4mat modeline dayalı öğretimin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarı, motivasyon ve öğrenme stillerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 4MAT öğretim yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi ?Maddenin Yapısı ve Özellikleri? ünitesindeki akademik başarılarına, motivasyonlarına ve öğrenme stillerine etkisini incelemektir. Bunun yanında 4MAT modelinin uygulandığı sınıflardaki öğretmen ve öğrencilerin uygulanan yönteme yönelik görüşlerini belirlemektir.Araştırma ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Antakya merkezde bulunan 3 ilköğretim okulunun 6 şubesinde öğrenim gören toplam 235 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. İlköğretim okulları uygun örnekleme yöntemi ile ve her ilköğretim okulunda aynı öğretmenin ders verdiği şubelerden rastgele yöntemle biri deney ve biri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu öğrencilerin 115'i deney grubunu 120'si kontrol grubunu oluşturmaktadır. Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi 9 hafta (36 ders saati) boyunca; deney grubuna 4MAT modeline göre hazırlanan ders planlarıyla, kontrol grubuna ise ders kitabına uygun yöntemlerle anlatılmıştır.Veri toplama aracı olarak her iki gruba uygulama öncesinde ön-test ve sonrasında son-test olarak Maddenin Yapısı ve Özellikleri Başarı Testi (MBT), Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Motivasyon Ölçeği (MSÖ) ve Öğrenme Stili Envanteri (ÖSE) uygulanmıştır. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin uygulanan 4MAT yöntemi hakkındaki görüşlerini almak için uygulama sonrası deney grubuna açık uçlu anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde ortak değişkenli çoklu varyans analizi (MANCOVA) , frekans, yüzde ve yüzde değişim istatistikleri kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde betimlemeli analiz yöntemi kullanılmıştır.Yapılan çalışmada, 4MAT öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi Başarı Testinden ve Motivasyon Ölçeğinden aldıkları puanların ortalamaları arasında 4MAT grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Motivasyon Ölçeğinin alt boyutlarında ise uygunluk ve güven yönünden 4MAT grubu lehine anlamlı bir fark bulunurken, dikkat ve doyum yönünden iki grup arasında bir fark bulunmamıştır. Ön ve son öğrenme stillerindeki en belirgin fark, kontrol grubundaki analitik öğrenenlerde meydana gelen %37'lik ve deney grubundaki dinamik öğrenenlerde meydana gelen %46'lık artış olmuştur.Açık uçlu anket sorularından elde edilen verilere göre 4MAT yöntemiyle işlenen derslerde öğrenciler yöntemin avantajları olarak; derslere aktif katılarak öğrendiklerini, öğrenmeyi kolaylaştırdığını, bireysel farklılıkların dikkate alındığını, tutum ve motivasyonlarında artış olduğunu, derslerin daha eğlenceli ve zevkli geçtiğini, öğrendiklerini pekiştirdiklerini, kendilerine güvenlerinin arttığını ve öğrendiklerinin daha kalıcı olduğunu belirtirken, yöntemin dezavantajları olarak; düşük oranda da olsa sıkıldıklarını, yöntemin fazla zamanlarını aldığını, motive olamadıklarını ve konuları anlamalarına yardımcı olmadığını ifade etmişlerdir. Ayrıca 4MAT modelini uygulayan öğretmenler ise öğrencilerin aktif katılımını sağladığı, anlamayı ve kavramayı kolaylaştırdığı, kendilerine olan güveni arttırdığı, öğrencilerdeki fen dersine karşı olan antipatiyi ortadan kaldırdığı ve öğrenmeleri pekiştirmede kolaylık sağladığı avantajları yanında sınıfların kalabalık olması nedeniyle yöntemi uygulamada zorluk yaşadıklarını belirtmişlerdir. The purpose of this study is to investigate the effect of the 4MAT system on students? success, motivation and learning styles ın the structure and properties of matter unit in science and technology course and to determine opinions of teachers and students about 4MAT model applied.The research was designed on the pre-test and post-test quasi-experimental design. The sample of the study was consisted 235 7th grade student who 6 branch in the 3 primary school located center of Antioch. Primary schools respectively are determined by the appropriate sampling method and the same teacher in every primary school, where he has taught one of the branches were randomized to one of the experimental and control groups. The experimental group was consisted of 115 students and the structure and properties of matter unit of the course was taught to them with the course plans prepared in accordance with 4MAT system during 9 weeks period, a total of 36 class hours. The control group was consisted of 120 students and was taught the same unit according to the textbookAs data collection instruments were motivation scale towards the science and technology course, success test about structure and properties of matter unit and learning style inventory were administered to the students as both pre and post tests before and after treatment. Additionally, to determine opinions? of teachers and students about 4MAT model applied, open-ended questionnaire was administered to the experimental group after treatment. In the data analysis MANCOVA, frequency, percent and percentage change were used. Besides descriptive analysis method in qualitative data analysis was used.The results of the study have shown that there was a significant difference in students? success and motivation mean scores between the experimental and control groups. While there was a significant difference in relevance and confidence sub-dimensions of ARCS motivation scale, there was no significant difference in attention and satisfaction sub-dimensions between both groups. The most obvious difference in pre and post learning styles was that the students who were in the experimental group, dynamic learners? ratio were increased 46% and that the students who were in the control group, analytic learners? ratio were increased 37% on post learning styles.According to data obtained from open-ended survey questions, students expressed 4MAT method has advantages as they have learned by participating actively, facilitates learning, individual differences taken into consideration, to improve attitudes and motivation, occurrence of lessons more fun and enjoyable, deepened understanding, increased self-confidence and they learned specifying that a more permanent, also they, albeit a low rate, have expressed as the disadvantages of the method that got bored, wasted more time, didn?t help them comprehend the subjects, couldn?t get motivated. Besides 4MAT model implementing teachers expressed that provided the active participation of students, to facilitate understanding, to increase their self-confidence, the antipathy against pupils in science lessons, on the other hand they have reported difficulty experienced in the method of application because of crowded classes.
Collections