Öğretim tasarımı dersinde proje tabanlı öğretimin bazı değişkenlere etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, projeye tabanlı öğretim yöntemi uygulanan öğretim tasarımı dersinde, öğrencilerin eğitim yazılımı geliştirmeye yönelik öz-yeterlik algıları, akademik benlik algıları, üst-biliş farkındalık düzeyleri ve derse yönelik tutumlarındaki değişimi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek grup öntest – sontest yarı deneysel model, seçkisiz olmayan örnekleme türlerinden uygun örnekleme kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan, Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümüne devam eden 49 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğretim tasarımı dersinde 12 hafta boyunca proje tabanlı öğretim uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak Aşkar ve Dönmez (2004) tarafından geliştirilen eğitim yazılımı geliştirme öz-yeterlik algısı (EYGÖYA) ölçeği, Senemoğlu 1989) tarafından Türkçeye uyarlanan akademik benlik kavramı (ABK) ölçeği, Başbay (2008) tarafından geliştirilen öğretim tasarımı dersine yönelik tutum (ÖTDYT) ölçeği ve üst-biliş farkındalık düzeyi (ÜBFD) ölçeği kullanılmıştır. Veri analizlerinde bağımlı gruplar t-testi ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Çalışma bulguları, öğrencilerin eğitim yazılımı geliştirme öz-yeterlik algılarının, öğretim tasarımı dersine yönelik tutumlarının, akademik benlik kavramlarının ve üst-biliş farkındalık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde geliştiğini göstermiştir. Öğrencilerin öğretim tasarımı dersine yönelik tutumlarının akademik benlik kavramları ve üst-biliş farkındalık düzeyleri ile arasında anlamlı orta düzeyde olumlu ilişkilerin olduğu bulunmuştur. The aim of this study was to examine the instructional design course students' educational software development self-efficacy, academic self-concept, level of metacognitive awareness, and attitudes toward the course. A single group pretest - posttest quasi - experimental model, one of the quantitative research methods, was used in the research. Convenience sampling which is one of the nonprobability sampling types is used as sampling method. The sample of the study constitutes 49 second-year students who attend Mustafa Kemal University, Faculty of Education, Department of Computer and Instructional Technology Education in 2011-2012 academic year. Project-based learning was applied in the instructional design course for 12 weeks. In the study as data collection instruments, educational software development self-efficacy scale, developed by Aşkar and Dönmez (2004), academic self-concept scale, adapted to Turkish by Senemoğlu (1989), metacognitive awareness level scale and attitudes toward instructional design course, developed by Başbay (2008) were used. In quantitative data analyses, paired samples t-test, independent samples t-test and correlation analyses were performed. Results of analyses indicated that students' self-efficacy perceptions of developing educational software had statistically significant progress. Concordantly, It was found that the attitudes of the students towards the instructional design course had a meaningful moderate positive relationship with academic self-concepts and metacognitive awareness levels.
Collections