İlköğretim Türkçe (6, 7, 8 sınıflar) 2006 öğretim programında yer alan okuma, dinleme, konuşma, yazma öğrenme alanlarındaki kazanımların bütünsel beyin modeline göre analiz edilmesi, sınıflandırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde beyin alanındaki gelişmelerle birlikte eğitim ve öğretimde yeniden yapılandırılmalara gidilmiştir. Çözülemeyen bir sır olan insan beyni yavaş yavaş çözümlenmeye başlamıştır. Özellikle Sperry'nin ayrık beyin çalışmalarıyla başlayan bu süreç Lean'nin üçlü beyin modeliyle eksiklikleri giderilerek yeniden yapılandırılmaya çalışılmıştır. Bu iki modeli birleştiren Ned Herrmann'ın bütünsel beyin modeli ile artık beynimizin hangi bölmesinde hangi işlevlerin olduğu sorusu daha da aydınlatılmıştır. Bu bağlamda yapılan araştırmaların eğitim ve öğretimdeki doğurguları yadsınamaz. Çünkü artık beyinin hangi bölgesinin, hangi amaçla kullanıldığı sorusu önemli ölçüde yanıtlanmıştır.Bu doğrultuda hazırlanan uygulamaların beynin hangi bölgesini çalıştırdığı bilenecek ve ona göre etkinlikler düzenlenebilecekti. Fakat bizim yeniden yapılandırılmış 2006 yılı Türkçe müfredatı bunları dikkate aldı mı? Analiz sonuçlarına bakıldığında müfredat hazırlanırken bunun pek fazla dikkate alınmadığı görülmüştür. Sol beyne giren kazanım sayısı, sağ beyne giren kazanım sayısına oranla ciddi anlamda farklılık göstermektedir.Çalışmada, toplam 293 kazanım incelenmiştir. Bu kazanımların 78'i dinleme, 57'si konuşma, 91'i okuma, 67'si ise yazma öğrenme alanına girmektedir. Yüzde olarak ifade edecek olursak; toplam kazanımların %27'sini dinleme, %19'unu konuşma, %31'ini okuma, %23'ünü ise yazma öğrenme alanı oluşturmaktadır.Kazanımların beyin çeyreklerine göre dağılımları incelendiğinde ise, dinleme öğrenme alanındaki kazanımların beyin çeyreklerine dağılımı şu şekildedir: Sol üst çeyrekte 19, sol alt çeyrekte 20, sağ üst çeyrekte 29, sağ alt çeyrekte ise 10 kazanım olmak üzere toplamda 78 kazanım tespit edilmiştir. Konuşma öğrenme alanında tespit edilen kazanımların dağılımı şu şekildedir: Sol üst çeyrekte 22, sol alt çeyrekte 20, sağ üst çeyrekte 2, sağ alt çeyrekte 13 olmak üzere toplamda 57 kazanım tespit edilmiştir. Okuma öğrenme alanında tespit edilen kazanımların dağılımı şu şekildedir: Sol üst çeyrekte 30, sol alt çeyrekte 12, sağ üst çeyrekte 41, sağ alt çeyrekte ise 8 kazanım olmak üzere toplamda 91 kazanım tespit edilmiştir. Yazma öğrenme alanında tespit edilen kazanımların dağılımı şu şekildedir: Sol üst çeyrekte 21, sol alt çeyrekte 20, sağ üst çeyrekte 17, sağ alt çeyrekte 9 olmak üzere toplamda 67 kazanım tespit edilmiştir.Oysa oldukça üst düzey becerilerin olduğu sağ beyne de bir o kadar kazanımın girmesi gerekmektedir. Beyin bir bütündür ve tüm bölümler birbirine eşit oranda çalıştırılmalıdır. Sol beyin teorik kısımları üstlenirken, sağ beyin işin yaratıcılık, özgünlük kısımlarını üstlenir. Bu şekilde hazırlanmış bir öğretim programıyla yetişen öğrencilerin sol beyni baskın olur ki bu da yeniliklere kapalı, yaratıcılıktan uzak bireyler yetiştirilmesi anlamına gelmektedir.Bu bağlamda sağ beyni, kontrolcü olan sol beyni ikna edebilecek seviyeye getirebilmek için iki bölgenin de eşit olarak eğitilmesi gerekmektedir. Eğer sol beyni baskın bireyler yetiştirirsek yeniliklere kapalı, bir şey üretemeyen, basmakalıp işlerin dışına çıkamayan, monoton bir hayatı kabullenen bir toplum yetiştiririz ki bu durum ülkemiz ve dolayısıyla insanlarımız için hoş bir durum değildir. Bu yüzden eğitim ve öğretim düzenlenirken bu beyin modelleri göz önüne alınmalı ve eğitim-öğretimi beynin insan ilgi, yetenek ve eylemleri haritalarına göre yapılandırmalıyız. Bu haritaları göz önünde bulundurursak, etkinlikleri yaparken hangi loblara gönderme yaptığımızı bilir ve etkinliklerimizi her bölgeyi çalıştıracak biçimde yapılandırırız. Bu sayede yeniliklere karşı olmayan, monoton hayatı kabullenmeyen, değişikliklere açık ve yaratıcı bireylere sahip oluruz.ANAHTAR SÖZCÜKLERBütünsel Beyin Modeli, Türkçe Eğitimi Kazanımları, 2006 MEB Müfredatı, Türkçe Öğrenme Alanları, Bilişsel Basamaklar, Bloom'un Taksonomisi At the present day with the developments on the brain field there has been a new re-structuring in educating and teaching. The human brain which is a mystery that can?t be resolved is beginning to be resolved slowly. Especially, this process starting with Sperry?s split-brain theory has been tried to be restructured by making up for the deficiencies with Lean?s triune brain theory. By the brain dominance theory of Ned Herrmann who conjoined these two theories the question about how our brains functions in which part of it has been come to light. In this context, the implications of the researches about education and teaching couldn?t be denied. Because the question about which part of brain functions in what way was answered.The practices that were prepared in this direction would make what part of the brain it runs known and the activities would be prepared according to this. But did our newly re-structured Turkish curriculum of 2006 take these into consideration? When the results of the analysis are checked, it was seen this wasn?t taken into consideration enough while the curriculum was being prepared. The number of acquisition that the left brain gets seriously differentiates with the number of the acquisitions that the left brain gets.In the research, 293 acquisitions were identified. Of these acquisitions, 78 of total are in listening, 57 of total are in speaking, 91 of total are in reading, and 67 of total are in writing learning field. If we express it as percentage; of total acquisitions %27 of it is in listening, %19 of it is in speaking, %31 of it is in reading, and %23 of it is in writing learning field.When the acquisitions are analyzed in terms of their distribution in the quarters of brain, the distribution of the acquisitions in listening learning field in the quarters of the brain follow like that; in the left upper quarter 19, in the left bottom quarter 20, in the right upper quarter 29. in the right bottom quarter 10 and in total 78 acquisitions were identified. The distribution of the acquisitions in speaking learning field in the quarters of the brain follow like that; in the left upper quarter 22, in the left bottom quarter 20, in the right upper quarter 2. in the right bottom quarter 13 and in total 57 acquisitions were identified. The distribution of the acquisitions in reading learning field in the quarters of the brain follow like that; in the left upper quarter 30, in the left bottom quarter 12, in the right upper quarter 41. in the right bottom quarter 8 and in total 91 acquisitions were identified. The distribution of the acquisitions in writing learning field in the quarters of the brain follow like that; in the left upper quarter 21, in the left bottom quarter 20, in the right upper quarter 17. in the right bottom quarter 9 and in total 67 acquisitions were identified.Whereas the same number of acquisitions must enter the right brain which has reasonably high-order skills. The brain is whole and all parts should be run equally. While the left brain takes the theoretical parts upon itself, the right brain takes creativity and originality parts upon itself. With a curriculum prepared like this, the left brain of the students will be dominant which means to grow up individuals away from creativity and innovations.In this context, we must run both parts equally to take the right brain to the level to be able to control the left brain which is the controller. If we grow up individuals whose left brain is dominant, we will breed a nation which is close to the new things, doesn?t create, doesn?t do anything but stereotypical things, and accepts a monotonous life, which is not a nice event for our country and indirectly for our people. Therefore we must take these brain theories into consideration while preparing education and teaching and configure education and teaching according to the human?s interest, abilities, and activity maps. If we bear in mind these maps, we can know which parts we refer to while doing the activities and should configure our activities in a way to run every part of the brain. In this way, we breed creative individuals who are open to new things, don?t accept a monotonous life and are not against innovations.KEY WORDSBrain Dominance model, Turkish education acquisitions, MEB (National Educational Ministry) curriculum of 2006, Turkish learning fields, Cognitive steps, Bloom?s Taxonomy
Collections