Türkiye`de hazine arazilerinin yönetimi ve Nizip örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşen dünyada ekonomik sıkıntıların sık sık baş göstermesi ve bütün ülkeleri etkilemesi mevcut hükümetleri, en az zararla bu süreci tamamlama düşüncesine sevk ettirmiştir. Ülkemiz de dünya üzerinde yaşanan ekonomik sıkıntılardan doğrudan etkilenmektedir. Ekonomik sıkıntılardan etkilenmemek için mevcut hükümetler ekonomik politikalarını gözden geçirebilir. Böylece, ülkemizin mevcut kaynaklarından rasyonel, etkin ve verimli bir şekilde yararlanarak, yaşanan ekonomik sıkıntılar bir nebze olsun hafiflemiş olacaktır.Hazine arazileri de ülkenin mevcut kaynakları arasında gösterilmektedir. Hazine arazilerinin rasyonel, etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesi ile söz konusu arazilerin ülke ekonomisine olan katkısında gözle görülür bir artış olacaktır.Osmanlı'dan miras alınan hazine arazileri ve yönetim süreci, Cumhuriyetin kurulması ile birlikte kurumsal bir yapıya kavuşturulmuştur. Cumhuriyetle birlikte hazine arazilerinin yönetimi, şimdiki Milli Emlak Genel Müdürlüğü'nce ama değişik isimler (Milli Emlak Müdürlüğü, Milli Emlak Umum Müdürlüğü gibi) adı altındaki kurumlarca yerine getirilmiştir. Günümüzde ise hazine arazilerinin yönetimi, 1945 yılından itibaren Maliye Bakanlığı'na bağlı Milli Emlak Genel Müdürlüğü'nce yerine getirilmektedir. Milli Emlak Genel Müdürlüğü'nün Gaziantep taşra teşkilatlanmasında yer alan birimler şunlardır: Gaziantep Defterdarlığı bünyesinde Milli Emlak Müdürlüğü ve Nizip Malmüdürlüğü bünyesinde Milli Emlak Servisi'dir. Hazine arazileri yönetimi sürecinde geleneksel olarak ?satış, kiraya verme, tahsis ve ecrimisil? yöntemleri kullanılmaktadır.Çalışmamızın yerel boyutu, Maliye Bakanlığı Gaziantep Defterdarlığı'na bağlı Nizip Malmüdürlüğü'dür. Bu kapsamda Nizip'te hazine arazilerinin yönetimi sürecinde yetkili taşra birimleri, geleneksel yöntemler ve ortaya çıkan sorunlar irdelenmiştir.Elden edilen veriler değerlendirildiğinde, Nizip Malmüdürlüğü bünyesinde yaşanan araç, teknik personel, kalifiye personel ve teknik donanım eksikliği, hazine arazilerinin verimli ve etkin bir şekilde yönetiminin önünde ciddi birer engel teşkil ettiği gözlemlenmiştir.Bu çerçevede, eksikliklerin giderilmesi ile birlikte, hazine arazilerinin yönetiminde etkinlik sağlanacaktır. Ayrıca bu yönetim sürecinde elde edilen gelirlerde artış sağlanacak ve bu da ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlayacaktır. Economic crisis appeared often in the gloabalised world and its effects made the available governments of countries impel to the idaea of this process with the smallest loss. Available governments may everview economic politics to avoid of a slow-down at economic activity. So, being used the available resources of our country rationalisticly, efficiently and productively, it will be relieved the economic problems encountered at least a tiny bit.Public lands are indicated also as available resources of the country. If the public lands has been managed rationalisticly, efficiently and productively the aforesaid lands will have a prominent increase for the country economy.Public lands and its process of management in herited from Ottoman Empire, has reached to on institutional structure after Republic. With Republic, management of Public lands has been carried out by General Directorate at National Property which used to be called as General Directorate at National Real Property. Nowadays management of public lands has been performed by General Directorate at National Property which is adherence to Ministry of Finance, since 1945. The province organizations of General Directorate at National Property has got these units: with in the body of head of the Financial Department of Gaziantep is General Directorate at National Real Property and with in the body of Financial Office of A District of Nizip is National Property Department. In the process of management of Public Lands, ?selling, hiring, allocation and adequate pay? methods has been used traditionaly.Local dimensions of our work, is Financial Office of A District of Nizip which is within the body of head of the Financial Department of Gaziantep. Within this space, the authorised province units has eximinied the trdational methods and problems caused by ithem in the process of management of Public Lands in Nizip.When the acquired data has been evaluated, the problems encountered by the lack of tools, techinical stoff, qualified staff and techinical equipment which is within the body of Financial Office of A District of Nizip, it is clear that there ara serios handicaps for the public lands to be managed efficiently and productively.In this frame, by clearing all deficiency there will be efficiency for the management of public lands. Besides in the process of this management it will have an increase in income and this will also contribute to the country economic.
Collections