Kemal Tahir`in romanlarındaki ikilemelerin Türkçe öğretimi bakımından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada ikilemeler, çeşitli yönleriyle incelenmiştir. Araştırmanın amacı Kemal Tahir'in romanlarını (Bozkırdaki Çekirdek, Damağası, Körduman, Rahmet Yolları Kesti, Sağırdere) ikilemeler açısından incelemek ve ikilemelerin Türkçe öğretimi bakımından durumunu ortaya koymaktır.Araştırmanın giriş bölümünde, konuyla ilgili problem durumu, varsayımlar, sınırlılıklar ve ilgili araştırmalara yer verilmiştir. Bu bölümde ayrıca araştırmanın modeli, evreni, örneklemi ve araştırmada kullanılan veri toplama araçları ile veri çözümleme tekniklerine değinilmiştir.Araştırmanın kavramsal çerçeve bölümünde, öncelikle bu yapı için kullanılan çeşitli terimler üzerinde durulmuştur. Terim karmaşasının önüne geçmek amacıyla ikileme terimi tercih edilmiştir. İkilemenin tarihi seyri içinde gösterdiği değişim ve gelişim ortaya konmuştur. Bununla birlikte ikilemenin Türkçe öğretimi açısından önemine değinilmiştir.Araştırmanın bulgular bölümünde ikilemeler, yapı, tür, anlam, sıralama kuralları, aldıkları çekim ekleri, fiilimsi ekleri ve oluşumları bakımından incelenerek sınıflandırılıp tablolar hâlinde gösterilmiştir. Bunun yanında herhangi bir sınıflandırmaya girmeyen ikilemeler de çalışmaya dâhil edilmiştir.Tartışma ve sonuç bölümünde, elde edilen verilerden hareketle, ikilemelerin rastgele değil çeşitli kurallara bağlı kalarak oluştuğu belirtilmiştir. Öneriler kısmında ise bu gramer birliklerine Türkçe öğretiminde nasıl yer verilmesi gerektiği örnek etkinliklerle gösterilmiştir. Bu etkinlikler okuma, yazma, dinleme, konuşma ve dil bilgisi kazanımları doğrultusunda Türkçe Dersi Öğretim Programı esas alınarak hazırlanmıştır.ANAHTAR KELİMELERİkileme, Yineleme, Tekrar, Yapı, Tür, Anlam, Türkçe Öğretimi, Kemal Tahir, Bozkırdaki Çekirdek, Damağası, Körduman, Ramhet Yolları Kesti, Sağırdere In the research, hendiadyoins have been examined from various aspects. Aim of the research is to study hendiadyoins in novels of Kemal Tahir such as 'Bozkırdaki Çekirdek, Damağası, Körduman, Rahmet Yolları Kesti, Sağırdere' and to reveal the applicability of those hendiadyoins in Turkish Language Teaching.Prologue section of the research is including problem status, hypothesis, restrictions and related surveys about the topic. Besides, model of the research, its nature, its sample, data collection tools and data analysis techniques are mentioned in this section.In conceptual framework section of the research it has been laid emphasis primarily on various terms which are used for these stractures. To avoid incomprehensibility and terminological confusion it has been decided to use the term of hendiadyoin. The progress and change that the hendiadyoins have had in historic process has been presented in the research. In addition to this, the importance of hendiadyoins in Turkish Language Teaching is mentioned in the research.In the findings section hendiadyoins have been classified and shown in charts by examining them in terms of structure, type, meaning, sequencing rules, inflexional suffixes and verbals they take and formation of them. Besides, othe hendiadyoins which are out of classification have been included in the research. Based upon the gained datas, in discussion and conclusion section, it's mentioned that hendiadyoins have not been formed randomly but formed according to some rules systematically. In suggestion section it is shown how to use these grammatical structure in Turkish Language Teaching by example activities. These activities are prepared according to Turkish Language Teaching Programme towards the language skills and acquisitions such as reading, writing, listening, sepaking and grammar. KEY WORDSHendiadyoin, Repetition, Reiteration, Structure, Type, Meaning, Turkish Language Teaching, Kemal Tahir, Bozkırdaki Çekirdek, Damağası, Körduman, Ramhet Yolları Kesti, Sağırdere
Collections