2003-2004 Eğitim-Öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak Türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET2003-2004 EĞ T M-ÖĞRET M YILINDA LKÖĞRET M 7. SINIFLARDAOKUTULACAK TÜRKÇE DERS K TAPLARINDAK HAZIRLIK ÇALIŞMALARIVE METN ANLAMA SORULARININ NCELENMESGüldönü KAYATürkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek LisansDanışman: Yrd. Doç. Dr. Hüseyin GÜFTAEylül 2005, 179 sayfalköğretimin ikinci kademesinde Türkçe öğretimiyle ilgili pek çok sorunyaşanmaktadır. Bu sorunların başında, dil öğretiminde kullanılan en önemli materyallerdenbiri olan ders kitaplarındaki ?Hazırlık ve Metni Anlama Soruları?nın gereken niteliklere sahipolmaması gelmektedir. Bu nedenle bu çalışmada 2003-2004 eğitim-öğretim yılında 7.sınıflarda okutulması kararlaştırılan 13 Türkçe ders kitabındaki hazırlık soruları ve metnianlama soruları incelenmiştir.Hazırlık soruları; bilişsel bellek, genişletme, değerlendirme ve birleştirici sorularolmak üzere dört gruba ayrılmıştır. Metni anlama soruları ise Bloom taksonomisi göz önündebulundurularak incelenmiştir.Çalışmada; 13 Türkçe kitabında yer alan 461 metin ve bu metinlerden önceki 759hazırlık sorusu ile metinlerden sonraki 932 metni anlama sorusu gözden geçirilmiştir.nceleme sonunda Millû Eğitim Yayınları'nın 7. sınıf Türkçe kitabında hazırlıksorularına hiç yer verilmediği görülürken, diğer kitaplarda da soru dağılımında bilişsel bellekve değerlendirme sorularına ağırlık verildiği tespit edilmiştir.Metni anlama sorularına bakıldığında daha çok ezber ve kavrama sorusu görülürkenuygulama düzeyindeki sorulara rastlanmamıştır. Bu durum metin altı sorularınındağılımındaki dengesizliği ortaya çıkarmıştır.Anahtar Kelimeler: Türkçe Ders Kitapları, Hazırlık Soruları, Metni Anlama Soruları,Anlama, Kavrama. ABSRACTTHE STUDY ON PREREADING AND READING COMPREHENSIONQUESTIONS IN THE BOOKS THAT WILL BE STUDIED BY THESTUDENTS OF 7 TH YEAR IN 2003-2004Güldönü KAYATurkish Educatıon DepartmentSupervisor: Asist. Prof. Hüseyin GÜFTASeptember 2005, 179 pagesIn secondary school, so many problems have been experienced deal with teachingTurkish. First of all, warm-up and comprehension questions sections which are the mostsignificant parts in coursebooks used for teaching a language are not well qualified qualities.Forthis reason, warm-up qestions in 13 coursebooks which have been selected for the seventhclass in 2003-2004 academic year have been examined in this study.Warm-up questions are divided into four groups; based on memory,expansion,evaluation and uniting.Comprehension questions have been studied by considering the Bloom taksonomy.461 texts, 759 warm-up questions, come before the texts and 932 comprehension questions,come after the texts included in 13 coursebooks have been presented in this study.As a result of this study, It is noticed that the seventh grade Turkish boks of uinistryof education doesn?t include warm-up questions, on the other books hand, ıt is identified thatmuch more importance given to memory and evaluation questions.Considering comprehension questions, perception questions are mostly preferred, butthere is no questions inapplication level. And this leaded to imbalance in the distribution ofqestions after the texts.Key words: Turkish coursebooks, warm-up questions, comprehension questionscomprehension, understading.
Collections