1970`lerden bugüne heykel sanatında yeni biçim ve figür
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yazar Jean Genet 'Giacometti'nin Atölyesi'ni yazarken, yeniyle karşılaşarak-belki de bir heykelcinin dünyasına girdiğinde aklına takılan ilk soruya verdiği yanıttır-: `Sanatta neye yenilikçi denir, pek anlamam. Bir yapıt gelecek kuşaklarca anlaşılmalı, öyle mi? Ne diye? Ne anlama gelir ki bu? Bu kuşakların o yapıtı kullanabilecekleri anlamına mı? Ne için kullanacaklar? Bilmem. Ama, her sanat yapıtının, eğer büyük ölçeklere ulaşmak istiyorsa, oluşma anlarından başlayarak, sonsuz sabır, özenle, binlerce yıl önceye dönmesi, bu yapıtta kendilerini tarayacak ölülerin doluştuğu bellek ötesi geceyi yakalaması gerektiğini- her ne kadar karışık bir biçimde olsa da- çok daha iyi anlıyorum` ( 1990:12) demiştir. Bu çalışmanın temelini oluşturan ve günlük yaşamda sıkça kullanılan bir kavram olarak 'yeni', plastik sanatların bir kolu olan heykel sanatının son otuz yılma ilişkin verileri nitelendirmek için kullanılmıştır. Yine bu çalışmada, figüratif heykel anlayışının son otuz yılının, geçmiş örnekleriyle birlikte değerlendirilmesi söz konusudur. Çalışma üç bölüm ve bu bölümlere dair alt başlıklardan oluşmaktadır. İlk bölüm, çalışmaya giriş bölümüdür. İkinci bölüm, önem, amaç, yöntem, kapsam ve sınırlılıkları içermektedir Üçüncü bölümde, başlıkta adı geçen kavramlann-biçim ve yeni- incelenmesi ve birbirleriyle oları ilişkisel yönlerine eğinilmiştir. Ayrıca figüratif heykelin geçmişine değinilmiştir. Üçüncü bölümün devamında ayrıca yakın, zamana ait veriler de barındırmaktadır ve günümüzde yaşayan üç heykel sanatçısı üzerinden yapılan değerlendirmeleri de içermektedir. Son bölüm ise tüm veriler ışığında yapılmış sonuç ve öneriler bölümüdür. Anahtar Kelimeler: Figür, Yeni, Biçim, Modemizm, Figüratif Anlatım It is how author Jean Genet answers the first question that comes to her mind when writing Giancomettl 's Studio, entering recently into the world of a sculptor: `I don't have much idea about what is called trensetting in art. An artwork needs to be understood by the future generations, isn't it? For what? What does that mean? That the future generations can use that artwork? What are they going to use it for? I don't know. But however complex it can be, I now better understand that every artwork, if it is to reach the peak, needs to return back, with endless patience and care, a few thousand years, to the moments of its formation where it can find the subconscious night full of the dead who can recognize themselves through the artwork` (1990:12). `New` or `trendy` as concepts that are used in daily life very often, form the basis of this study and are used to explain the last thirty years of sculpture. This study examines the last thirty years of the figurative approach in sculpture with the past examples. The study consists of three parts involving subsections. The first part is the introduction to the study. The second part involves the importance, goal, methods, scope, and limitations. The third part is on the examinations and relationships of the concepts that forms the title. In addition, the history of the figurative sculpture is discussed. Discussions also involve the examination of the recent situation of figurative sculpture, in addition to the evaluations on three contemporary sculptors. The final part is a culmination involving the results and suggestions made under the light of the findings. Key Words: figure, new, form, modernism, figurative expression.
Collections