İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde aktif öğrenme yöntemlerinden çözümlemeli öykü yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve aktif öğrenme düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETİLKÖĞRETİM 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE AKTİF ÖĞRENMEYÖNTEMLERİNDEN ÇÖZÜMLEMELİ ÖYKÜ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİNAKADEMİK BAŞARlLARINA, TUTUMLARINA VE AKTİF ÖĞRENMEDÜZEYLERİNE ETKİSİFındık ÇALIŞKANİlköğretim Ana Bilim Dalı Yüksek LisansDanışman: Yrd.Doç.Dr. Sevda ÇETİNKAYATemmuz 2005,193 sayfaBu çalışma ilköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde uygulanmıştır. ?ÇözümlemeliÖykü? yönteminin öğrenci başarısına etkisini ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. SosyalBilgilerin tanımı, önemi ve ilköğretimdeki yeri üzerinde durulmuş, dersin öğretimindegeleneksel yöntemler yerine daha kullanışlı, bilginin kalıcılığını sağlayan yöntemlerkullanılması gerektiği savunulmuştur.İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi ?Tarih, İlk Yurdumuz ve Tarihte Anadolu? ünitesininkonu ve kavramlarını içeren öyküler yazılmış ve ders öykülerle işlenmiştir. Öğrencilereöyküyle ilgili sorular sorulmuştur. Öğrencilerin öykü kahramanlarının yerine kendilerinikoyduklarında kendilerinin nasıl davranacağını öğrenmek amacıyla empatik boyutta,kahramanın davranışını/düşüncesinin doğru ya da yanlışlığını belirlemeye yönelik ahlaksalboyutta, öyküde geçen soyut ya da somut kavramları ve dersle ilgili konuların kavratılmasıamacıyla da düşünsel boyutta sorular sorulmuştur.Çalışma, başarı testlerinin ön denemesi Bedii Sabuncu ilköğretim okulu ve NizamettinÖzkan İlköğretim Okulunda yapılmıştır 2003-2004 öğretim yılında Haydar Mursaloğluilköğretim Okulu 4-D sınıfı deney grubunu, Beyhan Gencay İlköğretim Okulu 4-A sınıfıkontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışma müfredat programında 5 haftalık süreyi kapsayanzaman diliminde 30 ders saati kullanılarak uygulanmıştır. Çalışmaya başlamadan önce vesonra gruplara başarı testi, Sosyal Bilgiler tutum ölçeği uygulanmıştır. Bir aktif öğrenmesınıfında öğrencinin öğrenme düzeyinin ve içinde bulunduğu ruh halinin ölçülmesi amacıylaher haftanın sonunda DESCA anketleri uygulanmıştır.Araştırma SPSS 11 programında nicel araştırma tekniklerinden bağımlı ve bağımsız t-test, nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Alınansonuçların deney grubu lehine olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Aktif Öğrenme, Tutum, Akademik başarı ABSTRACTTHE EFFECT OF ACTİVE LEARNİNG METHODS OF ANALYSİS STORY ONACADEMİC SUCCESS, ATTİTUDE, LEVEL OF ACTİVE LEARNİNG OFPRIMARY SCHOOL FOURTH CLASS STUDENT IN SOCİAL STUDYFındık ÇALIŞKANDepartment of Elemantary Education MA ThesisSupervisor: Asst.Proff. Sevda ÇETİNKAYAJuly 2005, 193 pageThis study has been conducted at primary education fourth class in social studieslesson. It has been prepared to measure the effect of ?Analysis Story? on student success. Ithas been focused on the defination, importance and place of the social studies at primaryschool. Moreover, it has been argued that methods which are more useful and which providethe permanence of knowledge should be used in teaching lesson instead of traditionalmethods.In the lesson of social studies at primary school, some stories, including the subjectmatter and concepts of the ?History, Our First Homeland and Anatolia In History? unit havebeen written and the lesson has been carried out whith these stories. The students have beenasked questions about the story. The students were asked questions at empatic dimension inorder to learn how to behave when they put themselves instead of the hero in story, questionsat moral dimension to determine the behaviour or thought of the hero whether tru or not, andalso question at intellectual dimension to teach them the concrete and abstract concepts in thestory and the subject matters about the lesson. The front trials of success tests were practisedat Bedii Sabuncu Primary School and at Nizamettin Özkan Primary School.In 2003-2004 school year, 4-D class at Haydar Mursaloğlu Primary School hasdetermined as experimental group and at Nizamettin Özkan Primary School the class of 4-Ahas determined as control group.The study has practised by using 30 lesson time covering 5weeks in the curriculum. Before starting to the study and also after the study achievement testand attitude scale have conducted. DESCA public surveys have practised at the end of everyweek in order to measure the student?s level of learning and his mood in an active learningclass. The research has been evaluated through dependent and independent t-test fromquantitative research technics and via content analysis, from qualititative research technics. Ithas been seen that the taken results are in favour of the experimental group.Key Words: Social Studies, Active Learning, Attitude, Academik Success
Collections