Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımda planlama becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımda planlama becerilerini değerlendirmektir. Bununla birlikte ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımda planlama ile ilgili görüşlerini tespit etmek, öğrencilerin yazılı anlatım etkinliklerinde planlamayı ne düzeyde uygulayabildiğini saptamak, Türkçe öğretmenlerinin yazılı anlatımda planlama ile ilgili görüşlerini öğrenmek ve yazılı anlatım çalışmalarında yazının planlamasına yönelik uygulama düzeylerini belirlemek de amaçlanmıştır.Araştırma hem nicel hem de nitel değerlendirme tekniklerinin birlikte kullanıldığı betimleyici bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini Gaziantep ili, Şahinbey ile Şehitkâmil ilçelerindeki okullarda görev yapmakta olan Türkçe öğretmenleri ve bu okullarda eğitim gören 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise 180 Türkçe öğretmeni ve farklı okullardan 370 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; `Yazılı Anlatımda Planlama Öğrenci Görüşleri Ölçeği`, `Yazılı Anlatımda Planlama Öğretmen Görüş ve Uygulamaları Ölçeği` ve `Yazılı Anlatımda Planlama Becerisi Çözümleyici Puanlama Anahtarı`dır.Araştırmada veriler başlık, konu, ana düşünce ve yardımcı düşünceler, anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları, giriş, gelişme, sonuç boyutları açısından ayrı ayrı incelenmiştir. Her bir boyutta `yetersiz` ve `çok yetersiz` düzeylerin toplamda %50'nin üzerine çıktığı saptanarak öğrencilerin, yazılı anlatımı planlamada yeterli bir başarı göstermedikleri sonucuna varılmıştır. En başarılı olunan boyut `konu`, en başarısız olunan boyut `sonuç` şeklinde saptanmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatımda planlama becerileri sosyo-ekonomik düzeye göre incelendiğinde ise alt-orta-üst düzeyler arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir.Öğretmenlerin yazılı anlatımda planlama uygulamalarına ilişkin görüşleri cinsiyet, kıdem ve mezuniyet bağımsız değişkenine göre incelenmiş ve bütün boyutlarda bu değişkenlerin hiçbirinin anlamlı bir farklılık yaratmadığı belirlenmiştir. Yazılı anlatımda planlama öğretmen görüş ve uygulamaları ölçeğinin verilerine bakıldığında öğretmenler, yazılı anlatım çalışmalarında, planlama becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalara yüksek oranda yer verdiklerini belirtmişlerdir. Yazılı anlatımda planlama öğrenci görüşleri ölçeğinden elde edilen verilere bakıldığında öğrencilerin, yazılı anlatımda planlama becerilerini uygulayabildikleri yönünde görüş bildirdikleri saptanmıştır.ANAHTAR KELİMELERTürkçe Öğretimi, Yazma Becerisi, Planlama, 8. Sınıf Öğrencileri, Türkçe Öğretmenleri Gaziantep İl Merkezi. Purpose of this research is to evaluate secondary school 8th grade students' planning skills in written expression. In addition this paper aims to determine secondary school 8th grade students' opinions about planning in written expression; to determine at what level can the student apply the planning in their written expression activities; to learn Turkish teachers's opinions about planning in written expressions and to determine application levels for planning of the writing in written expression activities.This study is a descritptive work, where both quantitive and qualitive analysis methods were used. The universe of this study is consisted of Turkish Language teachers and 8th grade students, who work/study in schools in Gaziantep City, Şahinbey and Şehitkâmil Cityquarters. Sample is consisted of 180 Turkish language teachers and 370 8th grade students from different schools.Three different data gathering instrument were used in this study. These are; `Scale For Student Opinions of Planning in Written Expressions`, `Scale For Teachers' Opinions and Applications About Planning in Written Expression` and `Analytic Grading Key For Planning Stage in Written Expression`.All the data were examined seperately from the aspect of title, subject, main idea and sub-ideas, expression styles and ways of developing a thought, introduction, body and conclusion. At each dimension `sufficient` and `insufficient` levels were determined if they exceed 50% or not, and thus a conclusion was made whether the students have shown a sufficient success or not. The most succesful topic was identified as `subject`; while most unsuccessful topic was `conclusion`. As students' planning skills in written expression was examined in the light of their socio-economical situation, a significant variance was spotted among lower-mid-top classes.Teachers' opinions about planning applications in written expressions were examined in terms of independent variables of gender, seniority and graduation; none of these variables were found to have created a significant variance. As we look upon the data of scale for teachers' opinions and applications about planning in written expression, teachershave stated that they mostly give place to apllications focusing the improvement of the planning skills in written expression. As we look upon scale for student opinions of planning in written expressions, it is seen that the students have expressed opinoins that they can apply their planning skills in written expression.KEY WORDSTurkish Education, Writing Skills, Planning, 8th Grade Students, Turkish Language Teachers, Gaziantep City Center.
Collections