Öykülerin Türkçe öğretimindeki işlevi ve 6., 7., 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki yerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızda 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öykü metinleriincelenmiş ve Türkçe öğretimindeki işlevi açıklanmaya çalışılmıştır.Çalışmamızın ilk bölümü, çalışmanın önemi, amacı, yöntemi, kavramsalçerçevesi, varsayımları, kapsamı, sınırlılıkları, veri toplama ve çözümleme tekniğindenoluşmaktadır.Sonraki bölümde, öykü hakkında bilgi verilmiştir. Öykünün tanımı ve ögeleriüzerinde durulmuştur.Diğer bölümde bu bilgilere dayanarak öyküler incelenmiş, Türkçe öğretimindekiyeri ve işlevi açıklanmaya çalışılmıştır. 2561 sayılı Tebliğler Dergisi'nde adlarıyayımlanan Türkçe ders kitaplarından 9 adet 6. sınıf, 9 adet 7. sınıf ve 8 adet 8. sınıfolmak üzere 26 kitapta yer alan 115 öykü incelenmiştir. Öyküler sınıf sıralamasına göredizilmiş, kitap adları ise alfabetik olarak sıralanmıştır. Öyküler ders kitaplarında yeraldıkları şekilleriyle kullanılmışlardır.Öykülerin ders kitaplarına ve yazarlara göre dağılımları belirlenmiş; ortakkullanılanları tespit edilmiştir.Öykülerin kelime sayısıyla sözcük dağarcığının yeterliliği, kısaltılmış öykülerinanlaşılırlığı; başlıklarının içerikleriyle uyumu incelenmiştir. Öykülerde ele alınankonular; kazandırılacak davranışlar açısından Türkçe Programına uygunluk, iletiler;kavratılmak istenen temler ortaya konulmuş; türlerine göre sınıflandırılmıştır.Öykülerde kullanılan olay örgüleri, kipler, bakış açısı, anlatıcı ve olaya karşıtavrı, tespit edilmeye çalışılmıştır.Öykü ögelerinden şahıs kadrosu ve şahısların tanıtımının yapılma şekli, tipözellikleri; kullanılan yer ve zaman unsurlarının nitelikleri irdelenmiştir.Üslûp bakımından seviyeye uygunluğu araştırılmıştır.Ders kitaplarında yer alan ?Tür ve Şekil Çalışmaları? bölümlerinin öykü türünükavratma şekilleri ve yeterlilikleri incelenerek, yapılan yanlışlıklar belirlenmeyeçalışılmıştır.Son bölümde inceleme sonucu ulaşılan sonuçlar ayrıntılı şekilde açıklanmış;tespit edilen sorunlar için öneriler verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Öyküler, Yazılı Anlatım, Dil, Kültür. In our study; the story texts in the 6th, 7th, 8th class Turkish course books areresearched and its function in Turkish education is trying to be explained.The first part of our study is consist of the aim, the method, the conceptual frame,the hypothesis, the scrope of the study and the technique of gathering datum.In the following part, information about story is given. The definitions andcomponents of story is mentioned.In the other part, stories are researched according to these informations and itsplace, functions in Turkish education is trying to be explained. From the Turkish coursebooks that are published in the list of ?2561 s.Tebliğler Dergisi?, 115 stories taken from26 books which includes 9 books from the 6th class, 9 books from the 7th class and 8books from the 8th class are researched. While the stories are arranged according to theclass row, the alphabetic arrangement of the names of the books is also considered. Thestories are used as they are in the books.The distribution of stories according to course books and writes, the commonedused are determined.Word number of stories, the sufficiency of vocabulary, the clear of the reducedstories, the harmony of titles with the contents are researched. The topics in stories areclassified according to their types. Their suitability for the Turkish Programme from thepoint of gaired behaviours, message, themes are considered.The sequence of events used in the stories, moods, point of view, narrator and hisattitude toward the events is trying to be determined.From the story elements, the list of person and the way of making the definitionof person, type features, the quality of place and time that are used is thoroughlystudied.The suitability of level from the point of style is researched.The way of making comprehensible of the ?Type and Shape Studies? that takeplace in course books and its sufficiency is researched. The mistakes (that are done) aretrying to be determined.In the last part; the results which are obtained after researches are explaineddetaily. And also suqqestions are proposed for the determined problems.Keywords: Turkish Education, Stories, Written Expression, Language, Culture.
Collections