Yaratıcı dramanın ilköğretim II. kademede 6.sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine olan etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYARATICI DRAMANIN LKÖĞRET M II. KADEMEDE 6.SINIFÖĞRENC LER N N YAZILI ANLATIM BECER LER NE OLAN ETK SErcan KARATEKETürkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek LisansDanışman: Yrd.Doç.Dr.Bülent ARITemmuz 2006, 134 Sayfansanların sosyal bir varlık olması, bir arada yaşama zorunluluğunu daberaberinde getirmektedir. nsanlar geliştikçe, değiştikçe o da değişmiş vegelişmiştir. Sonuçta dil, beklentilere ve ihtiyaçlara göre şekillenmiştir.Birey duygularını, düşüncelerini ve tasarılarını anlatmanın birçok yolunubulmuş; kimi zaman mağara duvarlarına resimle, kimi zaman beden diliyle en çok da?dil? ile bunları anlatmaya çalışmıştır. Onu diğer canlılara üstün kılan meziyetlerdenbirisi de anlatımı iki şekilde, sözlü ve yazılı, yapabilmesi olmuştur.Yazma, duygu, düşünce, tasarım ve isteklerin yazı ile bildirilmesidir. Birbaşka deyişle yazma; bir konunun, bir tasarımın, bir düşüncenin zihindetasarlandıktan sonra yazı ile anlatılmasıdır. Bu zihinsel süreç için de zihinsel vebedensel gelişim şarttır. Yani yazma eylemi belli bir olgunluğa erişilmedengerçekleşememektedir.nsanlar geçmişten günümüze kullandıkları dili geliştirerek birbirleriyle olaniletişimlerini de geliştirmişlerdir. Dilin yazılı ve sözlü olarak kullanımı zamaniçersinde geçirilen yaşantıya bağlıdır. Bu sebepledir ki insanoğlunun, her gelişimbasamağında aynı heceleri, aynı sözcükleri, aynı cümleleri kullanması beklenmez;aksine bunları sürekli geliştirmesi beklenir.Bu çalışmada lköğretim II. Kademede Türkçe derslerinde yazılı anlatımetkinliklerinde Yaratıcı Drama bir teknik olarak kullanılmış ve yazılı anlatımbecerileri geliştirilmeye çalışılmıştır.I.Bölümde; Türkçe öğretimi hakkında bilgi verilmiş, Türk Milli EğitimininGenel ve Özel amaçları, Türkçe öğretiminin temel ilkeleri, lköğretimde çalışmanınyapıldığı zamanda kullanılan Türkçe programı tanıtılmış, bu programda kullanılanyöntem ve tekniklere yer verilmiştir.II.Bölümde; Temel kavramlar başlığı altında; Yaratıcılık kavramı, Dramatikoyun, Dramatizasyon, Rol oynama, Doğaçlama, iletişim ve Yaratıcı drama geniş birşekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu bölümde Yaratıcı dramada kullanılantekniklere de yer verilmiştir.III.Bölümde; 2004 / 2005 Eğitim Öğretim yılı güz döneminde Antakya'nınmerkez ilçesinde seçilen okullarda, Türkçe derslerinde Yaratıcı drama tekniklerikullanılarak, Yaratıcı dramanın yazılı anlatım becerilerine olan etkisi sınanmayaçalışılmıştır. Bu deneysel çalışmada öğrenciler; ön test niteliğinde kompozisyonçalışmalarına, Sosyoekonomik düzey anketi verilerine göre birbirine eş iki farklıokuldan seçilmiştir. Bu iki gruba uygulama başında yapılan ön test niteliğindekiçalışmalarda öğrencilerin yazılarında kullanmış oldukları sözcüklerin, cümlelerinnicelik olarak birbirlerine yakın oldukları gözlenmiştir. Ayrıca Yaratıcı drama ileyapılan Türkçe dersleri ile geleneksel yolla yapılan Türkçe derslerine öğrencilerintutumlarını belirlemek amacıyla Tutum anketi yapılmıştır.IV.Bölümde; Araştırmanın yöntemine, modeline, çalışma grubuna, veritoplama tekniklerine yer verilmiştir.V.Bölümde; Bulgular ve yorumlara yer verilmiştir.VI.Bölümde; Sonuç ve önerilere yer verilmiştir.Bu çalışmayla Yaratıcı drama teknikleri ile yapılan Türkçe derslerinin,Geleneksel yolla yapılan Türkçe derslerine göre yazılı anlatım becerilerinigeliştirdiği sonucuna ulaşılmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Dil, Türkçe Eğitimi, Yazılı Anlatım, Yaratıcı Drama ABSTRACTTHE EFFECTS OF CREATIVE DRAMA ON WRITING SKILLS OF 6thGRADE PRIMARY SCHOOL STUDENTSErcan KARATEKETurkish Education Department, Master Of ScienceAdvisor: Asist. Prof. Bülent ARIJuly 2006, 134 PagesHumanbeings have found many means of conveying their emotions,thoughtsand plans: Sometimes with the help of paintings on the walls, sometimes by means ofbody language and mostly trying to express them through language. One of theproperties making humanbeings superior to other living creatures is their ability toexpress their feelings both verbally and written.Writing is the way of conveying emotions, thoughts and plans by letters. Inother words, writing is a way of telling emotions, subjects, plans or thoughts aftersetting them up on the mind. In this mental period, mental and physicaldevelopments are important. However, a written piece cannot be achieved withoutcertain maturity.Humanbeings have developed the language by communicating with eachothersince hitherto.The usage of language depends mostly to the experience ofhumanbeings in the process of their life. So, humanbeings cannot be supposed to usethe same sentences, spellings or words in every stage of their develoments. Incontrast,they are supposed to develop ways of expressing them.In this study ?Creative Drama? is used as a technique in Turkish lessons atPrimary school second(2nd)step classes for the development of writing skills.In the first chapter, ınformation about Turkish Teaching is given; he GeneralAim and Principals of Turkish National Educational System, The basic concepts ofTurkish Teaching, Turkish Curriculum are introduced and the methods andtechniques employed in that programme are included.In the second chapter, titled as a ?Basic Concepts?; the concept of creativity,dramatic play, dramatization, role-play, improvazition, communication and creativedrama are aimed to be expressed profoundly. Moreaver, Techniques employed increative drama are included.In the third chapter, On the Fall Term of 2004/2005 Educational year at theschools chosen from the central of Antakya were tested by using creative dramatechniques in Turkish lessonns.In this experimental study, students were groupedfrom two distinct but equal school in terms of their composition studies, which actlike a preliminary test, and the data of socio-economic position of their students.In the preliminany tests applied to the subjects, it has been observed that thesentence structures and words used by them are similiar in quality.In addition, inorder to deterdime the difference in the approach of students in Turkish lessonsconducted through creative drama and those with classical methods, an approachguestionnaire was conducted.In the fourth chapter, the method of this study, model, working group,collecting data technique are included.In the fifth chapter, findings and explanations are includedIn the sixth chapter, results and suggestions are includedBy means of such a study, it was aimed that courses based on creative dramaactivities enhance students written expression abilities and skills more than coursesdone in a classical traditional way.Keywords:Language, Turkish Education, Writing Expression, CreativeDrama.
Collections