alışveriş yapma ihtimalini arttıracak durumlar ile güvenlik kaygıları arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Progress of Information Technologies and the spread of internet usage has led to the shift of economical activities and made entrepreneurs and customers tend to e-commerce. While the volume of e-commerce increased rapidly all over the world, it did not reach the desired level in our country. Identifying the obstacles to the progress of e-commece and the factors leading the customers to choose traditional market while they can meet their needs from traditional market or virtual market have been engaging researchers' interest. In this study, definitions of e-commerce and internet are featured, the reasons why customers choose or not choose e-commerce are intended to be revealed by reasearching customers' perceptions about benefit, risk, security and fraud aspects of e-commerce. In this context, data from 442 cutomers who shopped online or not have been captured through survey methodology and 406 of them have been analyzed. In result of the study, it is concluded that risk perception of male participants, university graduates and government official participants among the online shoppers is relatively higher compared to other groups; besides, with increased level of online shopping, risk perception is getting decreased and perceived benefit is getting increased; and there is a significant relationship between security concern and perceived benefit as well as security concern and risk perception. Also, it is concluded that, among the customers who do not shop online, possibility of shopping is higher for females and university graduates and there is a significant relationship between the circumstances that will increase the possibility of online shopping and security concerns.
Collections