Seyahat işletmelerinde ve 4-5 yıldızlı otellerde yönetici pozisyonunda çalışanların kariyer gelişimi: Hatay örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin hızla gelişmesi, haberleşme ve ulaşım alanında gelinen nokta, dünyanın adeta küçük bir köye dönüşmesine yol açmıştır. Bu durum işletmelerin daha yoğun bir biçimde birbirleriyle rekabet etmelerine neden olmuştur. Rekabet ortamı içerisinde işletmenin ihtiyaç duyduğu gücü, gelişimi ve yeniliği işletmeye kazandıracak olanlar, en alt seviyedeki işgörenden en üst seviyedeki yöneticiye kadar işletme için hizmet veren çalışanlardır. Rekabette önde olabilmenin yolu, sahip olunan kaynakları en verimli biçimde kullanmaktan geçmektedir. Özellikle büyük işletmeler, çalışanların işletmenin en değerli kaynağı olduğunun farkında olduklarından, onların daha verimli çalışmalarını sağlayacak en önemli etkenlerden biri olan kariyer ile ilgili çalışmaların ve araştırmaların önünü açmışlardır.Günümüzde işgörenler, işletmeler tarafından ilk etapta ücret ve sosyal imkanlardan ziyade, kariyerlerinin gelişimlerini sağlayacak bir pozisyon ve buna uygun bir ortam talep etmektedir. Özellikle genç nüfus artık kendine iyi bir kariyer olanağı sağlayacak işleri seçme eğilimindedir. İşletmeler ise, değişen koşullarla birlikte, çalışanına sadece iş güvencesi değil, iyi bir kariyer fırsatı da sunmaya çalışmaktadır.Bu çalışmada, literatürden faydalanılarak kariyerle ilgili tanımlara yer verilmiş, kariyer gelişimine etki eden faktörlerden, kişilik, zeka, aile ve sosyal çevre, ilgi ve yetenekler incelenmiştir. Kariyer planlama ve yönetim süreci, kariyer gelişimi ele alınan diğer konulardır. Araştırmanın uygulama kısmında ise Hatay ilinde faaliyet gösteren seyahat işletmelerinde ve 4-5 yıldızlı otellerde yönetici pozisyonunda bulunan iş görenlerin, bulundukları konuma gelmelerinde etkili olan faktörler araştırılmış ve uygulanan anket neticesinde ortaya çıkan sonuçlar, SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarından; Hatay ilindeki seyahat işletmelerinde ve 4-5 yıldızlı otellerde yönetici pozisyonunda çalışan iş görenlerin kariyer gelişimlerinde, performans, başarı gösterme ve kişisel nitelik gibi faktörler ile dış görünüşle ilgili faktörlerin önemli rol oynadığı; işveren şöhreti, akraba kayırma (nepotism), rehberler (mentors) vb. faktörler ile uluslararası deneyim, dil becerisi gibi faktörlerin daha az etkili olduğu tespit edilmiştir. The rapid development of technology and current situation of communication and transportation has led to the conversion of the world into a little village. This situation competition of the enterprises with each other intensively. The ones, who will provide the power, improvement and innovation that the enterprise needs, are the employees from the lowest level to the executives at the highest level. Again the employees are the ones that will keep up with the technology which is being developed and changed, and use it for the benefit of the enterprise. Particularly, the big business, because of the fact that their employees are their most valuable resources, paved the way for researches and studies about the career which is one of the most important factors that will provide an efficient working enviroment for the employees. Nowadays, at the first stage, the employees demand a position and a suitable enviroment which will provide a development for their career rather than the wage and social rights. Especially the young generation tends to choose the jobs that will allow them to have some opportunities to be able to make a good career. Along with changing conditions, the companies try to offer not only a labor-job protection but also a good career opportunity for their employees.In this study, definitons about career were included, factors affecting career development such as identity, intelligence, social environment, interest and abilities were studied. Career planning, management process, career development are the other subjects. In the practical part of the research, It has been studied that what factors have affected the position of executive employees of travel agencies and 4 or 5 star accommodation enterprises in Hatay province The results of applied questionnaire was analyzed using SPSS program.As a result, this research proves that the factors such as performance, showing achievement and individual qualification and the factors about personal apperiance play a crucial role on the career development of executive employees of travel agencies and 4- 5 star accommodation enterprises in Hatay province. Also it has been identified that the factors such as the popularity of employer, nepotism, mentors, international experience and language ability are less effective.
Collections