5E öğrenme modelinin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin maddeyi tanıyalım ünitesindeki başarı, tutum ve zihinsel yapılarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 5E öğrenme modelinin uygulandığı ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin ?Maddeyi Tanıyalım? ünitesindeki başarılarına, fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, eleştirel düşünme becerilerine ve zihinsel yapılarına etkisini araştırmak ayrıca uygulamadaki öğretmenlerin ve öğrencilerin 5 E öğrenme modeli hakkındaki görüşlerini belirlemektir.Araştırma, ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen modelinde tasarlanmıştır. Araştırma ilköğretim 4. sınıfta okuyan 160 öğrenci ile birlikte yürütülmüştür. Bu öğrencilerin 79'u deney grubunu, 81'i kontrol grubunu oluşturmaktadır. Fen ve Teknoloji dersinde ?Maddeyi Tanıyalım? ünitesi 9 haftada (36 ders saati) süresince; deney grubunda araştırmacının 5 E öğrenme modeline göre hazırladığı cevaplı öğretmen kitabı ve öğrenci kitabı materyalleri kullanılarak uygulama sınıflarının kendi öğretmenleri ile, kontrol grubunda ise mevcut ders kitapları kullanılarak yine sınıfların kendi öğretmenleri ile geleneksel öğrenme yöntemleri kullanılarak işlenmiştir.Veri toplama aracı olarak her iki gruba uygulama öncesi ve sonrası ?Maddeyi Tanıyalım Ünitesi Başarı Testi? (MTÜBT), ?Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği? (FTYTÖ), ?Cornell Koşullu Sorgulama Testi Form X (CKST-X)? ve ?Maddeyi Tanıyalım Ünitesi Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)? uygulanmıştır. Ayrıca deney gruplarındaki öğrenci ve öğretmenlerin 5 E öğrenme modeline yönelik görüşleri ?5 E Öğrenme Modelinin Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşme Formu? ve ?5 E Öğrenme Modelinin Uygulanmasına İlişkin Öğrenci Görüşme Formu? isimli yapılandırılmış görüşme formları ile alınmıştır.Veri toplama araçlarından MTÜBT, FTYTÖ ve CKST-X elde edilen veriler SPSS 13 programına girilmiştir. Bu verilere ait ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri betimlemeli istatistikle analiz edilmiştir. Araştırma problemlerinin çözümü için çoklu varyans analizi(ANCOVA) ve ortak değişkenli çoklu varyans analizi (MANCOVA), kullanılmıştır. KİT ile öğretmen ve öğrenci görüşme formları nitel veri değerlendirme tekniklerinden içerik analizi tekniği kullanılarak değerlendirilmiştir.Yapılan deneysel çalışmada 5 E öğrenme modelinin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin MTÜBT (F (1, 155) = 37,36 p< 0,05, ?2 = 0,194) ve FTYTÖ'den (F (1, 155) = 7,10 p<0,05, ?2 = 0,044) aldıkları puanların ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. CKST-X'ten aldıkları puanların ortalamaları arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır (F (1, 155) = 3,58, p > 0,05, ?2 = 0,023). KİT'e göre elde edilen veriler kesme noktası tekniği kullanılarak zihin haritalarına dönüştürülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin zihin haritalarında ?Maddeyi Tanıyalım? ünitesi bir bütün oluştururken; kontrol grubundaki öğrencilerin zihin haritalarının parça parça bilgi adacıklarından oluştuğu görülmüştür. Bu da deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre kavramları daha anlamlı ve birbiriyle ilişkili bir şekilde öğrenildiklerini göstermektedir. Öğretmen ve öğrenci görüşme formlarından elde edilen verilere göre öğrencilerin başarı ve tutumunu arttıran 5 E öğrenme modelinin uygulama aşamalarına ve yararlarına ilişkin kurulan cümleler yöntemin etkililiğini ortaya koymuştur. The aim of this study is to evaluate the effect of 5 E Learning Model on the achievement of 4th grade students in ?Let?s Learn About Substance? unit, their attitudes to science and technology lesson, their critical thinking skills and their intellectual structure and to determine the opinions of teachers and students about 5 E Learning Model.The study was designed in quasi experimental pattern model with pretest-posttest control group. It was conducted with 160 students studying in the 4th grade. 79 of them compose experimental group and 81 of them compose control group. ?Let?s Learn About Substance? unit was taught during 9 weeks (36 course hours) in Science and Technology course in experimental group by using a teacher?s book with answers that the researcher prepared according to 5 E Learning Model and student?s book materials with teachers of application class while it was taught in control group by using existing course books with teachers of classes and by using traditional teaching methods.As data collecting instrument, ?Achievement Test for Let?s Learn About Substance Unit? (MTÜBT), ?Attitude Test for Science and Technology Lesson? (FTYTÖ), ?Cornell Conditional Reasoning Test Form X? (CKST-X) and ?Let?s Learn About Substance Unit Word Association Test? (KİT) were made to both groups before and after application. Besides, opinions of students and teachers in experimental group were taken via structured negotiation forms called ?Teacher Negotiation Form About the Application of 5 E Learning Model? and ?Student Negotiation Form About the Application of 5 E Learning Model?.Data obtained from data collecting instruments MTÜBT, FTYTÖ and CKST-X were typed in SPSS 13 program. Average, standard deviation, frequency and per cent values of these data were analyzed with descriptive statistic. Independent Samples t Test, Pearson Correlation Analysis, ANCOVA and MANCOVA were used for the solution of research problems. KİT and teacher and student negotiation forms were evaluated by using content analysis technique which is one of qualitative data evaluation techniques.In the experimental study conducted, a significant difference in favor of experimental group was seen between the average of grades that students of control group, on whom traditional learning method was used, and students of experimental group, on whom 5 E learning model was used, obtained in MTÜBT (F (1, 155) = 37,36 p< 0,05, ?2 = 0,194) and FTYTÖ (F (1, 155) = 7,10 p< 0,05, ?2 = 0,044). A significant difference was not found between the averages of grades that they took in CKST-X (F (1, 155) = 3,58, p > 0,05, ?2 = 0,023). Data obtained according to KİT were transformed into mind maps by using break point technique. It was seen that ?Let?s Learn About Substance? unit was a whole in mind maps of experimental group students while mind maps of control group students composed of separate information islands. It shows that students in experimental group learned concepts in a more meaningful and associated way compared to control group. According to data obtained from student and teacher negotiation forms, sentences said for application phases and benefits of 5E learning model which increases achievement and attitudes of students proved the efficiency of the method.
Collections