Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Mustafa Kemal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin 1. öğretimde öğrenim gören 1. sınıf öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektedir.Tabakalı kümeleme örnekleme yöntemiyle belirlenen sözel branşlardan (Tarih, Coğrafya ve Türkçe Öğretmenliği) 98 öğrenci; sayısal branşlardan (Fizik, Kimya, Fen Bilgisi Öğretmenliği) 101 öğrenci; eşit ağırlıklı branşlardan (Kamu, İktisat, Sınıf ve Özel Eğitim Öğretmenliği) 164 öğrenci olmak üzere toplam 363 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Öğrencilerin 206'sı bayan; 157'si erkektir.Araştırmada beş veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, Ennis ve Milmann (1985) tarafından geliştirilen ve Akar (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X (CEDTX)?; Daly ve Miller (1975) tarafından geliştirilen Zorbaz (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Yazma Kaygısı Ölçeği? ve araştırmacı tarafından geliştirilen ?Tartışmacı Metin Yazma Formu?, ?Tartışmacı Metin Elementleri?, ?Puanlama Anahtarı? ile ?Tartışmacı Metin Sorun Envanteri? ve?'dur. Tartışmacı metin elementlerine ilişkin başarı düzeyleri şu şekildedir: Veri elementinde?% 16.3?, iddia elementinde ?% 30.0?, karşı iddia elementinde ?% 1.9? ve sonuç elementinde ?% 59.2?dir.Araştırmada üniversite öğrencilerinin metin elementlerini oluşturmayla ilgili sorunları da belirlenmiştir. Buna göre veri ve iddia ile ilgili 6 sorun; karşı iddia ile ilgili 3 sorun ve sonuç ile ilgili 4 sorun ve bu sorunların sıklık düzeyleri belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin elementleri ile ilgili sorunlarının ortalaması her metin için 2.30'tur. Ayrıca öğrencilerin tartışmacı metinlerinde işlevsiz metin birimlerini kullanma ortalaması metin başına 0.22'dir.Araştırmada üniversite öğrencilerinin yazma kaygıları belirlenmiştir. Öğrencilerin % 15.7'sinin yazma kaygısı düşük, % 66.9'unun orta düzeyde ve % 17.4'ünün ise yüksektir. Öğrencilerin yazma kaygısı düzeylerinde cinsiyet, lise türü, bölüm ve alana (sözel, sayısal ve eşit ağırlık) göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri tüm boyutlarda %52 düzeyinde; tümevarım boyutunda % 50, güvenirlik boyutunda % 48, tümden gelim boyutunda % 61 ve varsayım boyutunda % 57 düzeyindedir. Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmazken sözel bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinden eleştirel düşünme becerilerinin sayısal ve eşit ağırlıklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sınavla kazanılan liseler (Anadolu lisesi, öğretmen lisesi, yabancı dil ağırlıklı lise) mezun öğrencilerden eleştirel düşünme becerileri de sınavsız girilen liselerden (genel lise, meslek lisesi ve diğer liseler) mezun olan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksektir.Araştırmada öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ile tartışmacı metin yazma becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve olumlu bir ilişki bulunmuştur. Fakat bu ilişki düşük (r=0.103, p<0.05) düzeydedir. Öğrencilerin yazma kaygısı düzeyleri ile eleştirel düşünme becerisi ve tartışmacı metin yazma becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.ANAHTAR KELİMELERYazma Becerisi, Tartışmacı Metin, Yazma Kaygısı, Eleştirel Düşünme, Üniversite Öğrencileri., Türkçe Öğretimi. The objective of this study is to determine the relationship between the skill of writing argumentative text and writing anxiety and critical thinking skills of 1st grade students receiving education in the 1st education Mustafa Kemal University Faculty of Economic and Administrative Sciences, Faculty of Science and Letters and Faculty of Education.98 students from social departments (History, Geography and Turkish Language Teaching) determined via stratified clustered sampling method; 101 students from science departments (Physics, Chemistry, Science Teaching); 164 students from equally-weighted branches (Public Administration, Economics, Classroom Teaching and Special Education Teaching), thus a total of 363 students comprise the sampling of the study. 206 of the students are female; while 157 of them are male.Five data collection tools were used in the study. These are: the ?Cornell Critical Thinking Test Level X (CCTTX)? which was developed by Ennis and Milmann (1985) and adapted into Turkish by Akar (2007); the ?Writing Anxiety Scale? which was developed by Daly and Miller (1975) and adapted into Turkish by Zorbaz (2010) and ?Argumentative Text Writing Form? and ?Rubric for Argumentative Text Elements? and ?Problem Inventory for Argumentative Text Elements?.The percentage of success related to argumentative text elements are found to be: 16.3 % in data elements, 30.0 % in thesis statement elements, and 1.9 % in opposing idea elements and 59.2 % in conclusion elements.In the study, university students? problems of constituting text elements were also determined. According to this, 6 problems related to data and claim; 5 problems related to the counterclaim and 3 problems related to the result and the frequencies of these problems were determined. Participants' average of problems related to argumentative text elements is 2.30 per text. Also, Their average of using disfunctional text units in argumentative texts is 0.22 per text.In the study, writing anxieties of university students was determined. Writing anxieties of 15.7 % of the students is low, wiring anxiety of 66.9 % of them is medium and while writing anxiety of 17.4 % of them is high. It was determined that there was not a significant difference between students? writing anxiety levels in terms of gender, type of high school, department and branch (social, science and equally-weighted branches).In the study, critical thinking levels of students are in the level of 52% in all dimensions; while level of induction is 50%, reliability is in the level of 48%, the level of deduction is 61% and assumption is in the level of 57%. In the study, while it was determined that there was not a significant difference between students? critical thinking skills according to gender, it was found out that critical thinking levels of the students receiving education in social departments was significantly higher than those of the students receiving education in science and equally-weighted departments. In addition, the level of critical thinking of the students graduating from the high schools that give education to the students passing the entrance exam (Anatolian high school, teacher high school, foreign language intensive high school) is significantly higher than those of the students graduating from the high schools that can be entered by without passing exams (general high school, vocational high school and other high schools).In the study, a statistically significant and positive relationship was found between students? critical thinking and their skills of writing argumentative text. However, this relationship is in a low level (r=0.103, p<0.05). It was determined that there was not a significant relationship between students? level of writing anxiety and critical thinking skills and their skills of writing argumentative text.KEY WORDSWriting Skill, Argumentative Text, Writing Anxiety, Critical Thinking and University Students, Turkish Education.
Collections