Örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki: Hatay ilinde bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın ana amacı örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesi ve örgütsel bağlılığın, örgütsel bağlılığın alt boyutlarının örgütsel iletişim ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide aracılık rollerinin incelenmesidir. Ayrıca bu çalışmada, çalışanların örgütsel bağlılık, örgütsel bağlılık alt boyutları ve işten ayrılma niyeti düzeylerinin bazı demografik faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın ana kütlesini Hatay ilinde bulunan ve toplamda iki şubesi olan otomobil satış, servis, bakım ve sigorta hizmeti veren bir işletme çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde; korelasyon, regresyon, t-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları bireylerin örgütteki iletişimden memnun olduklarını, örgüt içerisinde örgütsel iletişim seviyesinin yüksek olduğunu, çalışanların örgüte bağlı olduklarını ve işten ayrılma niyetlerinin düşük seviyede olduğunu göstermektedir. Örgütsel iletişim, örgütsel bağlılık, örgütsel bağlılık alt boyutları ve işten ayrılma niyeti arasında anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte araştırma sonuçları; örgütsel bağlılığın duygusal bağlılık ve normatif bağlılık boyutlarının işletme çalışanları tarafından tek boyut olarak algılanması sebebiyle `duygusal zorunluluk` adı verilen alt boyutunun örgütsel iletişim ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide tam aracı değişken olduğunu göstermektedir. Çalışanların örgütsel bağlılıkları, devam bağlılıkları ve işten ayrılma niyetleri eğitim durumlarına göre farklılık göstermektedir. Çalışanların işten ayrılma niyetleri cinsiyete göre farklılık göstermektedir. The main purpose of this study to determine whether or not there is a relationship among organizational communication, organizational commitment and intent to leave and to examine organizational commitment subscales as a mediating variable in the relationship between organizational communication and intent to leave. This study also aims to demonstrate whether or not there are any significant differences in employee's organizational commitment, organizational commitment subscales and intent to leave levels based on some demographic characteristics. The population of the study consists of employees at a business which has two substations and serve as car selling, car maintenance, insurance in Hatay. In this study, data were collected via survey. Correlation, regression, t-test and ANOVA analyses are used to analyze data. The results of the research indicate that employees are satisfied with organizational communication, organizational communication level is high, employees are loyal to organization and employee's intention to leave the job levels are low. There are statistically significant relationships among organizational communication, organizational commitment, organizational communication subscales and intent to leave. However the findings show that, since employees perceive emotional commitment and normative commitment which are scale of organizational commitment as just single scale, subscale which give name of `emotional obligation` is full mediating variable in the relationships between organizational communication and intent to leave. Employee's organizational commitment, continuation commitment and intent to leave vary according to educational status groups which employees are in. Employee's intent to leave vary according to gender.
Collections