Yazılı anlatım etkinliği çerçevesinde Türkçe öğretmenlerinin çalışmalarına ilişkin bir değerlendirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET YAZILI ANLATIM ETKİNLİĞİ ÇERÇEVESİNDE TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN YAPTIKLARI ÇALIŞMALARA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME Mehmet TEMİZKAN Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Danışman: Yrd. Doç. Dr. Hüseyin GÜFTA Haziran 2003, 172 Sayfa Bu araştırmada ilköğretim okulları 7. sınıf Türkçe öğretmenlerinin yazılı anlatım etkinliği çerçevesinde yaptıkları uygulamalar ve bu uygulamaların öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirmede ne kadar etkili olduğu değerlendirilmiştir. Araştırma genel tarama modelinde betimsel bir çalışma olmuştur. Araştırmada Antakya merkezdeki 21 ilköğretim okulu 7. sınıflarım okutan 60 öğretmene uygulanan anket ve bunların içinden random yöntemiyle seçilen 18 öğretmenin öğrencilerine ait 400 adet kompozisyon kâğıdı veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Öğretmenlerin özel bilgilerini içeren mezun olunan kurum ve meslekteki kıdem yılı ile pedagojik formasyon dersleri alma, `Güzel Konuşma ve Yazma` dersi okutma, Türkçe dersiyle ilgili bir seminere katılma durumları araştırmanın bağımsız değişkenlerini oluşturmaktadır. Araştırmada bağımsız değişkenlerin anket sorulan üzerindeki anlamlılık farkları da belirlenmiştir. İstatistikler sonucunda öğretmenlerin yaptıklarını belirttikleri uygulamaların genelde ideal uygulamalar olduğu saptanmıştır. Buna karşm öğrencilerin kompozisyon kâğıtlarından elde edilen sonuçların istenen düzeyde olmadığı görülmüştür. Buradan öğretmenlerin yaptıklarım söyledikleri uygulamaları aslında yapmadıkları ya da yetersiz yaptıkları sonucu çıkarılmaktadır. Derslere girilerek yapılan gözlemler sonucunda bu uygulamaların genellikle yapılmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen yetiştiren kurumlarda ana dili eğitimine yönelik yeni yöntemlere yer verilmemesi, öğretmenlerin Türkçe dersim beceri kazandırmak yerine bilgi aktarmak amacıyla kullanmaları, yazılı anlatım etkinliğinde ufuk açıcı uygulamalardan çokVII kalıplaşmış çalışmalar yapılması gibi etkenler bu yeteneğin gelişmesini engellemektedir. Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Yazılı Anlatım Etkinliği, Yazma Becerileri, Türkçe Eğitimi Programı, Güzel Konuşma ve Yazma. VIII ABSTRACT AN EVALUATION OF TURKISH TEACHERS' APPLICATIONS ON THE WRtTTEN COMPREHENSION ACTİVİTİES İN ELEMENTARY SCHOOLS Mehmet TEMİZKAN Turkish Education Department Advisor: Yrd. Doç. Dr. Hüseyin GÜFTÂ June, 2003 172 Page In this research, it was evaluated the written comprehension practices used by the 7th grade Turkish teachers' in elementary schools and their impacts on the development of the student written comprehension skills. This research is a descriptive study. A survey was used as the research model. In the research, as the data gathering means a questionnaire was given to the 60 Turkish teachers in the 21 elementary schools in Antakya. In addition to this, the 18 Turkish teachers from those who were given to the questionnaire forms were randomly chosen and the 400 students' composition papers of these teachers were used in order to make a comparison between the teachers' applications and the students' written comprehension skills. Relating to the personal information of the teachers such as the institutions to have graduated, the seniority in teaching service, taking pedagogical formation courses and teaching an `Effective Speaking and Writting` course, and attending to a seminar concerning Turkish instruction are the independent variables of this research. In the research, it was determined that the significancy differencies of the independent variables on the survey questions. According to the questionnaire data, it was found that the practices done by the teachers in schools were ideal in developing the students' written comprehension skills. On the contrary of this, the results obtaining out of the students composition papers were not at the expected level. It might be said that neither the applications of which were used by teachers according to the questionnaire results have never been used in reality nor these applications have not been used effectively. In addition to this duringIX the observations in the Turkish classrooms, it was seen that teachers were generally not employed to these applications. Because the new methods in the native language education have not been used in the teacher education institions, the teachers have taught Turkish courses as a means of transfering the conventional knowledge of Turkish instead of teaching the important language skills, and it was employed to the traditional activities instead of employing contemporary activities which are very effective in developing of students' multi dimensional view points prevent to develop this ability. Key Words: Turkish Instruction, The Activitiy of Written Comprehension, Writting Skills, Turkish Education Programme, Speaking and Writting.
Collections