Okuma becerileri dersinin öğretmen ve öğrenci açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Hatay ilinde Okuma Becerileri dersini veren öğretmenlerle bu dersi alan ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin seçmeli Okuma Becerileri dersi ve öğretim programı ile ilgili görüşlerine başvurulmuştur. Okuma Becerileri Dersi Öğretim Programı'nın işleyen ve işlemeyen taraflarını ortaya koymak aynı zamanda uygulamadaki eksikliklerin tespiti ve programların geliştirilmesine yönelik bazı önerilerin sunulması amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma tekniğinin kullanıldığı betimsel bir alan araştırmasıdır.Araştırma, Okuma Becerileri dersini veren öğretim programını uygulayan öğretmenler ile bu dersi seçen ortaokul 5. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır.Araştırmanın evreni 2013-2014 eğitim öğretim yılı Hatay ilindeki (Antakya, İskenderun, Kırıkhan, Reyhanlı) Seçmeli Okuma Becerileri Dersini alan öğrenci ve bu dersi okutan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu evrenden amaçsal örneklem yöntemi ile 30 öğretmen ve 56 beşinci sınıf öğrencisi seçilmiştir.30 öğretmen ve 56 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları yarı yapılandırılmış görüşme formlarıdır. iiiAraştırmanın bulgularına göre okuma becerileri dersini alan 5.sınıf öğrencilerinin %50'si bu dersi kendisi seçmiştir. Dersi seçen öğrencilerin %44.6'sı bu dersi okuma becerilerini geliştirmek amacıyla seçtiğini ifade etmiştir. Araştırmanın bulguları öğrencilerin %57'si derslerde sadece kitap okuduklarını, öğretim programının hedeflediği kazanımlara yönelik etkinliklere yer verilmediğini ortaya koymaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin %97'si Okuma Becerileri dersinin gerekli olduğunu söylemiştir. Ayrıca 22 öğretmen dersin süresinin yeterli olduğunu söylemiştir. Öğretmenler bu derse ait ders kitabının olmamasını büyük bir eksiklik olarak değerlendirdiklerini öğretim programındaki becerilerin geliştirilmesi ve kazanımların gerçekleştirilmesi için programın mantığının yansıtılacağı ders kitabına ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir.Öğretmenlerin 30'u da seçmeli Okuma Becerileri dersi ile ilgili herhangi bir seminer, hizmet içi eğitim veya bilgilendirme toplantısı yapılmadığını öğretim programı ile ilgili bilgilenme ihtiyaçlarını çoğunlukla sosyal medyadan sağladığını belirtmiştir. Ayrıca Okuma Becerileri Dersi Öğretim Programı'nda yer alan metin işleme süreci öğretmenler tarafından uygulanmamaktadır.Okuma Becerileri dersinde yer alan e-okuma (elektronik okuma) ilk defa müfredata girmiştir. Ancak öğretmenlerin 24'ü e-okumayı uygulamadığını 5 öğretmen kısmen uyguladığını 1 öğretmense e-okumanın ne olduğunu bilmediğini ifade etmiştir. Uygulamayan 24 öğretmenden 11'i bu durumun alt yapı eksikliklerinden kaynaklandığını belirtmişlerdir.Okuma Becerileri dersinde öğretmen ve öğrenciler tarafından daha çok öyküleyici metin türü tercih edilmektedir.ANAHTAR KELİMELEROkuma, Okuma Becerileri Dersi Öğretim Programı, Beşinci Sınıf Öğrencileri, Türkçe Öğretim Programı In this study, the teachers who are responsible for teaching the course of reading skill and the 5th grade students who take this lesson as elective course in secondary schools are asked for their opinions about the course of reading skills and its curriculum. In this research, it is aimed to reveal the functional and dysfunctional aspects of the curriculum for reading skill and to determine the deficiencies in its application. It is also aimed to provide some suggestions for the development of such curriculums. The study is in the descriptive research model in which qualitative techniques are used. The study was conducted with the participation of the teachers who taught reading skill implementing its curriculum and the 5th grade students in secondary schools who took this lesson as elective course. The universe of the study consists of the teachers who taught elective course for reading skills and the 5th grade students who took this course in the secondary schools in the province of Hatay (the districts included in the research were Antakya, İskenderun, Kırıkhan and Reyhanlı) during 2013-2014 academic year. The sample of the study was determined by the purposeful/purposive sampling method and composed of 30 teachers and 56 fifth grade students. 30 teachers and 56 students were interviewed with the help of semi-structured interview forms. The data collection tools are semi-structured interview forms and the attitude scale. According to the data obtained in the research, 50% of the 5th grade students who took the course for reading skills chose the course intentionally. 44% of the students who took this course stated that they chose the course in order to improve reading skills. According to the findings of the research, it is established that 57% of the students only read their books and it is seen that the activities regarding to the achievements of the course determined in the curriculum weren't included into the learning process.97% of the teacher participated in the study pointed out the fact that the course for reading skills was essential. 22% of the teachers also stated that the time allocated for the lesson was enough. The teachers indicated that they thought the lack of the textbook designed for the related course as a big drawback and they expressed that they needed a textbook which was specially designed for the course's aims in order to develop the skills and accomplish the goals in the curriculum. 30 teachers / reported that they didn't take place in any seminar, any in-service training or any meeting regarding the elective course for teaching reading skills. However, they stated they acquired the necessary information about the curriculum through the social media. On the other hand, it is determined that the process for text analysis which is a part of the curriculum for teaching reading skills wasn't utilized by teachers.E-reading in the reading skills course took its place in the curriculum for the first time. However, it is found that 24 teachers didn't use it, 5 teachers partly used it and 1 teacher didn't know anything about e-reading. 11 of the 24 teachers who didn't use the application of e-reading reported that they couldn't use it due to the lack of infrastructure. In the course of reading skills, narrative texts are preferred mostly by the teachers and the students. KEY WORDS Reading, The Curriculum for Teaching Reading Skill, The 5th grade Students, Curriculum for Turkish Language Teaching.
Collections