Eleştirel düşünme becerilerini temele alan ilköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler öğretiminin öğrenme ürünlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİ TEMELE ALAN İLKÖĞRETİM 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENME ÜRÜNLERİNE ETKİSİ Sibel GÜZEL İlköğretim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Danışman: Yrd.Doç.Dr. Sevda ÇETİNKAYA Ekim 2005, 238 Sayfa Bu çalışmanın genel amacı, ilköğretim 4. sınıfta, eleştirel düşünme becerilerine dayanan Sosyal Bilgiler öğretimini, geleneksel yaklaşıma dayalı Sosyal Bilgiler öğretimiyle karşılaştırmaktır. Bu karşılaştırma; akademik başarı, derse karşı tutum ve eleştirel düşünme becerileri yönünden yapılacaktır. Araştırmada, deneme modellerinden `ön test ve son test kontrol gruplu` desen kullanılmıştır. Antakya merkez ilçesindeki üç ilköğretim okulundan; başarı, eleştirel düşünme becerileri, tutum ve kişisel bilgiler göz önüne alınarak en yakın olan iki grup seçilmiştir. İki farklı okuldan alman iki grubun deney ve kontrol grubu yansız olarak belirlenmiştir. Deney grubunda eleştirel düşünme becerilerine dayalı Sosyal Bilgiler öğretimi uygulanırken, kontrol grubunda geleneksel yapıdaki Sosyal Bilgiler öğretimi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, eleştirel düşünme becerileri testi, başarı testi, tutum ölçeği kullanılmıştır. Başarı testi ve eleştirel düşünme becerileri testi araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve gerekli geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları da yapılmıştır.VII Araştırma verilerinin analizinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, standart hata, Kay-Kare tekniği, bağımsız gruplar t test teknikleri kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları, deney grubuyla kontrol grubu arasında öğrencilerin akademik başarıları, eleştirel düşünme becerileri, tutumları ve öğrenmedeki kalıcılık düzeyleri açısından deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak eleştirel düşünme becerilerini temele alan Sosyal Bilgiler öğretiminin, geleneksel öğretime göre öğrencilerin akademik başarılarında, eleştirel düşünme becerilerinde, derse karşı tutumlarında ve bunların kalıcılığı üzerinde daha etkili olduğu gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler: düşünme, eleştirel düşünme, eleştirel düşünme becerisi, sosyal bilgiler, öğretim, öğrenme, öğrenme ürünleri. VIII ABSTRACT THE EFFECT OF CRITICAL THINKING SKILLS BASED ON SOCIAL STUDIES TO FORTH GRADE STUDENTS AT PRIMARY EDUCATION ON LEARNING OUTCOMES Sibel GÜZEL Primary Education Department, Master of Science Supervisor: Asst. Prof. Sevda ÇETİNKAYA October 2005, 238 Pages The purpose of this study is to compare the teaching of social studies based on the critical thinking skills of 4th grade students at primary school with the teaching of social studies based on traditional teacher-centered method. This comparison will be done in terms of academic success, attitudes towards the lesson and critical thinking. Experimental models, pretest and post test with groups, were used in the study. Two groups were chosen from three primary schools in Antakya. While choosing these three groups, critical thinking skills, attitude and personal information were taken into account. Randomly, from two different schools two groups are determined as experimental and control group. While the experimental group is taught via the critical thinking skills, the control group is taught with the traditional teacher-centered method. The data of this study are collected through personel information form, critical thinking skills test, achievement test, and attitude scale. The achievement test and critical thinking skills test are developed by the researcher and also the studies of reliability and validity are carried out.IX The data is analyzed with the use of frequency, percent, arithmetic average, standard deviation, standard error, chi-square, independent groups t test and paired- samples t test. The data are analyzed with the SPSS packet program in the setting of computer. The findings show that there is a significant difference between the experimental group and control group, where the experimental group exceeds the control group in terms of academic success, critical thinking skills, attitudes and permanence of knowledge. As a condusion, it is observed that the teaching of Social Studies based on critical thinking skills becomes more effective than the traditional teaching on students' academic success, their critical thinking skills, their attitudes towards the lesson and the permanence of those. KEYWORDS: thinking, critical thinking, critical thinking skills, social studies, teaching, learning, learning products.
Collections