Probleme dayalı öğrenme ve argümantasyona dayalı öğrenmenin öğrencilerin kimya dersi başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel muhakeme yeteneklerine etkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Probleme Dayalı Öğrenme ve Argümantasyona Dayalı Öğrenme yöntemlerinin kimya dersinde uygulanmasının öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel muhakeme yeteneklerine etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla yarı deneysel araştırma desenlerinden öntest-sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışmada 2 deney ve 1 kontrol grubu oluşturulmuştur. Dersler, deney grubu-1'de probleme dayalı öğrenme yöntemi, deney grubu-2'de argümantasyona dayalı öğrenme yöntemi ile işlenirken kontrol grubunda mevcut programın öngördüğü şekilde yürütülmüştür. Çalışmada veri toplamak amacıyla Karışımlar Başarı Testi, Bilimsel Süreç Becerileri Testi ve Bilimsel Muhakeme Testi kullanılmıştır. Veri toplama araçları gruplar arasında fark olup olmadığı belirlemek amacıyla ön-test, uygulanan farklı yöntemlere bağlı olarak çalışma sonrası ortaya bir fark çıkıp çıkmadığını belirlemek amacıyla son-test olarak uygulanmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin uygulanan yöntemler hakkındaki görüşlerini almak amacıyla açık uçlu sorular kullanılmıştır. Araştırmanın Evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Manisa ili Alaşehir ilçesinde bulunan Ahmet Altan Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise evren içinden tesadüfî küme örnekleme yoluyla seçilen 3 şubede öğrenim görmekte olan 61 tane 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ön-testler için tek yönlü ANOVA testi kullanılarak varyans analizi yapılmıştır. Ön-testler ile son-testler arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Son-testler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesi için MANCOVA kabullenmeleri test edilmiştir. Gerekli kabullenmeler sağlandığı için uygulanan yöntemlere bağlı olarak son-testler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olup olmadığını belirlemek için MANCOVA kullanılarak gerekli analizler yapılmıştır. Son-testler arasında ortaya çıkan farkın kaynağını belirlemek için ise fark denetim analizi yapılması amacıyla LSD analizi yapılmıştır.Elde edilen sonuçlar; PDÖ yönteminin öğrencilerin akademik başarı ve bilimsel süreç becerilerini arttırmada derslerin mevcut programa göre işlenmesinden daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca bu çalışmada Argümantasyona Dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve bilimsel muhakeme yeteneklerini geliştirmede derslerin mevcut programa göre işlenmesinden daha etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini artırmada argümantasyona dayalı öğrenme yönteminin probleme dayalı öğrenme yönteminden daha etkili olduğu bulunmuştur.ANAHTAR KELİMELERProbleme dayalı öğrenme, Argümantasyona dayalı öğrenme, Kimya eğitimi,Akademik başarı, Bilimsel süreç becerisi, Bilimsel muhakeme yeteneği. In this study, it is aimed to carry out the effects of Problem Based Learning and Argumentation Based Learning Methods in Chemistry lesson on the achievement of the student, Science Process Skills and Science Reasoning Aptitudes. For this purpose; one of the quasi experimental research designs, a non-equivalent pretest-protest control group design was used. In the study, two experimental groups and one control group were made up. Lessons were thought with Problem Based Learning Method in experimental group-1, with Argumentation Based learning Method in experimental group-2, and in with the methods stated in the current curriculum in control group.In order to collect data, an achievement test about mixture topic, a science process skills test, and a science reasoning test were used. Data collecting tools were applied as a pre-test to determine whether there was a difference between the groups, and were applied as a post-test for the purpose of determining whether there became a difference according to the different methods. Besides, for taking students' opinions about application of methods, open ended questions were used.The population of the research were consisted of the students educated in 10th grade in Ahmet Altan Anatolian High School in Alaşehir, Manisa. Sample was consisted of 61 students from 3 classes chosen with using random cluster sampling from population. Data gathered from the study were analysed by SPSS statistic program. For pre-tests variance analysis one-way ANOVA test was done. For determining the relationships between pre-test and post-test, pearson correlation analysis was done. To determine whether there is statistically significant difference between post-tests, MANOVA acceptance criteria were tested. Since necessary acceptances were provided, depending on implemented methods, required analyses were done by using MANOVA in order to determine whether there was a statistically significant difference between the post-tests. In order to determine the source of the difference emerged between pro-tests, LSD analysis was done with the aim of doing difference inspection analysis.The results show that PBL method was more effective than the methods stated in the current curriculum in improving the students' academic achievement and science process skills. In addition, in this study, Argumentation based learning method is more effective in students' academic success, science process skills and science reasoning aptitudes than the lessons carried out with regard to the current curriculum. Besides, it is offered that argumentation based learning method is more effective than problem based learning method in enhancing the students' science process skills.KEY WORDSProblem based learning, Argumentation based learning, Chemistry education,Academic success, Science process skill, Science reasoning aptitude.
Collections