Otel işletmelerinde algılanan psikolojik sözleşme ihlalinin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Nevşehir örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde çalışanların psikolojik sözleşme algılarını ve psikolojik sözleşme ihlal algılarını tespit etmek ve bu algıların çalışanların iş tatmini ve işten ayrılma niyetini nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla, otel işletmelerinde psikolojik sözleşme ve psikolojik sözleşme ihlalinin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisini belirlemek için bir model önerilmiş ve bu model regresyon ve lojistik regresyon analizi ile test edilmiştir.Otel işletmelerinde çalışanların psikolojik sözleşme, psikolojik sözleşme ihlali, iş tatmini ve işten ayrılma niyetini ölçmek için daha önce geliştirilen ölçekler kullanılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak amaca göre (purposive) örnekleme yöntemi olarak da bilinen yargısal örnekleme yöntemi tercih edilmiş ve alan araştırması kapsamında Nevşehir ilindeki dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri dahil edilmiştir. Veriler, anket tekniği ile toplanmıştır.Araştırma sonucunda otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin genel psikolojik sözleşme algıları ile ilişkisel ve işlemsel psikolojik sözleşme algılarının iş tatmini üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür. İşgörenlerin psikolojik sözleşme ihlal algılarının ise iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerinde düşük ancak anlamlı bir etkisi görülmektedir. The aim of this study is to determine psychological contract and psychological contract breach perceptions of the employees of accommodation enterprises and to discover how it affects employees? job satisfaction and intent to quit. For this aim, a model was proposed to determine the impact of psychological contract and psychological contract breach in accommodation enterprises on job satisfaction and intent to quit analysis in the hotel business and this model was analyzed via multi regression and logistic regression. Previously developed scales was used to measure psychological contract, psychological contract breach, job satisfaction, intent to quit of the employees of hotel business. As the sampling method, purposive sampling method, which is also known as purposive sampling method, was used. Within the scope of field study, four and five star hotel enterprises was included. Data were gathered through survey method. As the result of the study, it was discovered that employees? perceptions of psychological contract and its transactional and relational dimensions had a significant impact on job satisfaction. The impact of employees? perceptions of psychological contract breach on job satisfaction and intent to quit are also discovered to be low but significant.
Collections