Üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) öğrenim gören üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencileri ile ortaokul beşinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerinin öyküleyici anlatımları, metin birimleri açısından değerlendirilmiştir. Metin birimleri, metnin türüne bağlı olarak bir metinde bulunması gerekli olan birimlerdir. Öyküleyici metin türü için bu birimler 8 tane olarak belirlenmiştir. Tesadüfi olmayan amaçsal örnekleme yöntemi ile belirlenen Gaziantep, Hatay ve Kahramanmaraş illerindeki BİLSEM'lerde öğrenim gören 145 beşinci sınıf öğrencisi ile yine bu illerde il merkezlerindeki ortaokullarda öğrenim gören 140 beşinci sınıf öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerden kendilerine verilen 3 konudan birini seçerek bir hikâye yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazdıkları hikâyelerin değerlendirilmesinde `Hikâye Elementleri Değerlendirme Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin hikâye birimlerindeki başarı ortalamaları sırasıyla şu şekildedir: Ana karakter (% 75,5), mekân (% 77), zaman (% 60), başlatıcı olay (% 97,0), amaç (% 65), girişim (% 56), sonuç (% 89,5), tepki (% 30). Tüm metin birimlerindeki başarı ortalaması ise % 67,2'dir.Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin ise hikâye birimlerindeki başarı ortalamaları sırasıyla şu şekildedir: Ana karakter (% 67), mekân (% 44), zaman (% 55), başlatıcı olay (% 77,5), amaç (% 45), girişim (% 47), sonuç (% 58), tepki (% 24,5). Tüm metin birimlerindeki başarı ortalaması ise % 51,5'dir.Üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencilerinin hikâye birimlerinden başlatıcı olay, sonuç, ana karakter ve mekânda diğer birimlere oranla daha başarılı oldukları görülmektedir.Ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin hikâye birimlerinden başlatıcı olay, ana karakter, sonuç ve zamanda diğer birimlere oranla daha başarılı oldukları görülmektedir. Yapılan analizler sonucunda üstün yetenekli beşinci sınıf öğrencileri ile ortaokul beşinci sınıf öğrencileri arasında ana karakter, mekân, başlatıcı olay, amaç, girişim ve sonuç birimlerinde üstün yetenekli öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık vardır. Öyküleyici metin birimlerinden zaman ve tepkide ise öğrenciler arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Anahtar KelimelerÜstün Yetenek, Öyküleyici Metin, Metin Birimleri, Beşinci Sınıf Öğrencileri, Yazma Becerisi In this study, narrative expression of the highly gifted 5th grade students studying at Science and Art Centers and the 5th grade students studying at secondary schools have been studied in view of text elements. Text elements are the units necessary to be included in a text depending upon the type of the text. These units are defined as eight according to narrative text. The sample of the study consists of 145 5th grade students, studying at Science and Art Centers in Gaziantep, Hatay and Kahramanmaraş, who were purposive/purposeful sampling method and 140 5th grade students studying at secondary schools in the same cities. In the study, the students were asked to choose one of the three topics offered them and write a story about it. `Story Elements Evaluation Scale` was used in the evaluation of the stories the students wrote.According to the findings of the study; success average of higly gifted 5th grade students in story elements are like this: Main character (%75,5), place (%77), time (%60), precipitating incident (%97,0), purpose (%65), attempt (%56), conclusion (%89,5), reaction (%30). Success average in all text elements is %67,2.Success average of secondary school 5th grade students in story elements like this: Main character (%67), place (%44), time (%55), precipitating incident (%77,5), purpose (%45), attempt (%47), conclusion (%58), reaction (%24,5). Success average in all text elements is %51,5.It can be seen that the highly gifted 5th grade students are more successful in story elements of precipitating incident, conclusion, main character and place compared to the other elements.It can also be seen that the secondary school 5th grade students are more successful in story elements of precipitating incident, main character, conclusion and time compared to the other elements.As a result of the analyses carried out, there is a significant difference between the highly gifted 5th grade students and the secondary school 5th grade students in the units of main character, place, precipitating incident, purpose, attempt and conclusion in favour of the highly gifted students. Whereas, there is no significant difference between the students in the units of time and reaction of narrative text elements.Key WordsSuperior Ability, Narrative Text, Text Elements, 5th Grade Students, Writing Skills
Collections